@article { author = {Gharibeniazi, Monireh and Karbala Aghaie Kamran, Masomeh}, title = {Evaluation of Iranian state university websites using WAI}, journal = {Scientometrics Research Journal}, volume = {1}, number = {(شماره 2، پاییز وزمستان)}, pages = {31-50}, year = {2015}, publisher = {Shahed University}, issn = {2423-3773}, eissn = {2423-5563}, doi = {10.22070/rsci.2016.381}, abstract = {  Purpose: The goal of this study is  to evaluate Iranian state university websites using WAI. Methodology: This study is a descriptive and Delphi survey. The research sample consists of 100 Iranian state university websites. Data collection was done by checklists prepared in the WAI. Findings: Assessment of the websites with five main criteria in WAI (accessibility, speed, navigation, reliability, content)  showed that navigation was in “Good” condition with top of score of 72 out of 100. Content was in “Good” condition with score of 71 out of 100. Speed was in “Good” condition with score of 70 out of 100. Reliability was in “Middle” condition with score of 59 out of 100, usability was in “Inappropriate ”condition with score of 39 out of 100.Findings showed that 64 percent of websites were in “Good” condition, and 30 percent were in “Middle” condition. Conclusion: the evaluation reults showed that the Web sites of Iranian public universities have a acceptable situation �ولتی ایران وضعیت مطلوبی دارند.   Purpose: The goal of this study is  to evaluate Iranian state university websites using WAI. Methodology: This study is a descriptive and Delphi survey. The research sample consists of 100 Iranian state university websites. Data collection was done by checklists prepared in the WAI. Findings: Assessment of the websites with five main criteria in WAI (accessibility, speed, navigation, reliability, content)  showed that navigation was in “Good” condition with top of score of 72 out of 100. Content was in “Good” condition with score of 71 out of 100. Speed was in “Good” condition with score of 70 out of 100. Reliability was in “Middle” condition with score of 59 out of 100, usability was in “Inappropriate ”condition with score of 39 out of 100.Findings showed that 64 percent of websites were in “Good” condition, and 30 percent were in “Middle” condition. Conclusion: the evaluation reults showed that the Web sites of Iranian public universities have a acceptable situation}, keywords = {Web Assessment Index (WAI),Iranian university websites,Quality assessment}, title_fa = {ارزیابی وب‌سایت‌های دانشگاه‌های دولتی ایران با روش نمایه ارزیاب وب}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی وب‌سایت‌های دانشگاه‌های دولتی ایران با روش‌ نمایه ارزیاب وب است.                             روش‌شناسی: این پژوهش، ترکیبی از پیمایش توصیفی و روش دلفی بوده، جامعه آماری پژوهش، شامل صد وب‌سایت دانشگاه‌های دولتی ایران است. گردآوری داده‌ها با استفاده از سیاهه وارسی صورت‌گرفته‌است.                             یافته‌ها: ارزیابی وب‌سایت‌ها با استفاده از معیارهای پنج‌گانه روش نمایه ارزیاب، یعنی: قابلیت دسترسی، سرعت، ناوبری، قابلیت اطمینان و محتوای وب نشان‌داد که معیار ناوبری در وضعیت مطلوب (امتیاز 72 از امتیاز 100)، معیار محتوا در وضعیت مطلوب (امتیاز 71 از امتیاز 100)، معیار سرعت در وضعیت مطلوب (امتیاز 70 از امتیاز 100)، معیار قابلیت اطمینان در وضعیت مطلوب (امتیاز 59 از امتیاز 100) و معیار قابلیت دسترسی در وضعیت نامطلوب (امتیاز 39 از امتیاز 100) قراردارند. یافته‌های پژوهش نشان‌دادند که 64درصد وب‌سایت‌ها در وضعیت مطلوب و 30درصد در وضعیت متوسط قراردارند.       نتیجه‌گیری: نتایج ارزیابی نشان داد که وب سایت‌های دانشگاه‌های دولتی ایران وضعیت مطلوبی دارند                     }, keywords_fa = {نمایه ارزیاب وب,ارزیابی کیفیت وب‌سایت‌های دانشگاهی,دانشگاه‌های دولتی ایران}, url = {https://rsci.shahed.ac.ir/article_381.html}, eprint = {https://rsci.shahed.ac.ir/article_381_6dc00dd90d164b55599c264d15a582fb.pdf} }