per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
1
20
10.22070/rsci.2018.628
628
Research Paper
تحلیل و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت مقالات علمیـ پژوهشی هنر مبتنی بر نظریه هنجارها و ضدهنجارهای علم
Analysis and Development of Quality Assessment Indicators of Scientific Articles on Art Based on the Theory of Norms and Counter-Norms in Science
غلامرضا حسنی
hassani_gr@yahoo.com
1
محسن مراثی
marasy@shahed.ac.ir
2
حمزه علی نورمحمدی
nourmohammadi@shahed.ac.ir
3
دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد
استادیار گروه آموزشی پژوهش هنر، دانشگاه شاهد
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه شاهد
هدف: کاربرگهای ارزیابی مجلات علمی، مهمترین ابزار ارزیابی کیفیت مقالات علمی هستند. هدف از این مطالعه، توصیف عینی و کیفی شاخصهای کاربرگهای ارزیابی مجلات علمیـپژوهشی هنر، شناسایی کاستیهای آنها در مقایسه با هنجارها و ضدهنجارهای علم و تدوین کاربرگ جدید است.روششناسی: روش این مطالعه تلفیقی (qual) QUN و بهصورت ترکیبی از پیمایش و تحلیل محتواست. برمبنای شیوه تمامشماری، نمونهها شامل: 1) 9 کاربرگ ارزیابی مجلات علمیـپژوهشی هنر و 2) 14 نفر از متخصصین حوزههای علمسنجی و هنر بودند. گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای، مراجعه به پایگاههای استنادی مجلات و مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. بهمنظور استخراج وضعیت موجودِ شاخصها از سیاهه وارسی محقق ساخته، نرمافزار Excel و پرسشنامه بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. دادهها به کمک روش آمار توصیفی، برحسب درصد توزیع فراوانی و رسم جدول و نمودار تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهند، از مجموع 53 شاخص موجود، شاخص «استفاده از منابع معتبر کافی و جدید (داخلی و خارجی)» با 78/77 درصد بیشترین و 26 شاخص دیگر، با 11/11 درصد، کمترین درصد فراوانی را دارا میباشند. همچنین، این شاخصها از مجموع 7 هنجار علم مرتن، با 6 هنجار و به میزان کمتر از 1[8 درصد انطباق داشته و با هیچیک از ضدهنجارهای علم انطباقی را نشان نمیدهند.نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده، حاکی از پراکندگی و توزیع نامتوازن مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی در این کاربرگها و نیز، عدم انطباق آنها بر الزامات نهادی علم بوده و بازنگری در آنها را ضروری نشان میدهد. درنهایت، کاربرگ ارزیابی جدید، با 10 مؤلفه و 44 شاخص تدوین شد.
Purpose:The scientific journal assessment worksheets are the most important tool for evaluating the quality of scientific papers. The purpose of this research is an objective and qualitative description of indices used in the worksheets for the evaluation of Art scientific research journals in Iran and to acknowledge their shortcomings in comparison with the norms of science from the Robert King Merton's and Mitroff’s Counter-Norms in Science perspective. Methodology: The research approach in this study is QUN)qual), combining survey and content analysis. Statistical samples consisted of nine worksheets developed for the evaluation of specialized art journal articles with a scientific research rank. Moreover, 14 experts in the fields of Scientometrics and art were invited to provide feedback on the extent to which the evaluation criteria used in the evaluation worksheets are in conformity with Merton’s science norms. Data collection was done in two forms including library research, referring to scientific journals databases, and structured interviews. In order to uncover the existing status of the indicators from the researcher-made checklist, Excel software and a questionnaire were used as research instruments. The collected data were analyzed by descriptive statistics along with relevant tables and charts. Findings: Findings of the research show that out of the total 53 existing indicators, the index of "using sufficient and new valid sources (internal and external)" had the highest frequency (77.78%). The findings also indicated that the other 26 indicators had the lowest frequency percentage (11.11%). Moreover, these indices are consistent with the six out of seven of Merton's science norms (less than 18%). Conclusion: The obtained results revealed the unbalanced distribution of components and indicators of evaluation in these worksheets and their non-conformance to the norms of science, necessitating their revision. So as a result, the new worksheet contains 10 components and 44 indicators designed base on findings and views of experts.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_628_26d6e620a66a6d24e5ed0677e0d85228.pdf
کاربرگهای ارزیابی
مجلات علمیی- پژوهشی هنر
هنجارهای علم مرتن
ضدهنجارهای علم میتروف
Evaluation Worksheets
Art Scientific Journals
Merton's Science Norms
Mitroff’s Counter-Norms in Science
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
21
40
10.22070/rsci.2018.642
642
Research Paper
ترسیم نقشه موضوعی مقالات حوزۀ «بازی در کتابخانهها» در اسکوپوس
Subject Map of "Game in libraries" articles in the Scopus database
زهرا بتولی
batooli91@gmail.com
1
مریم ناخدا
mnakhoda@ut.ac.ir
2
سپیده فهیمی فر
sfahimifar@ut.ac.ir
3
فاطمه فهیم نیا
fahimnia@ut.ac.ir
4
استادیار گروه مدیریت سلامت،ایمنی و محیط زیست دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی کاشان.
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
هدف: هدف این پژوهش مشخصکردن ابعاد مختلف حوزه «بازی در کتابخانهها» با استفاده از ترسیم نقشه موضوعی آن است.روششناسی: پژوهش پیش رو از نوع کاربردی کتابسنجی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی روی متن مقالات و تحلیل شبکه اجتماعی، بهمنظور ترسیم نقشه موضوعی حوزه «بازی در کتابخانهها» استفاده شده است. جامعه پژوهش 86 مقالهای است که در حوزه بازی در کتابخانهها و سواد اطلاعاتی در پایگاه استنادی اسکوپوس تا پایان 2016 نمایه شده است. از نرمافزار اکسل بهمنظور ترسیم سلسلهمراتب کلیدواژههای موضوعی هر مقاله و بهمنظور تحلیل شبکه اجتماعی کلیدواژه مقالات، از نرمافزار تحلیل شبکه نودایکسال استفاده شد. از لحاظ تحلیل روابط، از شاخصهای اندازه، چگالی، مرکزیت درجهای درونی و بیرونی، مرکزیت بینابینی و مرکزیت بردار ویژه استفاده شد.یافتهها: موضوعات مورد بحث در رابطه با بازی در کتابخانهها بیشتر حول و حوش آموزش مبتنی بر بازی، مجموعهگستری کتابخانه، برنامه بازی، طراحی بازی، تحلیل بازی، آموزش سواد اطلاعاتی، آموزش کتابخانه، آموزش اخلاق حرفهای و سرقت علمی، حمایت کتابخانه از بازی و بازیوارسازی است. بازی آموزشی، کتابخانه دانشگاهی و آموزش مبتنی بر بازی، از جمله کلیدواژههای با بیشترین مقدار اندازه بودند. موضوع کتابخانه دانشگاهی، کتابخانه عمومی، دانشجویان و مجموعه کتابخانه از جمله تأثیرگذارترین موضوعات در شبکهاند.نتیجهگیری: بهمنظور موفقیت در پروژههای مرتبط با بازی و کتابخانه، نگاه به ابعاد متفاوت آن و برنامهریزی در آن زمینهها بسیار مثمر ثمر خواهد بود و پژوهشهایی نظیر پژوهش حاضر میتوانند دیدی همهجانبه بهمنظور برنامهریزی بلندمدت برای ارائه برنامه بازی در کتابخانهها و استفاده از بازی در آموزش کتابخانهای و سواد اطلاعاتی ارائه نماید
Purpose: The purpose of this paper is to determine various aspects of the field of "Game in Libraries" using a knowledge map. Methodology: This study is applied scientometrics research. The study population included 86 articles in the field of "Game in libraries and information literacy" that indexed in Scopus by the end of 2016. In this paper, we use Text mining analysis and social network analysis to draw a knowledge map of "Game in libraries". The overall structure of the network was investigated using metrics like density; metrics include degree centrality, betweenness centrality and eigenvector Centrality to visual representing of knowledge and determining the vacuum and density points of scientific trends of "Game in libraries". Excel and NodeXL software were utilized for data analysis. Findings: The results showed that the most important subjects in the field of "Game in libraries" were Game-based learning, Game collection development, Game programs, Game design, Game analysis, Information literacy, Library instruction, search ethics, plagiarism, and gamification. Educational games, academic libraries and game-based learning keywords ranked as the highest size. Academic libraries, public libraries, students and library collections keywords were the most effective in the network. Conclusion: Identifying different subjects of the field of game in libraries will be the most effective for the success of research projects in this field. Research such as the present study can provide a comprehensive view of long-term planning for the presentation of game programs in libraries and the use of games in library education and information literacy.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_642_977f5a8fc46cd4e4898eb4492a50c457.pdf
آموزش کتابخانه
آموزش مبتنی بر بازی
بازی
سواد اطلاعاتی
کتابخانه
Game
Game-based learning
Information literacy
Libraries
Library instruction
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
41
56
10.22070/rsci.2018.696
696
Research Paper
ترسیم ساختار علمی حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان
Mapping the Scientific Structure of Medical and Laboratory Equipment with Using the Co-occurrence Analysis
مریم امامی
emamim@ymail.com
1
نصرت ریاحی نیا
sara_purriahi@yahoo.com
2
فرامرز سهیلی
fsohieli@gmail.com
3
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی تهران
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی ،دانشگاه خوارزمی تهران
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیامنور
هدف: هدف پژوهش حاضر ترسیم ساختار حوزههای موضوعی مقالات حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با استفاده از فن تحلیل همرخدادی واژگان است.روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات علمسنجی است و با استفاده از تحلیل همواژگانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است که در بازه زمانی 1984 تا 2014 میلادی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس نمایه شده است. در این پژوهش بهمنظور ترسیم نقشههای علمی از نرمافزار یوسینت و بسته مکمل آن نتدراو استفاده شد و با کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس اقدام به خوشهبندی سلسلهمراتبی گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که از نظر فراوانی، کلیدواژه "تجهیزات پزشکی" و از نظر همرخدادی، دو کلیدواژه "تجهیزات پزشکی- ایمنی بیمار" بیشترین فراوانی را در پژوهشهای حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی داشتهاند. یافتههای مربوط به خوشهبندی سلسلهمراتبی به روش "وارد" منجر به شکلگیری چهار خوشه در این حوزه شد که این خوشهها بدین شرح بودند: خوشه تجهیزات پزشکی، خوشه روشهای درمانی، خوشه تجهیزات قلب و عروق و خوشه بیماریها.نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحلیل همرخدادی واژگان نشان دادند که خوشه "روشهای درمانی" و خوشه "تجهیزات قلب و عروق" جزء خوشههای بالغ و مرکزی به شمار میآیند و نقش محوری در پژوهشهای حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی دارند. بنابراین روشهای درمانی و تجهیزات مرتبط با قلب و عروق از جمله موضوعات محوری و نوظهور در پژوهشهای مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی هستند که میتوانند مسیر پژوهشهای آتی را پیشبینی نمایند. همچنین خوشه "تجهیزات پزشکی" و خوشه "بیماریها" از نظر مرکزیت و هم از نظر تراکم نسبت به سایر خوشهها در سطح پایینی هستند و حالت حاشیهای دارند و در پژوهشهای مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
Purpose: The purpose of this research is to map the scientific structure of the subject areas of medical and laboratory equipment articles using the co-occurrence analysis. Methodology: This research is a scientometrics study and has been done using co-occurrence analysis. The statistical population of the present study is all articles in the field of medical and laboratory equipment, which were indexed from 1984 to 2014 in the Web of Science. In this research, in order to draw a scientific map Ucinet software and its full complement Net Draw have been used and hierarchical clustering was performed with the SPSS software. Findings: The results of the research showed in the frequency, the keyword "medical equipment" and in terms of the coincidence, two keywords "menstrual fluid- menstrual fluid" were the most frequent in the field of medical and laboratory equipment. The results of hierarchical clustering using the ward’s method led to the formation of four clusters in this area, which included the cluster of medical equipment, the cluster of therapeutic methods, the cluster of cardiovascular equipment and the cluster of diseases. Conclusion: The results of the co-occurrence analysis showed that the cluster of "therapeutic methods" and the "cardiovascular equipment" cluster are considered to be mature and central clusters and play a central role in medical and laboratory equipment research. Therefore therapeutic methods and cardiovascular therapies are among the key issues emerging in medical and laboratory equipment research that can predict the path to future research. Also, the cluster of "medical equipment" and the cluster of "diseases" are both central and in terms of density compared to other clusters at a low level and have a marginal role and less attention has been paid to research on medical and laboratory equipment.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_696_82703f4e252434ae7e170a68fe4c0930.pdf
همرخدادی واژگان
ترسیم ساختار علم
تحلیل خوشهای
نمودار راهبردی
تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
co-occurrence analysis
mapping the structure of science
cluster analysis
strategic graph
medical and laboratory equipment
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
57
76
10.22070/rsci.2018.771
771
Research Paper
سنجش و ارزیابی بهرهوری علمی پژوهشگران حوزة «علوم شناختی» در ایران و جهان
Evaluation of Scientific Productivity of Researchers in Cognitive Sciences in Iran and Globe
سعیده رجب زاده
saeide.rbz@gmil.com
1
عبدالرضا نوروزی چاکلی
noroozi@shahed.ac.ir
2
حمزه علی نورمحمدی
nourmohammadi@shahed.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه شاهد.
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و ارزیابی بهرهوری علمی پژوهشگران ایران در حوزة «علوم شناختی» انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی علمسنجی است که برای انجام آن از روشهای اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. جامعۀ این پژوهش شامل تمامی پژوهشگران، دانشگاههای ایران در حوزه علوم شناختی است که طی سالهای 1983 تا 2017 در پایگاه وب آو ساینس دارای مقاله بودهاند. تعداد مقالههای مورد مطالعه 1317 عنوان و مربوط به 94 پژوهشگر است. علاوهبراین، برای تعیین وزن و اهمیت هریک از شاخصهای مورد نظر، از نظرات تعداد 30 نفر از پژوهشگران علمسنجی و متخصصان موضوعی بهعنوان بخشی دیگر از جامعۀ این پژوهش استفاده به عمل آمد و نظرات آنها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهند که شاخصهای مربوط به Q1, Q2 و H-Index برای پژوهشگران حوزه علوم شناختی از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین، پژوهشگران دانشگاه تبریز (با امتیاز وزنی 848.3) به لحاظ رتبه پژوهشی در مقام نخست، دانشگاه علوم پزشکی تهران (با امتیاز وزنی 572.4) در رتبه دوم و دانشگاه امیرکبیر (با امتیاز وزنی 519.9) در رتبه سوم قرار گرفتند.نتیجهگیری: شناسایی دانشگاههای فعال ایران در حوزة علوم شناختی، جهت برنامهریزی، بهبود و توسعة این حوزه از دانش در عرصة علم و فناوری کشور از نتایج این پژوهش است
Purpose: The purpose of this study was to identify and evaluate the research productivity of researchers, universities and institutes in the field of cognitive science in Iran. in accordance with the goals and nature of this subject, this is methodological applied research, and documentary and survey methods were used to perform it. Methodology: The Statistical community of this research includes all researchers, universities and research institutes in the field of cognitive science in Iran that have published articles on the Web site from 1983 to 2017. The number of articles studied in this research is 1317, and they were done by 94 researchers. Furthermore, in order to determine the weight and importance of each of the indicators, we benefited from the opinions of 30 scientific research experts and subject specialists as a part of the research community through questionnaires. In relevance to the research questions, Web of Science, Google Scholar and questionnaires containing 10 questions for assessing the research productivity of researchers and universities in the field of cognitive science, were used as the data gathering tools, these tools were previously verified by faculty members and experts. Due to a coefficient of 0.96 obtained by Cronbach's alpha, the questionnaire’s reliability was confirmed. Answering questions and testing the research hypothesis were done at two levels of descriptive and inferential statistics. At the level of descriptive statistics, frequency, average and standard deviation were used. At the level of inferential statistics, statistical tests of variance analysis, the minimum difference of significance and Friedman were used. Excel and SPSS software were used for this job. Findings: According to the research findings, the ranking of research productivity of researchers, universities and institutes in the field of cognitive science in Iran is as follows: The University of Tabriz (with a weighted sum of 848.3) ranked first. The Univ Tehran Med Sci (with a weighted sum of 572.4) was ranked second. Amirkabir University (with a weight score of 519.9) took the third place. Conclusion: The results show that the indexes of Q1, Q2 & H-Index of researchers in the field of cognitive science are of great importance.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_771_b3daab67738361cb7b3768901aaf20ed.pdf
علوم شناختی
بهرهوری علمی
علمسنجی
ایران
تولید علم
Cognitive Science
Scientific Productivity
Scientometrics
Iran
Science production
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
77
98
10.22070/rsci.2019.3875.1244
854
Research Paper
مقایسه دیدگاه خبرگان با شاخص اف دبلیوسی آی از پایگاه سایول در شناسایی نویسندگان برتر (مطالعه موردی نویسندگان برتر ایران حوزه علوم پایه از 2013 تا 2018)
Comparison of the Experts’ Perspec-tives to SciVal Database’s FWCI Index in Identification of Top Authors (Case Study: Top Iranian Authors in Fundamental Sciences Area from 2013 to 2018)
فریده عصاره
osareh.f@gmail.com
1
فرامرز سهیلی
fsohieli@gmail.com
2
مریم کشوری
ma.keshvari@gmail.com
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه پیام نور
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف: مهمترین هدف پژوهش حاضر مقایسه دو رویکرد کمّی (در این پژوهش شاخص علمسنجی افدبلیوسیآی) و کیفی (دیدگاه خبرگان) در انتخاب نویسندگان برتر است.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و با روش ترکیبی (کیفی و کمّی) انجام شده است. در بخش کیفی از دیدگاه خبرگان و در بخش کمّی از شاخص علمسنجی افدبلیوسیآی استفاده شده است. در پژوهش حاضر دو جامعه مشارکت داشتهاند؛ گروه اول خبرگان (12 نفر)، و گروه دوم نویسندگان برتر (87 نفر) بر اساس شاخص افدبلیوسیآی. برای گردآوری دادهها از سیاههواری، پرسشنامه، و پایگاه سایول استفاده شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای ناپامتریک فریدمن و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان دادند میان رتبههای بهدستآمده در هر دو رویکرد کمّی و کیفی تفاوتی وجود ندارد و نویسندگان برتر بر اساس شاخص افدبلیوسیآی، مؤلفههای مدنظر خبرگان حوزه بهرهوری علمی برای برتری را دارا هستند.نتیجهگیری: نتایج این بررسی نشان دادند که مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر بهرهوری علمی نویسندگان از دیدگاه خبرگان مؤلفههای محیطی و سازمانی هستند (زمان اختصاص دادهشده به پژوهش؛ جایگاه علمی سازمان وابسته، و شهرت نویسنده در سطح ملی و بینالمللی)، درحالیکه در جامعه نویسندگان برتر بر اساس شاخص افدبلیوسیآی مؤلفههای علمسنجی (تعداد مقالات، اهداف سازمان، استنادات و اعتبار مجله مورد بررسی) نسبت به سایر مؤلفهها بالاترین میانگین و رتبهها را داشتهاند. باوجوداین میان رتبههای بهدستآمده برای هر دو رویکرد تفاوت معنیداری مشاهده نشده است.
Purpose: The most important objective of the present study is the comparison of a quantitative approach (scientometrics index of FWCI) and a qualitative approach (experts’ perspectives) in the identification of the top authors. Methodology: This is applied research and has been done by a combined method (qualitative and quantitative). In the qualitative part, the experts' points of view and in the quantitative part, the scientific-efficacy evaluation index have been used. Two sample volumes were comprised of the present study participants; the first group included the experts (n=10) and the second group consisted of the premier writers (n=87) based on FWCI. Checklist, questionnaire and SciVal database were the resources utilized for data gathering. The data were analyzed based on the nonparametric Friedman test. Findings: the results of the present study indicated that the most important indicators influencing the scientific productivity of the authors, as viewed by the experts, are environmental and organizational factors (the time devoted to the research; the scientific rank of the affiliated organization and the fame of the author in national and international levels) while scientometrics indicators (number of papers, organizational goals, substantiations and credibility of the surveyed journal) were found with the highest mean values and ranks based on FWCI in respect to the other indicators in the top author group. However, no significant difference was evidenced between the two approaches in terms of the obtained ranks. Conclusion: the present study indicated that there is no significant difference between the qualitative and quantitative approaches in terms of the obtained ranks (even with the transposition of the indicators in these two approaches) and the top authors feature the indicators intended by the scientific productivity area’s experts for primacy based on FWCI.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_854_35ebd13b68e5cbfda718de5d5b87e1fb.pdf
نویسندگان برتر
بهرهوری علمی
شاخص افدبلیوسیآی
ایران
Top authors
Scientific Productivity
FWCI
Iran
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
99
126
10.22070/rsci.2019.4147.1270
897
Research Paper
سنجش سطح انطباق شاخصهای استنادی و سنجههای جایگزین نرمالشده در رتبهبندی مجلات علمی
Interdisciplinary Approach in the Survey of Adaptation Level of Citation Indices and Normalized Altmetrics in Scientific Journal Rankings
علیرضا فلاح زاده
afallahzadeh71@gmail.com
1
سعیده ابراهیمی
sebrahimi.shirazu@gmail.com
2
قاسم سلیمی
salimi.shu@gmail.com
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه شیراز
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز
استادیار گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه شیراز
هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، سنجش همبستگی بین رتبهبندی بر مبنای سنجههای جایگزین نرمال شده و شاخصهای استنادی و مقایسه بینرشتهای در سطح مجلات علمی بوده است.روششناسی: این پژوهش با رویکردی کمی، از روشها و تکنیکهای علمسنجی مثل تحلیل دادههای وبی، تحلیل استنادات و تحلیل شاخصهای مبتنی بر این دادهها استفاده نموده است.یافتهها: در رتبهبندی مجلات در اغلب رشتهها شاخص نرمالشده جایگزین "مشاهده در سطح مجله" (ان.جی.آ.ام) رابطه معنیداری با شاخصهای استنادی (ضریب تأثیر، اس.جی.آر و اسنیپ) نداشت؛ اما شاخصهای نرمالشده جایگزین "خوانندگی در سطح مجله" (ان.جی.آر.ام) و "استناد مبتنی بر وب در سطح مجله" (ان.جی.سی.ام) رابطه مثبت، متوسط و معنیداری با شاخصهای استنادی داشتند. همچنین در رتبهبندی مجلات بر مبنای شاخصهای جایگزین (مشاهده، خوانندگی و استناد وبی در سطح مجله) بین رشتهها تفاوت معنیداری وجود دارد؛ اما در رتبهبندی مجلات بر مبنای شاخصهای نرمالشده جایگزین (مشاهده، خوانندگی و استناد وبی نرمالشده در سطح مجله) بین رشتهها تفاوت معنیداری وجود ندارد.نتیجهگیری: با پذیرش این مسئله که شاخصهای متنوع استنادی و جایگزین، معیار سنجش جنبههایی متفاوت از کیفیت مجلات علمی هستند؛ دلیل این روابط مثبت و نسبتاً قوی، کیفیت ثابت یک مجله علمی است. اگر شاخصهای استنادی بهعنوان شاخص معیار در نظر گرفته شود، اینگونه به نظر میرسد که شاخصهای جایگزین مورد مطالعه بهجز شاخصهای "مشاهده در سطح مجله" و "مشاهده نرمالشده در سطح مجله" را میتوان بهعنوان مکمل و یا جایگزین شاخصهای استنادی در رتبهبندی مجلات علمی به کار گرفت.
Purpose: The main objectives of the present study are to estimate the correlation between the ranking based on normalized altmetrics and citation indices, and to conduct interdisciplinary comparisons at the level of scientific journals. Methodology: With a quantitative approach, this research has used scientific methods and techniques such as analysis of web data, citation analysis, and data-based analysis of indicators. Findings: The findings indicated that NJAM normalized altmetrics did not have any significant relation with citation indices (i.e., IF, SJR and SNIP). However, NJRM and NJCM normalized altmetrics had a significant positive relationship with citation indices (i.e., IF, SJR, SNIP). In addition, there was a significant correlation between disciplines, in ranking journals based on altmetrics (i.e., JAM, JRM and JCM). However, there was no significant difference between disciplines, in ranking journals based on normalized altmetrics (i.e., NJAM, NJRM and NJCM). Conclusion: If we accept that various citation indices and altmetrics measure aspects of the quality of scientific journals, the observed significant positive correlations can be explained by referring to the stable quality of journals. Therefore, we can conclude that all altmetrics, except for JAM and NJAM, can be used for ranking scientific journals
https://rsci.shahed.ac.ir/article_897_71eeb6698a2cdc83c2d58c54977b6f36.pdf
سنجههای جایگزین
رتبهبندی
مجلات علمی
نرمالسازی
پایگاه JCR
شاخصهای استنادی
بینرشتهای
پلوم آنالیتیکس
Altmetrics
Ranking
Scientific journals
Normalization
JCR Database
Citation Indices
Interdisciplinary
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
127
148
10.22070/rsci.2019.4377.1286
933
Research Paper
ترسیم نقشه علمی تولیدات پژوهشگران هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وبآوساینس
Drawing the scientific map of Islamic Azad university researchers’ products in the field of Art and Architect in Web of Science site
فرشته سوری
librarymalayer@yahoo.com
1
یعقوب نوروزی
ynorouzi@gmail.com
2
علی اکبر فامیل روحانی
sfamilrouhany@yahoo.com
3
عاطفه زارعی
atefehzarei@gmail.com
4
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناس، دانشگاه قم
. استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان،ایران
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
هدف: از این پژوهش، تحلیل و مصورسازی تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع هنر و معماری در پایگاه وبآوساینس است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی علمسنجی است، که به مطالعه عملکرد کمی حوزه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وبآوساینس، از ابتدا تا 2018 میلادی پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه تولیدات علمی (253 رکورد) دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه هنر و معماری در پایگاه وبآوساینس است.یافتهها: نشان دادند اولین رکورد علمی نمایهشده دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه هنر و معماری در پایگاه وبآوساینس مربوط به سال 2008 و بیشترین تولیدات علمی مربوط به سال 2016 با 176 رکورد اطلاعاتی بوده است. در بین پژوهشگران هومن ثبوتی با تولید 5 رکورد اطلاعاتی در رتبه اول قرار دارد. بیشترین همکاری علمی دانشگاه آزاد اسلامی با پژوهشگران کشورهای استرالیا و مالزی است که 5 رکورد اطلاعاتی با هر کدام از این کشورها تولید کردهاند. نشریه " TURKISH ONLINE JOURNAL OF DESIGN "ART AND COMMUNICATION" هم بهعنوان منبع هسته هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وبآوساینس است. همچنین یافتهها نشان دادند 7 خوشه موضوعی با 42 توصیفگر مشترک یکسان از تولیدات هنر و معماری به دست آمد و مشخص گردید که موضوعات «معماری و شهرسازی»، زمینه اصلی موضوعات هستند و «هنر» هیچ جایگاهی نداشته است.نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر وضعیت نامطلوب تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه هنر و معماری از لحاظ کمی و کیفی است و تاکنون نقش بسیار کمرنگی در شناساندن هنر ایرانی و معماری اسلامی در سطح جهانی داشته است، طوری که فقط 0.35درصد از مشارکت تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه هنر و معماری برمیگردد.
Purpose: The aim of the research is to analyze and illustrate the scientific products of IAU researchers in the subject of "Art and Architecture in WOS." Methodology: This is applied research that is done with a scientometric approach. It has studied the quantitive performance of the field of art and architecture of the Islamic Azad University in WOS from the beginning to 2018. The statistical population includes 253 recorded in the field of Art and Architecture in WOS. Findings: Findings showed that the first scientific record indexed for the fields of Art and Architecture was related to 2008 and the highest scientific products were related to 2016. Framarz Malekian and Human Sabouti are placed in the first rank with 5 records. The most scientific collaboration of IAU has been with Australia and Malaysia. The "Turkish online Journal of Design Art and Communication" is recorded as the core resource of Art and Architecture of IAU in the WOS. Conclusion: The results also showed that keyword "Architecture" repeated 13 times and is placed in the first rank then "Iran" is placed the next as another keyword that is repeated 11 times. Among the keywords – considering- conformity – key terms such as: "environmental studies" and "urban studies" conjugating 14 times ranked first, also keywords relating to scientific record of Islamic Azad university in the field of Art and architecture is classified in 7 different clusters.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_933_033ea662fffba81a9f3987d6effec077.pdf
علمسنجی
تولیدات علمی
خوشهبندی موضوعی
پایگاه وبآوساینس
هنر و معماری
دانشگاه آزاد اسلامی
Scientometrics
scientific products
Web of Science base
Art and Architecture
Islamic Azad university
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
149
172
10.22070/rsci.2019.4392.1287
1033
Research Paper
ابعاد و الگوهای همکاری آثار سلباعتبارشده بهعنوان مصداق سوءرفتار پژوهشی در سطح بینالمللی و ایران
Aspects and Collaboration Patterns of Retracted Papers as Evidence of Research Misconduct in Iran and Foreign countries
علی قربی
alighorbi733@gmail.com
1
سپیده فهیمی فر
sfahimifar@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و کشورهای دارای بیشترین تعداد آثار سلباعتبارشده، تعیین روند صعودی یا نزولی این تولیدات و مقایسۀ آن با ایران و سایر کشورهای تولیدکنندۀ این آثار انجام شده است. همچنین الگوی همکاری میان سازمانها و کشورهایی بررسی شد که بهواسطۀ آن بیشترین آثار سلباعتبارشده منتشر شدهاند.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع پژوهش و هدف توصیفی، از نظر بهکارگیری نتایج پژوهش کاربردی، از نظر فرایند اجرای پژوهش و تجزیه تحلیل دادهها کمّی بوده و با استفاده از روش تحلیل کتابسنجی و با رویکرد علمسنجی و فنون مصورسازی، برای ترسیم همکاریهای علمی انجام شده است. بهعلاوه، بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای اکسل، هیست سایت، وی اً اِس ویوور و نودایکس ال استفاده شد.یافتهها: میزان تولید آثار سلباعتبارشده در سالهای اخیر از روند رو به رشدی برخوردار بوده است و کشور ایران با توجه به تعداد تولیدات علمی سلباعتبارشده (رتبۀ هفتم جهان) در وضعیت مناسبی قرار ندارد. بهعلاوه، برخی سازمانها نظیر دانشگاه آزاد اسلامی از نظر انتشار این نوع آثار در رتبههای اول قرار دارند. با وجود اینکه دانشگاه هاروارد به لحاظ تعداد کل مقالات و نیز تعداد کل مقالات سلباعتبارشده در رتبۀ دوم قرار دارد اما با توجه به نسبت مجموع مقالات سلباعتبارشده به کل مقالات در میان برترین سازمانها در رتبه 8ام و در میان سازمانهای دارای بیشترین تعداد مقالات سلباعتبارشده در رتبۀ 10ام قرار دارد.نتیجهگیری: بهمنظور سنجش و مقایسۀ سازمانها تنها محاسبۀ تعداد مقالات و تعداد تولیدات علمی بهعنوان یک شاخص با اهمیت محسوب نمیشود، بلکه محاسبه و مقایسه نسبت مقالات و آثار سلباعتبارشده نیز میتواند جایگاه آنها را نسبتبه یکدیگر تغییر دهد. با توجه به وضعیت تا حدی نامطلوب ایران به لحاظ تعداد آثار سلباعتبارشده، پیشنهاد میشود پژوهشگران با مصداقهای سلباعتبار آثار پژوهشی آشنا شده و واحدهای مسئول نظیر معاونت پژوهشی سازمانها، جریمههایی را برای سلباعتبار آثار معیوب و بیکیفیت مدنظر قرار دهند، این اقدامات پیشگیرانه میتوانند بهمنظور کاهش سلباعتبار مقالات و تولید چنین آثار بیکیفیتی مؤثر باشند.
Purpose: The purpose of this study was to identify organizations and countries with the highest number of retracted productions, as well as to determine the upward trend or downside of the production of this type of works globally and to compare these organizations in Iran and the world in terms of the number of retracted productions, as well as the pattern of collaboration among the organizations and countries that have been published with the most retracted articles, have been reviewed. Methodology: This research was carried out with a scientometrics approach and data collection from the Web of Science database. Excel, Hist cite, Vos viewer, and NodexL software were used to analyze the data. Findings: The results of this study showed that the amount of production of retracted products in recent years has been increasing and Iran has not good condition due to the number of scientific products discredited (7th rank of the world). Also, some organizations such as Islamic Azad University are ranked first in terms of this type of work. Although Harvard is ranked second in terms of the total number of articles and the total number of retracted articles, it is ranked 8th among the top organizations in terms of the proportion of total retracted articles to all papers and among organizations with the most significant number of retracted articles, it’s rank is 10th. Conclusion: In order to measure and compare organizations, only the calculation of the number of articles and the number of scientific productions is not considered an important indicator, but the calculation and comparison of the ratio of papers and retracted papers can also change their position relative to each other. Considering the relatively unfavorable situation of Iran in terms of the number of retraction, it is recommended that researchers be familiarized with exemptions from the validity of research works and that the responsible units such as the research deputy of the organizations have penalties for eliminating the credit quality of defective and of poor quality so that the name of the country as the highest ranked country does not count as the number of denied credits.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1033_06d7ae24e7874ec1bf9c84712b57d9db.pdf
آثار سلباعتبارشده
وبآوساینس
سرقت علمی
الگوهای همکاری علمی
Retracted paper
Web of Science
Plagiarism
Scientific collaboration patterns
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
173
194
10.22070/rsci.2019.4400.1288
1062
Research Paper
بررسی میزان استنادپذیری و رؤیتپذیری مقالات نشریات انگلیسیزبان ایرانی در حوزه کشاورزی بر اساس دادههای پایگاه اسکوپوس
Visibility and citedness Study of Iranian English-language Agricultural Journals as Reflected in the Scopus Database
علیرضا بهمن آبادی
reza.bahman@gmail.com
1
جواد بشیری
j.bashiri@areeo.ac.ir
2
مربی پژوهشی، مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران
مربی پژوهشی، مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان استفاده از مجلات انگلیسیزبان کشاورزی ایران در سطح بینالمللی است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل استنادی و کتابخانهای بوده که با رویکرد توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش 33 مجله انگلیسیزبان کشاورزی هستند که در ایران منتشر میشوند.یافتهها: از میان 7476 مقاله منتشرشده توسط این مجلات، 4/33 درصد آنها دستکم یک استناد و درمجموع 9590 استناد دریافت کردهاند. حدود نیمی از مجلات استنادکننده به لحاظ کیفی در چارکهای اول و دوم پایگاه سایماگو قرار میگیرند تعداد نویسندگان این مقالات 38322 نفر از 147 کشور بوده که تنها 26/29 درصد آنان ایرانی هستند. از سوی دیگر، 27498 نویسنده از 102 کشور در تدوین مقالات این مجلات نقش داشتهاند که 8/73 درصد آنان ایرانی هستند. همچنین 616 نفر از 50 کشور مختلف بهعنوان عضو هیئت تحریریه 33 مجله مورد بررسی فعالیت میکنند که 64 درصد آنان ایرانی هستند.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند میزان استنادآوری مجلات مورد بررسی در مقایسه با کشورهای منطقهای از سطح مناسبی برخوردار است. مجلات استنادکننده از سطح کیفی قابل قبولی برخوردارند. مجلات مورد بررسی نزد نویسندگان بینالمللی چندان شناختهشده نیست و اعضای هیئت تحریریه آنها عمدتاً ایرانی هستند.
Purpose: The purpose of this study was to evaluate the international visibility of Iranian agricultural journals published in English language in terms of their received citation. Methodology: This research is applied one and has employed citation analysis method. The research has been also done with a descriptive-analytical approach. The research population consists of 33 English-language agricultural journals published in Iran. Findings: By 2016, these journals have produced 7476 articles that 2496 (33.4%) of them have received at least one citation. Approximately half of the citing journals are qualitatively placed in the first and second quarters of the Scimago ranking. The number of authors citing to these journal is 38,322 from 147 countries of which 26.29% are Iranians. On the other hand, 27498 authors from 102 countries have contributed to the compilation of articles in these journals, of which 73.8% are Iranians. According to the findings, structure of editorial staff has no effect on citation rate of these journals. Conclusion: The results of this study show that the citation rate of Iranian English language journals in the field of agriculture is comparable with the regional countries. Citing journals have an acceptable quality level, although a significant part of them are Iranian ones. These journals are not well known to international writers, and the editorial staff of the journals are predominantly Iranian, although this does not have much influence on the citation rate of these journals.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1062_59b03062564c259d856b0a62b729413e.pdf
مجلات علمی
مجلات کشاورزی
مجلات انگلیسیزبان
تحلیل استنادی
رؤیتپذیری
English-language Journals
citations
Agricultural journals
Scopus
Iran
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
195
212
10.22070/rsci.2019.3257.1191
1063
Research Paper
ارزیابی مقایسهای کارکرد شاخصهای ضریب تأثیر (IF) IPP، SJR، SNIP در معرفی مجلات معتبر حوزههای علوم اجتماعی، فنیـمهندسی و پزشکی
A comparative Evaluation of the Impact Factor Indicators Function of IF, IPP, SJR, SNIP in Introducing valid journals in social sciences, engineering, engineering and medicine fields
داریوش مطلبی
dariushmatlabi@yahoo.com
1
نگین حاجی الهیار
allahyar86@gmail.com
2
نجلا حریری
nadjlahariri@gmail.com
3
دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام شهرری
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی تفاوت شاخص ضریب تأثیر (IF) در معرفی مجلات علمی برتر حوزههای علمی نسبت به شاخصهای SJR، SNIP و IPP انجام شده است.روششناسی: پژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش اجرا از نوع مطالعه علمسنجی-تطبیقی، با رویکرد تحلیلی است. جامعه این مقاله مجلات علمی برتری است که در چارک اول (Q1) گزارش استنادی نشریات قرار دارند که شامل ۱۰۹۳ عنوان در حوزههای پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی است. دادههای مورد نیاز از طریق جستجوی برخط در گزارش استنادی نشریات، پایگاه استنادی اسکوپوس و سایمگو جمعآوری شده است. در بخش تجزیه و تحلیل دادهها، برای سنجش نرمالبودن دادهها از آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنف و برای پاسخ به سؤالات از تحلیل عاملی اکتشافی مبتنی بر نرمافزار «اس پی اس اس، ویرایش 23» استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان دادند در حوزههای مهندسی و علوم اجتماعی، اختلاف میانگین دو شاخص IF و SJR معنیدار و در حوزه پزشکی اختلاف میانگین این دو شاخص معنیدار نبوده است. در هر سه حوزه اختلاف میانگین دو شاخص IF و SNIP معنیدار است. در حوزههای پزشکی و علوم اجتماعی، اختلاف میانگین دو شاخص IF و IPP معنیدار و در حوزه مهندسی معنیدار نبوده است. در حوزه علوم اجتماعی شاخصهای SJR ،SNIP و IPP دارای همبستگی بالا و شاخص IF با سایر شاخصها همبستگی بالایی ندارد. در حوزه مهندسی و علوم پزشکی شاخصهای IF، SNIP و IPP دارای همبستگی بالا و شاخص SJR با سایر شاخصها همبستگی بالایی ندارد.نتیجهگیری: بر اساس نتایج، استفاده از شاخصهای مختلف در موضوعات گوناگون، نتایج متفاوتی ارائه میدهد و انتخاب شاخص دقیقتر در هر حوزه، با توجه به میزان نزدیکی و اختلاف این تفاوتها باید صورت گیرد. در حوزه علوم اجتماعی بهترتیب شاخصهای SJR، SNIP و IPP و در حوزه مهندسی و علوم پزشکی بهترتیب شاخصهای IF، SNIP و IPP به دلیل بیشترین شباهت در رتبهبندی مجلات این حوزهها، شاخصهای مناسبتری برای استناد و تصمیمگیری هستند. استفاده از شاخص IF در حوزه علوم اجتماعی و شاخص SJR در حوزههای مهندسی و علوم پزشکی به دلیل نبود همبستگی با سایر شاخصها چندان مناسب به نظر نمیرسد و بهطور کلی بهکارگیری دو شاخص IPP و SNIP در تمام حوزههای موضوعی، شاخصهای بهتر و قابل اعتمادتری هستند.
Purpose: The main purpose of this study is to determine the difference between the IF and the indicators of SJR, SNIP, and IPP in introducing scientific journals in scientific fields. Methodology: This research is an applied research and in terms of implementation method, it is a scientometrics study (comparative type). The population is the top scientific journals, which are in the first quarter of the list of JCR magazines, and includes 1093 titles in medical, technical, engineering, and social science fields. The required data were collected through the online search at JCR, Scopus and SCImago. The statistical tests of Kolmogorov Smirnov were used for data normalization and exploratory factor analysis to test the hypotheses. Findings: Findings showed that the mean difference between two indicators of "IF" and "SJR" was significant in the fields of engineering and social sciences, and the mean difference between these two indices was not significant in the field of medicine. In each of the three fields, the mean difference between the two "IF" and "SNIP" indicators is significant. In the medical and social sciences, the mean difference between the two "IF" and "IPP" indicators was significant and not significant in the field of engineering. In the social sciences, the indicators of the "SJR", "SNIP" and "IPP" are highly correlated and the "IF" has no high correlation with other indicators. In the field of engineering and medical sciences, the "IF", "SNIP" and "IPP" indicators are highly correlated and the "SJR" index has no high correlation with other indicators. Conclusion: The result showed that the use of different indicators in different subjects has given different results, and a more accurate index should be selected in each field according to the degree of closeness and the difference between these differences. The indicators of SJR, SNIP, and IPP in the social sciences, and the indicators of IF, SNIP and IPP, respectively, in the field of engineering and medical sciences, are the most relevant indicators for citation and decision making, because of the most similarity in the ranking of journals in these fields. The use of the IF in the field of social sciences and the SJR in the fields of engineering and medical sciences due to lack of correlation with other indicators do not seem appropriate and in general, the use of the two indicators of IPP and SNIP in all thematic areas are better and more reliable indicators
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1063_3039ac3afc7aa8e9e6eb16e973c8e42f.pdf
رتبهبندی مجلات علمی
ضریب تأثیر
IF
SNIP
SJR
IPP
تحلیل استنادی
علمسنجی
Ranking scientific journals
IF
SNIP
SJR
IPP
Citation Analyzing
Scientometrics
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
213
236
10.22070/rsci.2019.4529.1300
1061
Research Paper
ارزیابی وضعیت انتشارات علمی ایران بر مبنای نقشۀ جامع علمی کشور
Assessment of Iran's scientific publications based on National Master Plan for Science and Education
المیرا جنوی
e.djanavi2007@gmail.com
1
شیما مرادی
moradi@nrisp.ac.ir
2
مهدی پاکزاد
mpakzad89@yahoo.com
3
استادیارگروه علم سنجی،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
استادیارگروه علم سنجی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
کارشناسی ارشد علم سنجی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت انتشارات علمی ایران با تأکید بر شاخصهای مطرحشده در نقشۀ جامع علمی کشور در بازه زمانی 5 ساله 1392 تا 1396 میباشد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی-تحلیلی با رویکرد سیاست-پژوهی است که با استفاده از ابزارهای علمسنجی انجام شده است. دادههای مربوط به شاخصهای هشتگانه انتشارات علمی مندرج در نقشۀ جامع علمی کشور از پایگاههای اطلاعاتی مرتبط برای بازۀ 5 ساله استخراج و مورد بررسی قرار گرفتند.یافتهها: وضعیت ایران در شاخصهای کمّی مانند «تعداد مقالات در هر میلیون نفر از جمعیت»، «نسبت فارغالتحصیلان دانشگاهی و حوزوی به مقالات نمایهسازیشده در نمایههای بینالمللی» و «نسبت مقالات نمایهسازیشده در سطح بینالمللی به تعداد اعضای هیئت علمی» روند صعودی قابل قبولی داشته و امکان تحقق این شاخصها با توجه به کمیت مطلوبشان برای سال 1404 دور از انتظار نیست. در مورد شاخصهای کیفی مانند «میزان استنادات در واحد انتشارات»، با وجود سیر صعودی در سالیان اخیر، مقدار بهدستآمده با میزان هدفگذاری برای این شاخص در 1404 فاصله زیادی دارد.نتیجهگیری: آییننامه «نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور» که با هدف ارزیابی شاخصهای نقشۀ جامع علمی کشور ارائه شده است، ابزار مناسبی برای سنجش شاخصهای نقشۀ جامع علمی کشور نیست و نیاز به بازنگری در شاخصهای نظام پایش احساس میشود
Purpose: This study aims to assess Iran’s scientific publications from 2013 to 2016 with an emphasis on National Master Plan for Science and Education. Methodology: This is a descriptive-analytical study that has been conducted using scientometric methods. To achieve research objectives, data related to eight indicators of scientific publications insert in National Master Plan for Science and Education, extracted from related databases for five years. Findings: The findings indicate that based on quantitative indices such as " Publications Per Population ", "the ratio of graduates to indexed articles in international databases" and "ratio of international indexed articles to the number of Faculty members", Iran has an acceptable ascending trend. However, with regard to qualitative indicators such as the "citation per paper”, in spite of the ascending trend in recent years, the value achieved is far away from the target level for this indicator. Conclusion: "System of Monitoring and Evaluation of Science, Technology and Innovation of Iran", intended to evaluate the indicators of National Master Plan for Science and Education by the Supreme Council of Science, Research and Technology, is not suitable and it is necessary to review and modify the indicators of the monitoring system
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1061_8daf0d1526870913a7f0f364414c8665.pdf
نظام پایش و ارزیابی علم
فناوری و نوآوری کشور
ارزیابی انتشارات علمی ایران
نقشۀ جامع علمی کشور
سیاستپژوهی
علمسنجی
System of Monitoring and Assessment of Science
Technology and Innovation of Iran
Iran’s Scientific publication assessment
National Master Plan for Science and Education
Policy Research
Scientometrics
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
237
260
10.22070/rsci.2019.4630.1309
1060
Research Paper
تحلیل گراف همتألیفی محققان ایرانی رشته ریاضی با استفاده از پارامترهای گرافی
The analysis of the co-authorship graph of Iranian researchers in mathematics by graph parameters
فرزاد شاویسی
f.shaveisi@gmail.com
1
مصطفی امینی
amini.pnu1356@gmail.com
2
استادیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه رازی
استادیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه پیام نور
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه گرافهای (شبکههای) همتألیفی پژوهشگران ایرانی در گرایشهای اصلی ریاضیات با استفاده از دادههای استخراجشده از وب آو ساینس و گوگل اسکالر و پارامترهای گرافی است.روششناسی: در این پژوهش کاربردی علمسنجی، گرافهای همتألیفی محققان ایرانی در 6 گرایش ریاضیات با استفاده از روشها و نرمافزارهای ریاضی ترسیم شدند. پس از استخراج دادههای مربوط به مستندات علمی-پژوهشی 276 نفر از پژوهشگران ایرانی در رشته ریاضی از پایگاههای علمی وب آو ساینس و گوگل اسکالر، گرافهای مربوط به گرایشهای تخصصی جداگانه رسم و با همدیگر مقایسه شدند. برخی پارامترهای گرافی مانند درجات رئوس، قطر، شعاع، عدد استقلال، اعداد رنگی رأسی و یالی و عدد تطابقی برای تمامی گرافها نیز محاسبه شدند. در پایان با استفاده از این پارامترهای گرافی، گرافهای همتألیفی مقایسه و تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که گرایشهای تخصصی تحقیق در عملیات و گراف و ترکیبات با داشتن میانگین درجات بهترتیب 2.4 و 7.3 از همکاری پژوهشی بالاتری نسبت به سایر گرایشها برخوردارند. بیشترین قطر گراف در بین گرافهای همتألیفی مورد مطالعه 8 بوده و مربوط به گرایش جبر جابجایی است. در گراف همتألیفی گرایشهای آنالیز عددی و نظریه گروهها با داشتن شعاع 3 دارای کمترین شعاع هستند.نتیجهگیری: در برخی شاخههای تخصصی حوزه ریاضیات که از نوع محض هستند، همکاری پژوهشی بین پژوهشگران ایرانی وجود دارد. لذا بهتر است پژوهشگران در این شاخهها به کارهای گروهی تمایل بیشتری داشته باشند تا کارهای پژوهشی عمیقتری در مجلات معتبر بینالمللی چاپ کنند. در این راستا باید بودجهها و امتیازات خاصی برای تشویق پژوهشگران به انجام کارهای گروهی با کیفیت بالا در نظر گرفته شود.
Purpose: The objective of this research is to study and compare the co-authorship graphs (networks) of Iranian researchers in the main fields of mathematics by using records, extracted from WOS and Google Scholar, and graph parameters. Methodology: The co-authorship graphs (networks) of Iranian researchers in 6 specialty fields of mathematics have been drawn by mathematical methods and software. Overall this research, 276 Iranian researchers in mathematics were considered and the co-authorship graphs in all fields were drawn and compared. Some mathematical graph parameters such as degrees of vertices, diameter, radius, independence number, vertex and edge chromatic numbers, matching number, for all co-authorship graphs were calculated too. Finally, we analyze and compare the co-authorship graphs by using these graph parameters. Findings: The research findings showed that two specialty fields Operation Research and Graphs and Combinatorics with average degrees 4.20 and 3.70, respectively, have high research collaboration with respect to other fields. The greatest diameter in the co-authorship graph, which equals 8, belongs to Commutative Algebra and the co-authorship graphs of the specialty field Numerical Analysis and Group Theory have the same least value of radius 3. Conclusion: In some specialty fields of mathematics, which are pure, there is not enough collaboration among Iranian researchers. So, it is better that these researchers try to have more collaboration to publish stronger and deeper research works in the international journals. For this aim, more budget allocations should be considered to accelerate researchers to do group works with high quality.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1060_6e4db5ab6e0ee8a6f27c76b6c19148cb.pdf
گراف (شبکه) همتألیفی
درجه
عدد رنگی
عدد استقلال
تطابق
Co-authorship graph (network)
Degree
Chromatic number
Independ-ence number
Matching
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
261
276
10.22070/rsci.2020.2961.1160
1100
Research Paper
بررسی وضعیت سبکهای نقاشی در نمایه استنادی هنر و علوم انسانی: یک تحلیل بسامد استنادی
A survey on the painting different styles in A&HCI: A citation frequency analysis
عاصفه عاصمی
asemi@edu.ui.ac.ir
1
اکرم صفری نژاد
afrooz24931@gmail.com
2
دانشیارگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان
هدف: پژوهش با هدف تعیین وضعیت سبکهای نقاشی بر اساس تحلیل بسامد استنادی آنها در نمایه استنادی هنر و علوم انسانی از پایگاه وب آو ساینس انجام شد.روششناسی: نوع پژوهش کاربردی و از روش تحلیل بسامد استنادی استفاده شد. جامعه اول شامل سبکهای معروف نقاشی، نقاشان این سبکها و جامعه دوم شامل مقالات منتشرشده در این زمینه بود. برای محدودکردن تحقیق نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب شد و شامل سبکهای نقاشی و نقاشان ذکرشده در دایرهالمعارف هنر و مقالات نمایهشده در نمایه استنادی هنر و علوم انسانی بود. ابزار جمعآوری داده چکلیست محقق ساخته و تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری اکسل انجام شد.یافتهها: ده سبک نقاشی بیشترین استناد را به خود اختصاص دادهاند و عبارتاند از: اپ آرت، اکسپرسیونیسم، امپرسیونیسم، رئالیسم، رنسانس، سوپررئالیسم (فتورئالیسم)، سوررئالیسم، کوبیسم و هنر انتزاعی (آبستره). کشور فرانسه مبدأ پیدایش بیشترین سبک و حضور نقاشان معروف بوده است. پابلو پیکاسو با 1348 مقاله و 240 استناد مقام اول نقاشان را دارد. دی جی استورک با 17 مقاله در رتبه نخست پرکارترین نویسنده و پراستنادترین نویسنده کارلس با 444 استناد در زمینه سبکهای نقاشی است. دانشگاه واشنگتن با 4 مقاله و 395 استناد مقام اول را دارد. مجله بریتیش ژورنال سایکولوژی با دو مقاله و 388 استناد رتبه اوّل مجلات حوزه سبکهای نقاشی را دارد.نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که در سالهای اخیر غرب توجه ویژهای به انتشار مقالات حوزه سبکهای نقاشی بهویژه از دیدگاه روانشناسانه کرده است. این میتواند نشاندهندۀ جنبش علمی جدید در زمینه آثار نقاشی در زندگی امروزی باشد
Purpose: The study was conducted with the aim of citation frequency analysis of the different styles of painting in Arts & Humanities Citation Index® (A&HCI) in Web of Science (WoS). Methodology: The research method was citation frequency analysis and the study population consisted of all the painting styles, painters, and all of the published papers in this field. The samples of research were chosen purposefully. Excel software is used to analyze the data. Findings: Ten painting styles that had the most citation included: Op art, expressionism, impressionism, realism, renaissance, super realism (photo-realism), surrealism, cubism, abstract art (abstract) and miniature. The findings indicated that France was the origin of the most styles and the presence of famous painters. The largest number of articles in Web of Science have been allocated to Pablo Picasso, Paul Cézanne, Vincent Van Gogh, Claude Monet and Wassily Kandinsky. Curless with 444 citations is the most cited author in this field. Washington University with 4 articles and 395 citations has won first place among institutions and universities. The British Journal of Psychology with 2 articles and 388 citations has the first rank of journals in the field of painting styles. Conclusion: It is concluded that special attention has been paid to the publication of articles in the field of painting styles in the West in recent years, especially from the psychological point of view. This can be a sign of a new scientific movement in the field of painting in modern life.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1100_2f332780ce5a6ab635e53a545366aabf.pdf
تحلیل بسامد استنادی
شمارش استناد
سبکهای نقاشی
نقاشان
نمایه استنادی هنر و علوم انسانی
Citation frequency analysis
Citation Metrics
Painting Styles
Painters
A&HCI
per
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
2020-03-20
6
(شماره ا، بهار و تابستان)
277
297
10.22070/rsci.2020.5494.1385
1146
Research Paper
تحلیل موضوعی مطالعات کووید 19 در پنج قاره بزرگ
Thematic analysis of COVID 19 studies in five large continents
سمیه جعفری
jafari.somayyeh@gmail.com
1
راضیه فرشید
razieh.farshid@gmail.com
2
لیلا جباری
le_jabbari@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران.
دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس
هدف: هدف پژوهش حاضر آشکارسازی موضوعات پژوهشی کووید 19 در پنج قاره بر اساس آثار نمایهشده در وب آو ساینس است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکرد علمسنجی و روش تحلیل محتوا و بهرهمندی از فنون تحلیل همواژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش، مطالعات کووید 19 در وب آو ساینس است. نرمافزارهای بیب اکسل و گفی جهت تحلیل دادهها و نرمافزار ووس ویوئر جهت ترسیم ساختار فکری استفاده شده است.یافتهها: کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی، آفریقایی، استرالیا و اقیانوسیه بهترتیب در 608، 391، 301، 66 و 43 اثر مشارکت داشتهاند. پس از کلیدواژه کووید 19، کلیدواژههای سارس، مرس و خورشید کلیدواژههای مشترک در پنج قاره هستند. زوجهای همواژگانی کووید 19-سارس، کووید 19-مرس و کروناویروس-ووهان زوجهای مشترک در پنج قاره هستند. در مطالعات آسیایی "ذاتالریه، میدان الکتریکی و ذاتالریه"، در مطالعات اروپایی "خورشید، اشعه ایکس و سارس"، در مطالعات کشورهای آمریکایی "مرس، کهکشانها و بیماری جانورآورد"، در مطالعات آفریقایی "حفاظت رعد و برق، مرس و مرس" و در مطالعات اقیانوسیه "مرس، مدیریت خطر و مرس" بهترتیب دارای بیشترین مرکزیتهای رتبه، نزدیکی و بینابینی هستند.نتیجهگیری: پژوهشگران آسیایی بر مباحث اپیدمیولوژیک، پژوهشگران اروپایی بر مباحث بیولوژیکی و پژوهشگران آمریکایی بر مباحث اپیدمیولوژیک و ژنتیک متمرکز هستند
Purpose: The aim of this study is to reveal the research topics of COVID 19 in five continents on the WOS studies. Methodology: The present study is a descriptive study with a scientific approach and content analysis method and utilization of co-word analysis and social network analysis techniques. The research community is COVID 19 studies in the WOS. Bib Excel and Gephi software have been used to analyze data and VOS software to draw the intellectual structure. Findings: Asian, European, American, African, Australian and Oceanic countries participated in 608, 391, 301, 66 and 43 studies. The SARS, MERS, and Sun keywords are the top keywords in the COVID 19 studies on five continents. COVID 19-SARS, COVID 19-MERS and COVID 19-Wuhan are common co-word pairs in studies in five continents. In Asian studies, "Pneumonia, Electric field, and Pneumonia", in European studies "Sun, X-rays, and SARS" and in American studies "MERS, galaxies, and zoonosis" and in African studies "lightning protection, MERS and MERS" and in Ocean studies "MERS, risk management and MERS" have the highest degree, closeness, and betweenness centralities. Conclusion: Asian researchers focus on epidemiological topics, European researchers focus on biological topics, and American researchers focus on epidemiological and genetic issues.
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1146_0ccaabe6c434d6ff94c9345f53fcf857.pdf
کروناویروس
کووید 19
علمسنجی
همواژگانی
ساختار فکری دانش
تحلیل شبکه اجتماعی
Coronavirus
Covid 19
Scientometrics
co-word
intellectual structure of knowledge
Social Network Analysis