%0 Journal Article %T بررسی ارتباط میان هم‌انتشاری دانشگاه-صنعت و تجاری‌سازی دانش دانشگاهی در قالب اسپین‌‌آف در ایران %J پژوهش نامه علم سنجی %I دانشگاه شاهد %Z 2423-3773 %A صراطی شیرازی, منصوره %A عصاره, فریده %A فرج پهلو, عبدالحسین %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 3 %N (شماره 2، پاییز وزمستان) %P 135-146 %! بررسی ارتباط میان هم‌انتشاری دانشگاه-صنعت و تجاری‌سازی دانش دانشگاهی در قالب اسپین‌‌آف در ایران %K هم‌انتشاری %K همکاری صنعت و دانشگاه %K تجاری‌سازی دانش %K اسپین‌اف %K علم‌سنجی %R 10.22070/rsci.2017.514 %X هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط میان هم‌انتشاری دانشگاه و صنعت با تجاری‌سازی دانش در قالب اسپین‌‌آف در ایران می‌‌‌‌باشد. روش‌شناسی: این پژوهش با رویکرد علم‌سنجی و استفاده از روش پژوهش اسنادی، هم‌انتشاری صنعت و دانشگاه ایران را در پایگاه وب­آو ساینس در بازه زمانی 2010 تا 2014 محاسبه کرده و ارتباط آن را با اسپین‌آف‌هایی که توسط دانشگاه‌های ایران در دوره پنج‌ساله 1389 تا 1393 شکل گرفته‌اند مورد بررسی قرار داده است. به‌منظور بررسی این ارتباط، از روش آماری هم‌بستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که در تمامی این سال‌ها تعداد هم‌انتشاری دانشگاه‌های ایران با تعداد اسپین‌آف‌های برگزارشده توسط این دانشگاه‌ها ارتباطی قوی داشته است. به‌عبارت‌دیگر، هم‌‌انتشاری بیشتر، به شکل‌گیری اسپین‌آف‌های بیشتری منجر شده است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش،‌ می‌توان سیاست‌های پژوهشی را به‌گونه‌ای اتخاذ نمود که همکاری پژوهشی میان دانشگاه‌ها و بخش تحقیق و توسعه در صنایع، در قالب هم‌انتشاری افزایش یابد و از این طریق منجر به گسترش تجاری‌سازی دانش دانشگاهی گردد. پژوهش‌های مشترکی که سودآوری تجاری دارند، می‌توانند علاوه‌بر تقویت پیوند میان صنعت و دانشگاه، نیازهای شغلی هردو گروه را برآورده سازند. بر این اساس از طریق تمرکز بر پژوهش‌های مشترک، می‌توان به تجاری‌سازی دانش دست‌یافت. %U https://rsci.shahed.ac.ir/article_514_a9e37cd21dc2f3e09cd9437a2390dfde.pdf