دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
ارزیابی همکاریهای علمی پژوهشگران ایران در حوزه علم و فناوری میکروالکترونیک در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس طی سالهای 2000-2017
1
20
FA
فاطمه
دبیری
کارشناسی ارشد علم سنجی ، دانشگاه شاهد
f.dabiri89@gmail.com
عبدالرضا
نوروزی چاکلی
0000-0002-0088-9159
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد.
noroozi@shahed.ac.ir
سعید
اسدی
0000-0002-8691-6081
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد.
asadi.s@gmail.com
10.22070/rsci.2019.3933.1251
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی همکارهای علمی مابین پژوهشگران ایرانی در حوزه میکروالکترونیک است که در پایگاه اسکوپوس انعکاس یافته است.<br />روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی علمسنجی است که به روش اسنادی انجام شده و دادههای مورد نیاز از پایگاه اسکوپوس جمعآوری شده است. جامعه پژوهش را کلیه تولیدات علمی پژوهشگران ایران در حوزه میکروالکترونیک که در اسکوپوس بین سالهای 2000- 2017 نمایه شدهاند تشکیل دادهاند.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که همنویسندگی بین پژوهشگران حوزه میکروالکترونیک طی سالهای مورد مطالعه روند رو به رشدی داشته، این روند در سالهای 2006، 2011 و 2014 کاهش پیدا کرده است. علاوهبراین غالبترین الگوی همکاری در این پژوهش سهنویسندگی با درصد 32.16 (1338) و دونویسندگی با درصد30.50 (1269) میباشد.<br />نتیجهگیری: از میان شاخصهای همتالیفی متوسط درجه همکاری0.93، شاخص همکاری 3.06 و ضریب همنویسندگی 0.58 میباشد و از میان پژوهشگران حدیدی و خوئی از دانشگاه ارومیه و نوی از دانشگاه شهید بهشتی فعالترین نویسندگان در حوزه میکروالکترونیک هستند.
همتالیفی,میکروالکترونیک,پژوهشگران برتر,اسکوپوس
https://rsci.shahed.ac.ir/article_843.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_843_200c161225c6d9d5d4df8358e4d25b7d.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
ارائه چارچوب سامانه ارزیابی علم و فناوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
21
40
FA
طیبه
شهمیرزادی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
t.shahmirzadi@areeo.ac.ir
نجلا
حریری
0000-0003-2320-7023
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران.
nadjlahariri@gmail.com
فاطمه
فهیم نیا
0000-0000-0000-0000
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
fahimnia@ut.ac.ir
فهیمه
باب الحوائجی
0000-0002-9741-6808
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
f.babalhavaeji@gmail.com
داریوش
مطلبی
0000-0002-8702-1159
دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام شهرری ، تهران، ایران.
dariushmatlabi@yahoo.com
10.22070/rsci.2019.4017.1258
هدف: برای ارزیابی علم و فناوری در حوزه کشاورزی نیاز به احصاء و تبیین شاخصهای اختصاصی است. پژوهش حاضر بر آن بود تا چارچوب سامانه ارزیابی علم و فناوری کشاورزی را ارائه نماید.<br />روششناسی: پژوهش حاضر، یک پژوهش ترکیبی (آمیخته درهمتنیده) و با استفاده از روش مطالعه اسنادی و تکنیک دلفی در علم طراحی انجام شده است. با استفاده از روش مطالعه اسنادی تعداد 404 شاخص مرتبط یا قابل تعمیم در حوزه کشاورزی شناسایی شد. در تکنیک دلفی 271 شاخص از 404 شاخص، با توافق خبرگان کشاورزی انتخاب شد و درنهایت بر اساس چارچوبهای ارزیابی علم و فناوری در سطح ملی و بینالمللی چارچوب سامانه ارزیابی علم و فناوری کشاورزی پیشنهاد شد.<br />یافتهها: در این پژوهش، 8 دستهبندی کلی شامل پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی، آموزش، ترویج، سرمایه انسانی، مالی و زیرساختی برای چارچوب کلی سامانه ارزیابی شاخصهای علم و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پیشنهاد شد.<br />نتیجهگیری: 26 شاخص علم و فناوری در حوزه کشاورزی که اولویت آنها بین یک و دو و میزان ضریب هماهنگی کندال آنها بیشتر از 0.7 بود، در 5 مؤلفه اصلی رقم و نژاد، اکتشاف، تولید نقشه، یافتههای قابل ترویج و فناوری برای الگوی سامانه ارزیابی کشاورزی مورد تأیید خبرگان حوزه قرار گرفت. این الگو دارای قابلیت پیادهسازی و ارزیابی شاخصها در دورههای مختلف زمانی را دارد.<br /> <br /> <br /> <br /> <br />
سازمان تحقیقات,آموزش و ترویج کشاورزی,سامانه ارزیابی,شاخصهای علم و فناوری,علم طراحی,ارزیابی علم و فناوری
https://rsci.shahed.ac.ir/article_844.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_844_fa2fcd75f857fe4a426936a79661039f.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
ساختار دانش در پروانههای ثبت اختراع حوزه کشف دانش: مصورسازی با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان
41
60
FA
مصطفی
رستمی
0000-0001-5375-1703
کارشناسارشد علم سنجی، موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران.
mostafarostami.mostafa@gmail.com
فرامرز
سهیلی
0000-0003-2581-7052
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
fsohieli@gmail.com
علی اکبر
خاصه
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه پیام نور تهران
khasseh.lisclass@gmail.com
10.22070/rsci.2019.3841.1240
هدف: هدف از این پژوهش تبیین ساختار دانش در حوزۀ کشف دانش با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان است.<br />روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کتابسنجی است و با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان و تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. دادههای این پژوهش، از مفاهیم موجود در عناوین 304 عنوان پروانه ثبت اختراع حوزه کشف دانش بین سالهای 2014-1995 است که از پایگاه ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا استخراج شده است.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند، کلیدواژههای «نظام» و «رایانه» بیشترین فراوانی را در عناوین پروانهها را داشتند و از نظر همرخدادی واژگانی، زوجهای «رایانه و ماشینها» و «مدیریت پردازش آنلاین و پردازش آنلاین» بیشترین فراوانی را داشتند. یافتههای تحلیل خوشهای نشان دادند که در بازۀ زمانی پژوهش حوزه کشف دانش از 17 خوشۀ دانشی تشکیل شده است. ترسیم نمودار راهبردی نشان داد که خوشههای «دستگاههای ورودی»، «تجزیه و تحلیل کسب و کار» و «ماژول پاسخگو» در این حوزه به بلوغ دانشی رسیدهاند.<br />نتیجهگیری: ترکیب مفاهیم در این پژوهش نشان داد، حوزه کشف دانش بهشدت به ابزارهای رایانهای، حوزههای دانشی فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات و انسان بهعنوان آخرین حلقه در زمان بررسی دادههای منظمشده وابسته میباشد.
تحلیل محتوا,تحلیل همرخدادی واژگان,حوزه کشف دانش,پروانههای ثبت اختراع
https://rsci.shahed.ac.ir/article_868.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_868_a68b5e73b211c0bb94459e31a4b64eaf.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
تاثیر عوامل اقتصادی بر توسعه علمی ایران
61
78
FA
محمد
حسن زاده
0000-0002-6175-0855
استاد گروه علم واطلاعات دانش شناسی ،دانشگاه تربیت مدرس
hasanzadeh@modares.ac.ir
ناهید
ناصری
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی ،دانشگاه تربیت مدرس.
nahidnaserii22@gmail.com
فاطمه
زندیان
0000-0003-4542-7457
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی ،دانشگاه تربیت مدرس.
zandian@modares.ac.ir
10.22070/rsci.2019.4339.1282
هدف: وضعیت اقتصادی یکی از عوامل تأثیرگذار بر توسعه علمی میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و تبیین میزان تأثیر عوامل اقتصادی بر توسعه علمی ایران در طی 27 سال اخیر انجام شده است.<br />روششناسی: این پژوهش کاربردی است و در زمره پژوهشهای علمسنجی قرار میگیرد. گردآوری دادهها به شیوه کتابخانهای و با مراجعه به پایگاههای اطلاعاتی و گزارش سازمانهای مربوطه میباشد برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری، سریهای زمانی و نرمافزار PLS در جهت پاسخگویی به سؤالات از آماره T و ضریب مسیر استفاده شده است.<br />یافتهها: یافتهها نشانگر آن هستند که همه شاخصهای توسعه علمی ایران که طی 27 سال اخیر ارائه شده در هر سال بهطور کلی روندی رو به رشد را تجربه کردهاند. در این میان، نرخ اشتغال تا سالهای 86-85 رو به رشد بوده و تولید ناخالص داخلی تا سال 91-90 رو به رشد بوده ولی در سالهای بعدی سیر نزولی را در پیش گرفته است. با توجه به ضریب مسیر مربوط به این فرضیه نیز میتوان به این نتیجه رسید که متغیر شاخصهای اقتصادی به میزان 70 درصد بر شاخصهای توسعه علم اثر دارد؛ این به این معنی است که شاخصهای اقتصادی به میزان یک واحد بهبود یابد به احتمال 99 درصد مقدار شاخصهای توسعه علم به میزان 0.7 واحد بهبود یافته و مثبتتر میگردد.<br />نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان به این نتیجه رسید که بین کلیت توسعه علمی و شاخصهای اقتصادی رابطه مستقیم وجود دارد و ازآنجاییکه توسعه علمی تابع رشد اقتصادی است برای تداوم و رشد علمی باید رشد اقتصادی را حفظ و تداوم بخشید. پررنگترین این شاخصها تولید ناخالص ملی بود و سایر شاخصها حتی آنهایی که رد شدند بهطور غیرمستقیم تأثیر دارند و برای رشد این شاخصها گروههای پژوهشی و اقتصاددانان باید با همفکری یکدیگر برنامهریزیهایی را انجام دهند.<br /> <br /> <br /> <br />
توسعه علمی,شاخصهای اقتصادی,تولید علم,تولید ناخالص ملی,ایران
https://rsci.shahed.ac.ir/article_898.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_898_4fb66d71bcbcfe99c404c229c9f49aef.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
مطالعهی اثرات راهبردهای همتألیفی بر بهرهوری علمی پژوهشگران حوزه آموزش از دور: کاربست روش تحلیل شبکههای اجتماعی و پارادایم سرمایه اجتماعی
79
102
FA
اکبر
باشکوه
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
asbashokooh@gmail.com
محمود
اکرامی
دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
m32.ekrami@gmail.com
فرامرز
سهیلی
0000-0003-2581-7052
دانشیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
fsohieli@gmail.com
احمد
کریمی دشتکی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
karimi58@gmail.com
10.22070/rsci.2019.4471.1294
هدف: با توجه به اهمیت پژوهشهای میانرشتهای در خلق علم، این پژوهش با هدف تحلیل ساختار شبکۀ اجتماعی همتألیفی پژوهشگران حوزه آموزش از دور و سنجش تأثیر راهبردهای همتألیفی (ایزوله، دوتایی، مستقل، حفرههای ساختاری، منسجم، میانه و پیچیده) بر بهرهوری علمی آنان انجام شده است.<br />روششناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی علمسنجی است که بهمنظور تحلیل شبکۀ همتألیفی از روش تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده میکند. جامعه آماری پژوهش، تولیدات علمی تمامی پژوهشگرانی هستند که از آنها دستکم یک مقاله در پایگاه استنادی وب آو ساینس در بازه زمانی 1990 تا 2017 نمایه شده است. پس از تهیه ماتریس متقارن همتألیفی پژوهشگران، بهمنظور بازیابی نتایج از دو دسته نرمافزارهای الف) تحلیل شبکههای اجتماعی (بایب اکسل و یوسی آی نت) و ب) نرمافزارهای تحلیلهای آماری استفاده شده است.<br />یافتهها: نتایج نشان دادند که بین محدودیت، کارآمدی، اندازه شبکه و جنسیت با بهرهوری علمی پژوهشگران رابطه معناداری وجود دارد. در ارتباط با تأثیر راهبردهای همتألیفی بر بهرهوری علمی پژوهشگران نتایج حاکی از آن است که راهبردهای مختلف تأثیر متفاوتی بر میزان بهرهوری پژوهشگران این حوزه علمی دارند و بین نوع راهبردهای همتألیفی و بهرهوری علمی رابطه مستقیمی وجود دارد. در اینباره، پژوهشگرانی که راهبردهای حفرههای ساختاری و منسجم را بهعنوان سبک انتشاراتی خود برگزیدهاند، بهترتیب بالاترین میزان بهرهوری را دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که حدود 53 درصد از تغییرپذیری متغیر ملاک (بهرهوری پژوهشگران) از طریق مجموع متغیرهای پیشبین (محدودیت، کارآمدی، اندازه شبکه و جنسیت پژوهشگران) تبیین میشود.<br />نتیجهگیری: نتایج مبیّن آن است که بهرهوری علمی پژوهشگران تابعی از کاربست راهبردهای همتألیفی توسط آنان است. همچنین جنسیت عامل بسیار تأثیرگذاری بر بهرهوری علمی پژوهشگران در شبکه اجتماعی همتألیفی میباشد
همتألیفی,راهبردهای همتألیفی,تحلیل شبکههای اجتماعی,بهرهوری علمی,سرمایه اجتماعی
https://rsci.shahed.ac.ir/article_984.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_984_afe9151658a960d4bf13c0d4451c0fd1.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
تحلیلی بر نظریههای مدیریت دانش: رویکردی مبتنی بر نگاشت علمی
103
122
FA
رضا
کریمی
0000-0001-7783-6752
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، ایران.
karimirez@gmail.com
یعقوب
نوروزی
0000-0003-3030-7647
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناس، دانشگاه قم،ایران.
ynorouzi@gmail.com
10.22070/rsci.2019.4452.1292
هدف: پژوهش حاضر، شناخت نظریههای مدیریت دانش و تعیین میزان تأثیرگذاری هریک از نظریهپردازان بر آثار بعدی است.<br />روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علمسنجی است که با استفاده از روشهای کتابخانهای و تحلیل استنادی انجام شده است، به همین منظور، اطلاعات کتابشناختی مربوط به 69 نظریه و مقوله مدیریت دانش به همراه اطلاعات مآخذ آنها از پایگاه وب آوساینس گرفته شد و مورد تحلیل استنادی، زوج کتابشناختی و تحلیل موضوعی مآخذ قرار گرفت. در ادامه روابط استنادی این آثار و مآخذ آنها پردازش و ترسیم شد.<br />یافتهها: نتایج نشان دادند اوج ظهور نظریههای مدیریت دانش در دهه نود قرن نوزده و توسط متخصصان مدیریت بوده است. بااینحال، متخصصان رشتههای دیگری مثل کتابداری و علم اطلاعات و کامپیوتر نیز در طرح این نظریهها نقش داشتهاند. ضمن اینکه نظریهپردازان حوزه مدیریت از آثار حوزههای دیگری مثل کتابداری و علم اطلاعات، کامپیوتر، علوم تربیتی و روانشناسی، تکنولوژی و نوآوری، فلسفه و مدیریت دانش نیز بهره گرفتهاند. از نظر زوج کتابشناختی و استناد، حدود چهار پنجم مجموعه نظریهها با یکدیگر دارای پیوند هستند و یک شبکه منسجم را تشکیل میدهند.<br />نتیجهگیری: نوناکا مهمترین نظریهپرداز حوزه مدیریت دانش است و نظریه خلق دانش سازمانی و نظریه شرکت بیشترین تأثیر را بر آثار بعد از خود داشتهاند. مطالعه تاریخنگاری نیز نشان داد که آثار Nonaka، Grant، Prahlad, Hame، Spender نقش مهمی در پیوند نظریات با همدیگر داشتهاند.
مدیریت دانش,نظریهها,تحلیل استنادی,زوج کتابشناختی,نظریهپردازان
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1034.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1034_bb3c684264c1e98fb3ef396454d0a50a.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
رهیافت اطلاعات متقابل در همکاری دانشگاه و صنعت در گذار به دانشگاههای نسل سوم در ایران
123
146
FA
آتوسا
کوچک
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ،ایران.
akoochak@scu.ac.ir
عبدالحسین
فرج پهلو
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
farajpahlou@scu.ac.ir
فریده
عصاره
00000000000000000000
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
osareh.f@gmail.com
10.22070/rsci.2019.4609.1305
هدف: در راستای الزامات دانشگاههای نسل سوم، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی وضع موجود برای پیبردن به زمینه امکان رشد همکاری بین دانشگاه و صنعت بر اساس تعیین سهم بروندادهای پژوهشی حاصل از این همکاری است.<br />روششناسی: در این تحقیق از مدل مارپیچ سهگانه و رهیافت اطلاعات متقابل بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. درمجموع 2107 مقاله از سه بخش نمایۀ استنادی علوم (SCI)، نمایه استنادی علوم اجتماعی (SSCI) و نمایه استنادی هنر و علوم انسانی (A & HCI) در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 2008 الی 2017 مربوط به دانشگاه شهید چمران اهواز استخراج شدند.<br />یافتهها: از جنبه موضوعی، حوزههای پزشکی، کشاورزی و مهندسی بالاترین میزان همانتشاری دانشگاه و صنعت را به خود اختصاص دادهاند. از بررسی نقشه فضایی ساختار همکاری علمی میان دانشگاه و مؤسسات تحقیقاتی ملی و بینالمللی درمییابیم که در بخش مؤسسات ملی، شهرهای تهران و اهواز بیشترین میـزان همانتشاری، و در بخش مؤسسات بینالمللی، دو کشور آمـریکا و سوئد بیشتـرین میزان همانتشاری را با دانشگاه شهید چمران اهواز داشتهاند.<br />نتیجهگیری: علیرغم روند رو به رشد تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، میزان تعامل و همافزایی محدود بین ارکان سهگانه را میتوان یکی از نقاط ضعف اصلی جهت پویایی و توسعه فناوری و نوآوری در این دانشگاه بهحساب آورد. این فرضیه در پژوهشهای مربوط به دانشگاههای کل کشور نیز صادق است. به همین دلیل دانشگاههای کشور بهطور عام و دانشگاه شهید چمران بهصورت خاص برای گذار به نسل سوم دانشگاهی و ارتقای رتبه باید تلاش کنند تا مسائلی مانند تجاریسازی تولیدات علمی و سیاستگذاریهای مشخص را حل نمایند و فرهنگ همکاری و همانتشاری را برای حصول نتایج کارآمدتر ترویج دهند.<br /> <br /> <br />
سنجش تعاملات,رهیافت اطلاعات متقابل,مدل مارپیچ سهگانه
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1059.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1059_0ca647819aeeb4456d85146aaf799d20.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
استفاده از مدل مارپیچ چهارگانه (کوآدراپل هلیکس) در ارزیابی پژوهش
147
166
FA
شیما
مرادی
0000-0001-5556-4098
استادیار گروه علم سنجی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
moradi@nrisp.ac.ir
10.22070/rsci.2020.4507.1297
هدف: دگرسنجی، روشی مکمل برای ارزیابی عملکرد آکادمیک پژوهشی افراد، سازمانها، نهادها و کشورها در رسانههای اجتماعی است. نظر به حجم بالای دادههای مربوط به تعاملات مرتبط با بروندادهای دانش و فناوری، بدیهی است که از مدلهای دقیق برای تحلیل و تصمیمسازی استفاده شود. مدل کوآدراپل هلیکس (مارپیچ چهارگانه) با رویکرد سنجش، تحلیل و توسعه همافزایی، بروندادهای پژوهشی را در تعامل با چهار فضایِ نوآوری، دانش، تفاهم و دولت (بهعبارتی دانشگاه، صنعت، دولت، جامعه و رسانه) بررسی میکند و در این مدل به «فضای نوآوری» توجه ویژهای شده است.<br />روششناسی: پژوهش حاضر، با استفاده از دگرسنجی نشریات در رسانههای اجتماعی بر اساسِ این مدل، تعاملات پژوهشهای هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی 8) ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه را بررسی کرده است.<br />یافتهها: نتایج نشان دادند پژوهشهای حوزه علوم پزشکی در تمامی کشورها در شبکههای اجتماعی بسیار مورد توجه بودهاند؛ اما پژوهشهای ترکیه، ایران و پاکستان بیشتر از سایرین با اقبال مواجه شدهاند.<br />نتیجهگیری: تعامل پژوهش در چهار فضای این مدل در کشور ایران منحصر به علوم پزشکی و زیستشناسی، و در مصر (علوم پزشکی، مهندسی مواد، علوم اطلاعات، فیزیک، زیستشناسی، شیمی و فیزیک)، نیجریه (علوم پزشکی، روانشناسی، کشاورزی، علوم اطلاعات و کامپیوتر، زیستشناسی و شیمی) تنوع حوزهها به نسبت شبکهها از سایرین بیشتر بود. همچنین مندلی و توییتر از میان شبکههای اجتماعی، در بیشتر کشورها نقش مهمی در برقراری تعاملات خصوصاً در دو فضای نوآوری و دانش داشتهاند.
آلتمتریکس,اشارات,تریپل هلیکس,مارپیچ سهگانه,کوآدراپل هلیکس,تعاملات,D8
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1101.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1101_ddcf24a698ec6d58209f469f0c36c3f6.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
بررسی آلتمتریک در سطح نشریه: مورد مطالعه حوزه « علوم اجتماعی و انسانی» در پایگاه «سیج» در سال 2018
167
184
FA
الهه
حسینی
0000-0003-0417-7199
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س).
elahehosseini65@gmail.com
کیمیا
تقی زاده میلانی
0000-0001-5864-814X
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س).
kimiyamilani@gmail.com
10.22070/rsci.2020.4662.1315
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل شاخصهای آلتمتریکس نشریات حوزه «علوم اجتماعی و انسانی» در پایگاه اطلاعات علمی سیج و نیز بررسی رابطه میان شاخصهای آلتمتریکس و عملکرد کیفی نشریات در پایگاه اسکوپوس است.<br />روششناسی: از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد نوعی مطالعه تحلیلی است که با بهرهگیری از شاخصهای کمی آلتمتریکس از پایگاه «آلتمتریک اکسپلورر» و شاخصهای عملکرد کیفی نشریات از طریق «اسکوپوس» و پایگاه «سیج»، در سطح نشریه در نرمافزار «اکسل» گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار «اس.پی.اس.اس.» انجام شد.<br />یافتهها: 56.11 درصد از نشریات دارای نمره آلتمتریک نبوده و 26.3 درصد از نشریات دارای پوشش آلتمتریک 100 درصد بودند. گروه موضوعی «روانشناسی و مشاوره» بر اساس دو شاخص کمی این مطالعه سهم عمدهای را به خود اختصاص دادهاند. توئیتر با سهم 49.66 درصد، مهمترین رسانه اجتماعی مورد استفاده در این حوزه بود. رابطه آماری معنادار، و مثبتی میان «شاخص پوشش آلتمتریک» و «شاخصهای عملکرد کیفی نشریات» و همچنین بین «شاخص میانگین نمره آلتمتریک» و «شاخصهای عملکرد کیفی نشریات» وجود دارد.<br />نتیجهگیری: نشریات باکیفیتتر این حوزه، رؤیتپذیری بیشتری در رسانههای اجتماعی دارند که توجه به آن برای پژوهشگران و سیاستگذاران این حوزه با هدف بهبود عملکرد نشریات، مفید و کاربردی میباشد.
رسانههای اجتماعی, پایگاه سیج, پوشش آلتمتریک, حوزه علوم اجتماعی و انسانی,آلتمتریک اکسپلورر
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1099.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1099_c4d64a8fed3938fa1caa18f706c8712c.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
ارزیابی پژوهشهای حوزة مدیریت دانش در استارتآپها با رویکرد فراتحلیل
185
202
FA
زیبا
محمدزاده روشتی
دانشجوی دکتری ، علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاداسلامی، بابل، ایران.
zibamohammadzadeh53@gmail.com
میترا
قیاسی
0000-0003-0649-8121
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، ایران.
mighiasi@gmail.com
صفیه
طهماسبی لیمونی
استادیار،گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاداسلامی، بابل، ایران.
sa.tahmasebi2@gmail.com
10.22070/rsci.2020.4943.1336
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و تحلیل محتوای مطالعات انجامشده در رابطه با کاربرد مدیریت دانش در استارتآپها با رویکرد فراتحلیل است.<br />روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف بنیادی است و از نظر رهیافت مورد استفاده، به شکل استقرایی انجام شده است. نحوة گردآوری دادهها مطالعات کتابخانهای است و از لحاظ زمانی به شکل مقطعی با رویکرد فراتحلیل صورت گرفته است. دادههای پژوهش بر اساس مقالات منتشرشده در پایگاههای معتبر علمی در فاصله سالهای 2012 تا 2019 گردآوری شده است.<br />یافتهها: در این پژوهش، 31 مقاله معتبر در رابطه با مدیریت دانش در استارتآپها بررسی و مشخص شد که مقالات در دو گروه مجلات تخصصی مدیریت دانش و مجلات غیرتخصصی طبقهبندی میشود. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که 8 مقاله در شش مجله غیرتخصصی با میانگین (3/1) و 23 مقاله در 12 مقاله تخصصی با میانگین انتشار 92/1 به ازای هر مجله منتشر شده است و مجله Journal of Knowledge Management با اندازه اثر (229/0)؛ مجله International Journal of Knowledge Management با اندازه اثر (135/0) و مجله International Entrepreneurship and Management Journal با اندازه اثر (110/0) از بیشترین اندازه اثر برخوردار است. این در حالی است که مجله International Journal of Innovation Studies از کمترین اندازه اثر برخوردار است. همچنین فرض همگنبودن رد شده و فرض ناهمگونی میان پژوهشها تأیید میشود. همچنین مشخص شد که اندازه اثر مجلات تخصصی 056/0 است و ازآنجاکه در محدوده اطمینان قرار دارد. لذا، از نظر آماری معناداری است.<br />نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهند که انتشار مقالات مدیریت دانش در استارتآپها تنها به مجلات تخصصی محدود نبوده و مقالات زیادی در این رابطه در مجلات غیرتخصصی منتشر شده است. این امر حاکی از توسعة مفهوم مدیریت دانش در بین محققان بهعنوان یک مفهوم میانرشتهای است؛ به شکلی که در پژوهشهای انجامگرفته در حوزههای مختلف مدیریت سازمان، مدیریت دانش بهعنوان یک عامل تأثیرگذار مورد توجه قرار گرفته است.
مدیریت دانش,استارتآپ,تسهیم دانش,جذب دانش,فراتحلیل,علمسنجی
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1126.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1126_01c21eb5d02b88c7fa1ba9e97c647861.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
روش ها و شاخص های ارزیابی تولیدات علمی در علوم انسانی و اجتماعی: مرور نظام مند
203
230
FA
فرزانه
قنادی نژاد
0000-0002-5924-7169
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
farzaneh.ghanadinezhad@gmail.com
غلامرضا
حیدری
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی.
ghhedari@gmail.com
10.22070/rsci.2020.4998.1341
هدف: در پژوهش حاضر بر این است تا به مرور یافتههای پژوهشهای ایران و جهان در خصوص ارزیابی تولیدات علمی در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی و روشها و شاخصهای پیشنهادی برای ارزیابی بروندادهای علمی در این حوزهها پرداخته شود.<br />روششناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظاممند انجام شده است. بدین منظور، پژوهشهای مرتبط در پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی و داخلی بدون درنظرگرفتن محدودیت زمانی مورد جستجو قرار گرفتند و درمجموع، 45 مقاله مورد تحلیل قرار گرفتند.<br />یافتهها: با توجه به اینکه الگوهای انتشاراتی و استنادی حوزههای علوم انسانی و اجتماعی با علوم پایه، طبیعی و مهندسی متفاوت است، مقایسه و ارزیابی آنها با روشها و شاخصهای یکسان امکانپذیر نیست. طبیعت منحصربهفرد پژوهشهای حوزه علوم انسانی و اجتماعی به صورتی است که نمیتوان از روشهای کمّی مانند روشهای کتابسنجی و علمسنجی برای ارزیابی کیفیت پژوهشهای این حوزه استفاده کرد.<br />نتیجهگیری: برای ارزیابی کیفیت بروندادهای علمی حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، لازم است رویکردهای کمّی نیز بهعنوان روشهای تکمیلی در کنار رویکردهای کیفی مورد توجه قرار گیرند. شاخصها و معیارهای مورد استفاده برای این حوزهها باید ترکیبی از شاخصهای کمّی و کیفی باشد.<br /> <br /> <br />
روشهای ارزیابی,شاخصهای ارزیابی,تولیدات علمی,علوم انسانی و اجتماعی,مرور نظاممند
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1127.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1127_dd38b9857fdcbfde0863c44355a8063e.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهش نامه علم سنجی
2423-3773
2423-5563
6
(شماره 2، پاییز وزمستان)
2020
09
22
بررسی مشارکت علمی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی در تولید علم براساس داده های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
231
247
FA
هاجر
صفاهیه
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع، مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری، شیراز.
h.safahieh@gmail.com
مریم
خسروی
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی؛ گرایش علم سنجی، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، شیراز.
khosravimaryam87@gmail.com
10.22070/rsci.2020.4439.1291
هدف: این پژوهش بررسی مشارکت علمی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی در تولید علم بود.<br />روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی علمسنجی است که با استفاده از شاخصهای علمسنجی، مدارک علمی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی را مورد مطالعه قرار داده است. جامعه آماری شامل کلیه مدارک علمی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی نمایهشده در پایگاه ISC (بازه زمانی 1387-1394) است.<br />یافتهها: دانشجویان در این بازه 490 مدرک علمی منتشر کرده بودند. مقطع دکترا دارای بیشترین تعداد تولید علم و الگوی غالب همکاریشان مشارکت گروهی بود. از لحاظ تعامل علمی، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه نخست و پس از آن بهترتیب دانشجویان دانشگاه شهید چمران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تهران در رتبههای بعدی قرار داشتند. از نظر تعداد انتشارات علمی، دانشجویان دانشگاه شهید چمران با 97 مدرک در رتبه نخست و دانشجویان دانشگاه فردوسی با انتشار 96 مدرک در رتبه دوم قرار داشتند. دیگر یافتهها نشان دادند که اختلاف معناداری بین نوع دانشگاه با میزان تولیدات علمی دانشجویان وجود دارد.<br />نتیجهگیری: مشارکت دانشجویان در تولید علم گرچه روبه رشد بوده، ولی به نسبت تعداد دانشجویان حدوداً 10.0 بود که قابل توجه نیست. چنین امری توجه بیشتر گروههای آموزشی و سیاستگذاران را در جهت استفاده بهینه از پتانسیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی میطلبد.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام,تولید علم,دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی,علمسنجی
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1123.html
https://rsci.shahed.ac.ir/article_1123_397ea4620ca4dd27e3db3f6d6f6de4e4.pdf