TY - JOUR ID - 1034 TI - تحلیلی بر نظریه‌های مدیریت دانش: رویکردی مبتنی بر نگاشت علمی JO - پژوهش نامه علم سنجی JA - RSCI LA - fa SN - 2423-3773 AU - کریمی, رضا AU - نوروزی, یعقوب AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، ایران. AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناس، دانشگاه قم،ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - (شماره 2، پاییز وزمستان) SP - 103 EP - 122 KW - مدیریت دانش KW - نظریه‌ها KW - تحلیل استنادی KW - زوج کتاب‌شناختی KW - نظریه‌پردازان DO - 10.22070/rsci.2019.4452.1292 N2 - هدف: پژوهش حاضر، شناخت نظریه‌های مدیریت دانش و تعیین میزان تأثیرگذاری هریک از نظریه‌پردازان بر آثار بعدی است.روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علم‌سنجی است که با استفاده از روش‌های کتابخانه‌ای و تحلیل استنادی انجام شده است، به همین منظور، اطلاعات کتاب‌شناختی مربوط به 69 نظریه و مقوله مدیریت دانش به همراه اطلاعات مآخذ آنها از پایگاه وب آوساینس گرفته شد و مورد تحلیل استنادی، زوج کتاب‌شناختی و تحلیل موضوعی مآخذ قرار گرفت. در ادامه روابط استنادی این آثار و مآخذ آنها پردازش و ترسیم شد.یافته‌ها: نتایج نشان دادند اوج ظهور نظریه‌های مدیریت دانش در دهه نود قرن نوزده و توسط متخصصان مدیریت بوده است. بااین‌حال، متخصصان رشته‌های دیگری مثل کتابداری و علم اطلاعات و کامپیوتر نیز در طرح این نظریه‌ها نقش داشته‌اند. ضمن اینکه نظریه‌پردازان حوزه مدیریت از آثار حوزه‌های دیگری مثل کتابداری و علم اطلاعات، کامپیوتر، علوم تربیتی و روان‌شناسی، تکنولوژی و نوآوری، فلسفه و مدیریت دانش نیز بهره گرفته‌اند. از نظر زوج کتابشناختی و استناد، حدود چهار پنجم مجموعه نظریه‌ها با یکدیگر دارای پیوند هستند و یک شبکه منسجم را تشکیل می‌دهند.نتیجه‌گیری: نوناکا مهم‌ترین نظریه‌پرداز حوزه مدیریت دانش است و نظریه خلق دانش سازمانی و نظریه شرکت بیشترین تأثیر را بر آثار بعد از خود داشته‌اند. مطالعه تاریخ‌نگاری نیز نشان داد که آثار Nonaka، Grant، Prahlad, Hame، Spender نقش مهمی در پیوند نظریات با همدیگر داشته‌اند. UR - https://rsci.shahed.ac.ir/article_1034.html L1 - https://rsci.shahed.ac.ir/article_1034_bb3c684264c1e98fb3ef396454d0a50a.pdf ER -