TY - JOUR ID - 3795 TI - تحلیل و ارزیابی رشد کمّی و کیفی برون‌دادهای علمی جمهوری اسلامی ایران JO - پژوهش نامه علم سنجی JA - RSCI LA - fa SN - 2423-3773 AU - آزادی, قاسم AD - استادیار، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، گروه ارزیابی سیاست‌ها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - (شماره 2، پاییز وزمستان) SP - 265 EP - 286 KW - رشد علمی KW - کمیت تولید علم KW - کیفیت تولید علم KW - سنجش کمّی و کیفی تولیدات علمی ایران DO - 10.22070/rsci.2022.15445.1546 N2 - هدف: تحلیل وضعیت موجود در تولید علم و سیاست‌گذاری‌های مناسب به‌منظور ارتقای سطح کمّی و کیفی آنها، در افزایش سطح تولیدات علمی کشور تأثیر به‌سزایی دارد. این مطالعه قصد دارد گذشته از توجه به تعداد انتشارات و استنادات، شاخص‌های دیگری را مورد توجه دهد تا دید جامع‌تری درخصوص رشد هم‌زمان یا ناهم‌زمان کمیت و کیفیت علم در ایران حاصل گردد.روش‌شناسی: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی؛ به لحاظ رویکرد، کمّی بوده و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها در دسته تحقیقات توصیفی جای می‌گیرد. این مطالعه تلاش دارد با رویکرد علم‌سنجی و شاخص‌های مرتبط، به ارزیابی رشد کمّی و کیفی برون‌دادهای علمی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های 2010 تا 2021 بپردازد.یافته‌ها: در فاصله زمانی سال‌های 2010 تا 2021 در تعداد کل مقالات منتشرشده ایران در وب‌آوساینس و نیز شاخص‌های کیفی وابسته به آن رشدهای چندبرابری به وجود آمده است. در بُعد مجلات نیز شاخص‌های کمّی و کیفی مانند تعداد مجلات نمایه‌شده در پایگاه اس‌جی‌آر و شاخص SNIP نیز رشد چندبرابری را تجربه کرده‌اند.نتیجه‌گیری: رشد کیفیت تولیدات علمی ایران در سال‌های مورد مطالعه از رشد کمیت آنها پیشی گرفته است. حفظ و برنامه‌ریزی برای تقویت و تداوم این روند و نیز توجه سایر مؤلفه‌ها و شاخص‌های اثربخشی پژوهش‌ها ضرورت دارد.  UR - https://rsci.shahed.ac.ir/article_3795.html L1 - https://rsci.shahed.ac.ir/article_3795_cda09734ce0cd046158633c9356fb208.pdf ER -