TY - JOUR ID - 642 TI - ترسیم نقشه‌ موضوعی مقالات حوزۀ «بازی در کتابخانه‌ها» در اسکوپوس JO - پژوهش نامه علم سنجی JA - RSCI LA - fa SN - 2423-3773 AU - بتولی, زهرا AU - ناخدا, مریم AU - فهیمی فر, سپیده AU - فهیم نیا, فاطمه AD - استادیار گروه مدیریت سلامت،ایمنی و محیط زیست دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی کاشان. AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - (شماره ا، بهار و تابستان) SP - 21 EP - 40 KW - آموزش کتابخانه KW - آموزش مبتنی بر بازی KW - بازی KW - سواد اطلاعاتی KW - کتابخانه DO - 10.22070/rsci.2018.642 N2 - هدف: هدف این پژوهش مشخص‌کردن ابعاد مختلف حوزه «بازی در کتابخانه‌ها» با استفاده از ترسیم نقشه‌ موضوعی آن است.روش‌شناسی: پژوهش پیش ‌رو از نوع کاربردی کتاب‌سنجی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی روی متن مقالات و تحلیل شبکه اجتماعی، به‌منظور ترسیم نقشه‌ موضوعی حوزه‌ «بازی در کتابخانه‌ها» استفاده شده است. جامعه پژوهش 86 مقاله‌ای است که در حوزه بازی در کتابخانه‌ها و سواد اطلاعاتی در پایگاه استنادی اسکوپوس تا پایان 2016 نمایه شده است. از نرم‌افزار اکسل به‌منظور ترسیم سلسله‌مراتب کلیدواژه‌های موضوعی هر مقاله و به‌منظور تحلیل شبکه اجتماعی کلیدواژه مقالات، از نرم‌افزار تحلیل شبکه نودایکس‌ال استفاده شد. از لحاظ تحلیل روابط، از شاخص‌های اندازه، چگالی، مرکزیت درجه‌ای درونی و بیرونی، مرکزیت بینابینی و مرکزیت بردار ویژه استفاده شد.یافته‌ها: موضوعات مورد بحث در رابطه با بازی در کتابخانه‌ها بیشتر حول و حوش آموزش مبتنی بر بازی، مجموعه‌گستری کتابخانه، برنامه بازی، طراحی بازی، تحلیل بازی، آموزش سواد اطلاعاتی، آموزش کتابخانه، آموزش اخلاق حرفه‌ای و سرقت علمی، حمایت کتابخانه از بازی و بازی‌وارسازی است. بازی آموزشی، کتابخانه دانشگاهی و آموزش مبتنی بر بازی، از جمله کلیدواژه‌های با بیشترین مقدار اندازه بودند. موضوع کتابخانه دانشگاهی، کتابخانه عمومی، دانشجویان و مجموعه کتابخانه از جمله تأثیرگذارترین موضوعات در شبکه‌اند.نتیجه‌گیری: به‌منظور موفقیت در پروژه‌های مرتبط با بازی و کتابخانه، نگاه به ابعاد متفاوت آن و برنامه‌ریزی در آن زمینه‌ها بسیار مثمر ثمر خواهد بود و پژوهش‌هایی نظیر پژوهش حاضر می‌توانند دیدی همه‌جانبه به‌منظور برنامه‌ریزی بلندمدت برای ارائه برنامه‌ بازی در کتابخانه‌ها و استفاده از بازی در آموزش کتابخانه‌ای و سواد اطلاعاتی ارائه نماید UR - https://rsci.shahed.ac.ir/article_642.html L1 - https://rsci.shahed.ac.ir/article_642_977f5a8fc46cd4e4898eb4492a50c457.pdf ER -