دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923Identifying the Most Important Indicators and Models in Evaluation of Science and Technology in Knowledge-Based Companies in Iranشناسایی مهمترین مدلها و شاخصها در ارزیابی علم و فناوری در شرکتهای دانشبنیان ایران11653610.22070/rsci.2017.536FAمهنازشمسیکارشناسی ارشد علمسنجی، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهدحمزه علینورمحمدیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد0000-0002-5466-6647Journal Article20171206Purpose: The main objective of this study is to identify the most important models and indicators for evaluation of science and technology in knowledge-based companies in Iran. <br />Methodology: This study is done based on documentary and survey procedures, and the main part of the data of this study was gathered and provided through Delphi interview. Validity and reliability of the questionnaire was evaluated. The sample consists of 14 experts in this subject area. <br />Findings: Through univariate t-test, the most important models in the evaluation of science and technology were examined. In identifying the most important indicators by using the model of evaluation of micro science and technology in Iran, 5 sections of human, financial, structural, functional, and productivity indices were surveyed. <br />Conclusion: Based on average ratings, the most important models for measuring science and technology and suitable assessment and evaluating of the performance of science and technology of knowledge-based firms are "composite index of knowledge economy and knowledge", "composite index of access to technology," "analytical framework to assess the level of technological capability," "science and technology indices of UNESCO," and "micro-evaluation indices of science and technology". The most important indicators were also presented separately in five groups.هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مهمترین مدلها و شاخصها در ارزیابی علم و فناوری در شرکتهای دانشبنیان ایرانی است.<br /> روششناسی: این پژوهش بر مبنای روشهای اسنادی و پیمایشی به انجام رسیده و بخش اصلی اطلاعات این پژوهش از طریق مصاحبه دلفی دریافت و ارائه شده است. روایی و پایایی پرسشنامهها بهصورت صوری و محتوایی انجام شده است. نمونه پژوهش 14 نفر از خبرگان این حوزه موضوعی میباشند. <br /> یافتهها: از طریق آزمون تی تک نمونهای مهمترین مدلها در ارزیابی علم و فناوری ارائه گردید. در شناسایی مهمترین شاخصها با بهرهگیری از مدل ارزیابی علم و فناوری خرد ایران در قالب 5 بخش شاخصهای انسانی، مالی، ساختاری، عملکردی و بهرهوری مورد نظرسنجی قرار گرفت و نتایج آن ارائه گردید.<br /> نتیجهگیری: بر اساس رتبه میانگین، مهمترین مدلهای ارزیابی علم و فناوری مناسب برای سنجش و ارزیابی عملکرد علم و فناوری شرکتهای دانشبنیان عبارتاند از: «شاخص ترکیبی اقتصاد دانش و شاخص دانش»، «شاخص ترکیبی دستیابی به فناوری»، «چارچوب تحلیلی ارزیابی سطح توانمندی فناوری»، «شاخصهای علم و فناوری یونسکو» و «شاخصهای خرد ارزیابی علم و فناوری ایران». مهمترین شاخصها نیز جداگانه در پنج گروه ارائه شد.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923The Status of Scientific Poverty of Islamic Countries’ Researchers in Medical Sciencesبررسی وضعیت کشورهای اسلامی از نظر فقر علمی در حوزه علوم پزشکی173255610.22070/rsci.2017.556FAعلیمنصوریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان0000-0003-4047-2697فرامرزسهیلیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052پریساقزوینهکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدانJournal Article20171208Purpose: Science and production is a consequence of research which is the main duty of universities and research centers. There are indicators which determine the differences among countries. Measuring and assessing research results offer suitable techniques for financial and organizational planning. The aim of this study is to determine the extent of science poverty of Islamic countries in medical sciences. <br />Methodology: The research method is descriptive-applied and scientometrics indicators have been used. Research data extracted from the Web of Science Database in May 2014. The research community consisted of all scientific products of the Islamic countries in the field of medical sciences from 1978 to 2014. <br />Findings: findings showed that Turkey ranked first with publishing 172072 documents and 41.62 scientific competency, Egypt ranked second with publishing 30208 documents and 7.31 scientific competencies, Saudi Arabia ranked third with publishing 29117 documents and 7.04 scientific competencies, Iran ranked fourth with publishing 27799 documents and 6.72 scientific competencies. <br />Conclusion: Results showed that the contribution of Islamic countries - as a group of developing countries - in the field of medical sciences is very low compared to the total scientific output of the world, and these countries need harder work. Despite all efforts made so far, we need more attention and scientific products in this area.هدف: مطالعه و تغییر و تحول علوم پزشکی از منظرگاه تولید علم و آسیبشناسی رشتههای مختلف آن و سرانه علم تولیدشده، اهمیت زیادی برای ترسیم مسیر آینده حرکت خواهد داشت و بهطور خاص یافتههای پژوهش حاضر منجر به روشنکردن جایگاه و موقعیت کشور در تولید علم در علوم پزشکی و مقایسه آن با کشورهای اسلامی خواهد شد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی خط فقر علمی کشورهای جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی است.<br /> روششناسی: پژوهش حاضـر از نظر هدف کـاربردی بـوده و بـا اسـتفاده از شاخصهای علمسنجی انجـام شده است. دادههای این پژوهش از وبگاه علوم استخراج شده است. جامعه این پژوهش، تمامی مدارک نمایهشدۀ حوزه علوم پزشکی مربوط به کشورهای اسلامی در وبگاه علوم در بازه زمانی 1978 تا 2014 است. <br /> یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد رتبه کشورهای اسلامی در تولیدات علوم پزشکی بر اساس تعداد مدارک نمایهشده در وبگاه علوم، ترکیه با انتشار 172072 مدرک و توان علمی 62.41 اول، کشور مصر با انتشار 30208 توان علمی 31.7، در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم نیز متعلق به کشور عربستان سعودی است که با 29117 مدرک توان علمی 04.7 و کشور ایران نیز با 27799 مدرک و توان علمی 72.6، رتبه چهارم در بین کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است.<br /> نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده آن است که سهم کشورهای اسلامی، در زمینه تولیدات علوم پزشکی بهعنوان گروهی از کشورهای در حال رشد، از کل تولیدات علمی جهان بسیار اندک بوده و به نظر نمایانگر جایگاه تاریخی و موقعیت فعلی بعضی از کشورهای اسلامی صاحب نام در حوزه پزشکی نبوده و توجه و تلاش بیشتر پژوهشگران این کشورها را در این حوزه میطلبد تا با تکیه به نتایج حاصل از پژوهشها مدیران و سیاستگذاران حوزههای پزشکی در منطقه بتوانند برنامههای عملیاتی موفقتری را به اجرا درآورند.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923Social Net-work Anal-ysis of Co-Authorship of Faculty Members in Science Ed-ucation Based on their Foreign Articlesتحلیل شبکه اجتماعی همنویسندگی مقالات خارجی اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی335656310.22070/rsci.2017.563FAحمید رضانوچه ناساردانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتیغلامرضاشمس مورکانیدانشیار گروه رهبری و توسعه آموزشی ،دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-4233-3850محمد امینقانعی راداستاد گروه علم و جامعه، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20171216Purpose: The present research was conducted to study the co-authorship network of faculty members in the field of education in public universities of Tehran and reviewing their authorship patterns in 199 articles published in non-Iranian journals and indexed in Web of Science and Scopus databases up to March 2017. <br />Methodology: This study was conducted using a scientometric approach and social network analysis. Configuration of the co-authorship network for the publication of international papers was investigated using macro indicators of network analysis such as density, clustering coefficient, mean distance, connectedness and diameter of the network and for analyzing the performance of each faculty member with a compilation in the network, the micro indicators of the analysis of networks such as degree centrality, betweenness, closeness, and Eigen vector were utilized. To analyze and draw information obtained from the network, UCINet software and its complementary package NetDrew were used. <br />Findings: The pattern of three authorship has been the most important collaborative pattern in the articles studied (%30). The network is composed of 106 nodes and 41 ties. The study of micro indicators showed that individuals such as Abbas Abbaspour, Khosrow Bagheri , Ali Delavar, Hasan Maleki and Ismail Zarei With the highest degree of scientific collaboration with other writers, they are the most participant in the network. The analysis of macro indicators also showed that the density of the mentioned network was 0.05, so the network did not have sufficient Cohesion. <br />Conclusion: Micro-level indicators showed that Abbas Abbaspour, Khosro Bagheri, Ali Delavar, Hasan Maleki and Esmaeil Zarei are the most contributable people in the network as they have the highest level of collaboration. The network is density was 0.5; therefore, it is a network with low cohesion.هدف: شناسایی شبکه همتألیفی اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران<br /> روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کتابسنجی است. و به منظور مصورسازی از فن تحلیل شبکهای استفاده شده است.<br /> یافتهها: الگوی سه نویسندگی مهمترین الگوی همکاری در مقالههای مورد بررسی بوده است (30 درصد). شبکه همنویسندگی مقالات خارجی اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی از تعداد 106 گره و 41 پیوند تشکیل شده است.<br /> نتیجهگیری: بررسی شاخصهای خرد نشان داد که به ترتیب افرادی چون عباس عباسپور، خسرو باقری، علی دلاور، حسن ملکی و اسماعیل زارعی با دارا بودن بیشترین میزان همکاری علمی با سایر نویسندگان، مشارکتپذیرترین افراد حاضر در شبکه بودهاند. شبکه مذکور با دارا بودن شاخص چگالی معادل (5.0 درصد) انسجام کمی دارد، لذا شبکه از انسجام کافی برخوردار نبود.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923Does Knowledge Sharing in ReseachGate Scientific Network Increase Research-ers’ Productivity Indicators? Case Study of Top World Physicistsآیا اشتراک دانش در شبکه علمی ریسرچگیت شاخصهای بهرهوری پژوهشگران را افزایش میدهد؟ مطالعه موردی فیزیکدانان برتر جهان577261410.22070/rsci.2018.614FAسعیدهابراهیمیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی ،دانشگاه شیراز0000-0001-6738-1205فرزانهعفیفیاندانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی ،دانشگاه شهید چمران اهوازمرضیهگل تاجیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی ،پردیس بینالملل دانشگاه شیرازJournal Article20171218Purpose: The aim of this research is to survey the impact of knowledge sharing in ResearchGate scientific network on researchers’ productivity indicators in Google Scholar (H-index and i10 index). In this regard, the predictive power of researchers' productivity indicators in the Google Scholar has been investigated through metrics of the ResearchGate (RG Score, impact point, views and download). <br />Methodology: This study is original in terms of objective and data gathering. The study adopted a descriptive method with webometrics approach. The population of this study consisted of authors of the most cited articles in the physics and space sciences fields that were indexed in Scopus during 2005-2014. The authors were members of ResearchGate and had profiles in google scholar. The first 200 articles based on citation were selected as the sample. The data were analyzed using correlation and multiple regression. <br />Findings: The results showed that among ResearchGate indicators, download had a significant positive relation with H-index so that the regression model was significant. Download variable had the ability to predict researchers’ H-index. However, the regression model for i10 index was not significant and none of the predictor variables had the ability to predict i10 index. <br />Conclusion: Greater knowledge sharing by researchers through scientific social networks such as ResearchGate may increase the probability of visibility, hence an increase in download counts. Downloading and studying the scientific works of researchers can lead to the use of that work and thus increase productivity indicators of the researchers.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر به اشتراکگذاری دانش بر شاخصهای بهرهوری پژوهشگران میباشد. در همین راستا قدرت پیشبینی شاخصهای بهرهوری پژوهشگران در نظام گوگل اسکالر از طریق سنجههای شبکه علمی ریسرچگیت (امتیاز آرجی، سنجه تأثیر، مشاهده و بارگیری) مورد بررسی قرار گرفته است.<br /> روششناسی: این پژوهش از نظـر هـدف، بنیـادی و از لحـاظ نحـوة گـردآوری دادههـا، از نوع توصیفی با رویکرد وبسنجی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، نویسندگان پراستنادترین مقالات حوزه فیزیک و علوم فضایی نمایهشده در پایگاه اسکوپوس در بازه زمانی 2005-2014 بوده است که در شبکه اجتماعی ریسرچگیت عضو بوده و همچنین در گوگل اسکالر نیز دارای پروفایل بودهاند. 200 مقاله اول به لحاظ استناد بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.<br /> یافتهها: یافتهها نشان دادند که از بین سنجههای ریسرچگیت، سنجه بارگیری با شاخص هرش رابطه مثبت و معنیدار دارد و مدل رگرسیون آن نیز معنادار است. متغیر بارگیری توانایی پیشبینی شاخص اچ پژوهشگران را دارد. این در حالی است که مدل رگرسیون برای شاخصi10 معنیدار نیست و هیچیک از متغیرهای پیشبین، توانایی پیشبینی این شاخص را ندارند.<br /> نتیجهگیری: با افزایش به اشتراکگذاری دانش توسط پژوهشگران در شبکههای اجتماعی علمی از جمله شبکه علمی ریسرچگیت، احتمال نمایانی و بالطبع بارگیری آثار علمی آنان افزایش مییابد. بارگیری و مطالعه آثار علمی پژوهشگران میتواند به استفاده از آن اثر و درنتیجه افزایش شاخصهای بهرهوری محققان منتهی شود.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923Co-authorship Status of the Articles Published in Scientific Journals of Agricultural Research, Education and Extension Organization during 2010-2014همتألیفی در نشریات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی738656410.22070/rsci.2017.564FAجوادبشیریمربی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی، سازمان
تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهرانعباسگیلوریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ،مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی، سازمان
تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تهرانJournal Article20171224Purpose: The main purpose of this research is to investigate the co-authorship status of the articles published in the scientific journals of the Iranian Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO) during 2010-2014. <br />Methodology: This is an applied scientometrics research that was carried out using library methods and co-authorship analysis. The statistical population of the study consisted of 4684 articles in the 31 scientific journals published in the AREEO during the years 2010 to 2014. <br />Findings: The results showed that for the 4684 articles, 8579 authors from 42 countries cooperated. The tendency of most writers to co-authorship and scientific collaboration with 4299 articles (92%) are co-authored and 385 articles (8%) are provided individually. From the collaborative's articles, 3-author articles with a frequency of 1351 (29%) have the highest number and 8-author articles with a frequency of 17 (less than one percent) have the smallest number of articles. <br />Conclusion: Most of the authors of the articles are oriented toward co-authorship and the pattern of 3 writers is the most common model of co-authorship. The average of the co-authorship ratio of the authors was calculated using the formula for determining the co-authorship coefficient and the number of 615% was obtained, which indicates the appropriate status of team collaboration among the authors.هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی وضعیت همتألیفی مقالههای منتشرشده در نشریات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی طی سالهای 1389 تا 1393 است.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علمسنجی است که با استفاده از روشهای کتابخانهای و تحلیل همتألیفی نویسندگان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را 4684 عنوان مقاله مندرج در 31 عنوان نشریه علمی کشاورزی، منتشرشده در سازمان طی سالهای 1389 تا 1393 تشکیل داده است.<br /> یافتهها: نتایج نشان داد که برای نگارش 4684 مقاله، 8579 نویسنده از 42 کشور همکاری داشتهاند. گرایش اغلب نویسندگان به همتألیفی و همکاری گروهی است و درمجموع 4299 مقاله (92 درصد) بهصورت همتألیفی و 385 مقاله (8 درصد) بهصورت انفرادی تهیه شده است. از میان مقالههای همتألیفی، مقالههای دارای 3 نویسنده با فراوانی 1351 (29 درصد) بیشترین تعداد و مقالههای دارای 8 نویسنده با فراوانی 17 مقاله (36 درصد) کمترین تعداد را داشتهاند.<br /> نتیجهگیری: اکثر نویسندگان مقالات، به سوی همتألیفی گرایش دارند و الگوی سهنویسندهای رایجترین الگوی همتألیفی است. میانگین ضریب همکاری گروهی نویسندگان مقالههای علمی سازمان با استفاده از فرمول تعیین ضریب همکاری گروهی محاسبه شد و عدد 615 درصد به دست آمد که بیانگر وضعیت مناسب همکاری گروهی نویسندگان است.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923A Survey of the Original and Hijacked Journal Websites with the Webometrics Ap-proachبررسی وبسایت اصلی و جعلی مجلات با رویکرد وبسنجی8710061110.22070/rsci.2018.611FAسعیدغفاریاستادیار گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی ،دانشگاه پیام نور قم0000-0002-1030-9234میثمداستانیدانشجوی دکتری علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20171226Purpose: Using the reputation of the original journal, Internet fraudsters launch websites that are similar to the website of reputable journals to attract scholars. The purpose of this research is the webometrics study of the original and hijacked journal websites for identifying the main websites of journals. <br />Methodology: This is a descriptive study in which, the list of hijacked Journals was first extracted from the Iran’s Ministry of Science website, the 10 main websites of the journals, along with its hijacked websites. Then the relevant data were collected using the Google search engine and MOZ. <br />Findings: The webometrics score of inlinks and rich files in the original journal websites has been higher than hijacked ones. Except for Amphibian and Reptile Conservation Journal and JKULL journal, the size and Google Scholar indicators were higher in hijacked websites respectively. In webometrics ranking, the original journal websites were much higher than their hijacked websites. <br />Conclusion: The Webometrics ranking of the original journal websites were higher than hijacked web sites. Therefore, webometrics approach can be used as detector for the original and hijacked websites of scientific journals.هدف: امروزه جاعلان اینترنتی اقدام به راهاندازی وبسایتهایی مشابه وبسایت مجلات علمی معتبر مینمایند تا با استفاده از اعتبار آن، پژوهشگران را به سمت خود جذب کنند، پژوهش حاضر به بررسی وبسنجی وبسایتهای اصلی و جعلی مجلات جهت شناسایی وبسایت اصلی مجلات پرداخته است.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد توصیفی است. در ابتدا سیاهه مجلات جعلی و اصلی از وبسایت وزارت علوم استخراج شد که 10 آدرس وبسایت اصلی مجلات به همراه وبسایت جعلی آن به دست آمد، سپس با استفاده از موتور کاوش گوگل و MOZ دادههای مربوطه جمعآوری شد.<br /> یافتهها: در شاخص پیوندهای دریافتی، فایلهای غنی، بالاتر از وبسایتهای جعلی آن بوده است، تنها در شاخص اندازه، مجله Amphibian and Reptile Conservation و در شاخص اسکالر، مجله JKULL، امتیاز وبسایت جعلی آن بالاتر بوده است، در رتبه وبسنجی نیز وبسایت اصلی مجلات بسیار بالاتر از وبسایت جعلی آن قرار داشتند.<br /> نتیجهگیری: در تمامی وبسایت مجلات مورد بررسی، رتبه نهایی وبسنجی وبسایتهای اصلی نسبت وبسایت جعلی آن دارای امتیاز بالاتری بوده است، بنابراین وبسنجی میتواند بهعنوان روشی جهت شناسایی وبسایتهای اصلی و جعلی مجلات علمی به کار رود.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923Mapping Knowledge Structure of Quran and Hadith Studies in Iran: A Co-Word Analysisترسیم ساختار دانش در پژوهشهای علوم قرآن و حدیث ایران با استفاده از تحلیل همواژگانی10112261510.22070/rsci.2018.615FAحمیدقاضی زادهاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه پیام نور0000-0001-8979-6030فرامرزسهیلیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052علی اکبرخاصهاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور0000-0001-5664-4671Journal Article20171113Purpose: Using a co-word analysis, this study tries to map the intellectual structure of Quran and Hadith Studies in Iran based on the records in the Islamic World Science Citation Database (ISC) during the years 2006 to 2015. <br />Methodology: This is a scientometric applied research which uses co-word analysis. The research population consists of 3638 articles published in the journals of Quran and Hadith category indexed in ISC database. SPSS, BibExcel, UCInet and VOSviewer are among the software that were used for analyzing and preparing data and drawing maps in this research. <br />Findings: Results indicated that keywords “Quran”, “Nahj al-Balaghah” and “Imam Ali” are the most frequent keywords in Quran and Hadith Studies. Moreover, “Nahj al-Balaghah***Imam Ali” is the most frequent co-word pair. Findings showed that in the study period (2006-2015), 11 clusters are formed in Quran and Hadith Studies. Also, based on the results of strategic diagram, the matured and well-developed clusters in Quran and Hadith Studies were identified. <br />Conclusion: The lack of some Quranic key concepts such as Islamic ethics, philosophy and schools of Islamic philosophy, and the prophetic soul may indicate the fact that Quranic researchers have paid little attention to the mentioned areas.هدف: پژوهش حاضر با هدف ترسیم ساختار حوزه علوم قرآن و حدیث ایران در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، طی سالهای 1385 تا 1394 انجام شده است.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع روشهای کاربردی علمسنجی است و با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان انجام شده است. جامعه پژوهش از 3638 مقاله تشکیل شده است که در مجلههای حوزه علوم قرآن و حدیث ایران منتشر شده و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه میشوند. برای تجزیه و تحلیل و آمادهسازی دادهها و همچنین ترسیم نقشهها، از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس، بیب اکسل، یو سی آی نت و ووس-ویور استفاده شده است.<br /> یافتهها: نتایج نشان دادند که کلیدواژههای «قرآن»، «نهجالبلاغه» و «امام علی (ع)» پرتکرارترین کلیدواژهها در پژوهشهای حوزۀ قرآن و حدیث بودهاند. همچنین، زوج «نهجالبلاغه امام علی(ع)» پرتکرارترین زوج همواژگانی در پژوهشهای این حوزه بوده است. یافتههای حاصل از تحلیل خوشهای نشان دادند که در بازۀ زمانی تحت مطالعه، مفاهیم حوزه قرآن و حدیث ایران از یازده خوشه تشکیل شدهاند. در انتها، بر اساس نتایج مربوط به نمودار راهبردی، خوشههای موضوعی بلوغیافته و خوش توسعه در مطالعات قرآن و حدیث شناسایی شدند.<br /> نتیجهگیری: عدم وجود برخی مفاهیم کلیدی قرآنی نظیر اخلاق اسلامی، فلسفه و مکاتب فلسفه اسلامی، سیره نبوی و سیر تاریخی نظرات عالمان و اندیشمندان اسلامی، میتواند حاکی از توجه کمتر پژوهشگران به این حوزه بوده باشد.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923Mapping the Cognitive Structure and Its Evolution in Knowledge and Information Sci-ence: A Text Mining Approach (2004-2013)نگاشت ساختار و چیدمان تاریخی مفاهیم علم اطلاعات و دانششناسی: با رویکرد متنکاوی (2004-2013)12314261610.22070/rsci.2018.616FAمحمدحسن زادهدانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-6175-0855فاطمهزندیاناستادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-4542-7457سیده سمیهاحمدی مینقدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20171230Purpose: The purpose of this study was to map and study the cognitive structure of the field of Knowledge and Information Science from the perspective of full text words or phrases, their distribution in journals, and their usage over time. <br />Methodology: This study used the content analysis of 6830 articles (2004-2013) in 10 core journals based on the JCR 2013. Parametric way of key extraction has been used to select 150 words and phrases according to their TF-IDF weight. Finally, the similarity matrix based on the Cosine theta index and the second-order affinity, was used to construct hierarchical clustering by average-linkage algorithm in "Provalis Research" software. Also, correspondence analysis was used to study concepts historic evaluation and to cluster the journals according to their subject domain. <br />Findings: The results of this study included 3 mature clusters, 1 semi-mature cluster and 3 immature clusters in co-word analysis and the thematic review reveal four clusters of journals and two time clusters in clockwise motion layout. <br />Conclusion: The results show that scientific publications have some well-established topics which are changing gradually to adopt new themes. These change in the cognitive landscape is based on the advent of Internet in the first time cluster while in the second cluster it is due to the use of indices.هدف: پژوهش حاضر با هدف نگاشت و بررسی ساختار مفهومی علم اطلاعات و دانششناسی، دامنه موضوعی مجلات و چیدمان تاریخی مفاهیم بر اساس متن کامل مقالات مجلات هسته صورت گرفت.<br /> روششناسی: روش بهکاررفته تحلیل محتوای مفاهیم استخراجشده بر اساس فنون متنکاوی از 6830 مقاله 10 نشریه هسته بر اساس گزارش جی سی آر 2013 (2004-2013) است. خوشهبندی واژگان و عبارات بعد از استخراج بهصورت پارامتریک و انتخاب 150 مفهوم بر اساس وزن tf-idf، با استفاده از ماتریس همرخدادی واژگان بر اساس شاخص کسینوس تتا و قرابت مرتبه ثانویه و الگوریتم average-linkage، در نرمافزار Provalis Research، انجام شد. همچنین از فراوانی نسبی مفاهیم منتخب جهت تحلیل تناظر، بهمنظور خوشهبندی مجلات و دامنه موضوعی آنها و بررسی چیدمان تاریخی مفاهیم استفاده شد.<br /> یافتهها: یافتههای حاصل 3 خوشه بالغ، 1 خوشه نیمهبالغ و 3 خوشه نابالغ در تحلیل همواژگانی و چهار خوشه موضوعی در مجلات و دو خوشه زمانی با سیر حرکتی ساعتگرد را نشان داد.<br /> نتیجهگیری: بهطور کلی بررسی مفهومی خوشهها نشان داد تولیدات علمی دارای برخی از موضوعات ثابت بوده و نیز موضوعات جدید که تحت تأثیر تغییر پیشرفت علم و فناوری ایجاد شده است. چنانچه این تغییر در چشمانداز شناختی در خوشه زمانی نخست مبتنی بر ظهور اینترنت بوده و در خوشه دوم به دلیل استفاده از شاخصهاست.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923Co-authorship and the Relationship between So-ial Influence and the Extent of Effectiveness and Productivity of Re-searchers in Domain of Chronic Cardiovas-cular Failureهمنویسندگی و رابطه بین نفوذ اجتماعی و میزان کارایی و بهرهوری پژوهشگران حوزه نارسایی مزمن قلب و عروق14316061710.22070/rsci.2018.617FAپریساحسن زادهدانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدانعلیرضااسفندیاری مقدمدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان0000-0002-0020-3540فرامرزسهیلیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی ،دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052افشینموسوی چلکدانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشگاه پیام نور00000000000000000000Journal Article20180107Purpose: The present research intends to analyze and construct the networks of co-authorship in the research domain of chronic cardiovascular failure based on the centrality indicators of social network analysis. <br />Methodology: This applied research has been conducted using the common methods in scientometrics through co-authorship and network analysis methods. The research community included 11967 documents in the topic of “chronic heart failure” indexed in the category of “cardiovascular systems” at Web of Science during 2000 to 2015. The authors with 15 articles, at least, were considered. Overall, 473 top authors were identified in this domain, analyzed through BibExcel and UCINET, and the networks were illustrated with VOSviewer. SPSS® was utilized to test the hypotheses. <br />Findings: The findings show that Anker SD is the most active and cited researcher in the domain of chronic heart failure. Voors AA and vanVeldhuisen DJ have the highest paired co-authorship among the writers in the domain of chronic heart failure. The highest rate of scientific collaboration stands among the researchers in Italy and the U.S.A. <br />Conclusion: the results showed that the authors with a larger number of articles published have a better situation based on the received citations. Researchers with higher degree and betweenness centralities, have a better status for productivity (number of articles) and performance.هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل و ترسیم شبکههای همنویسندگی در پژوهش حوزه نارسایی مزمن قلب و عروق بر اساس شاخصهای مرکزیت تحلیل شبکه اجتماعی میباشد.<br /> روششناسی: این پژوهش، از نوع پژوهشهای علمسنجی است که با استفاده از فن تحلیل همنویسندگی و همچنین روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل ۱۱۹۶۷ مدرک که با موضوع «نارسایی مزمن قلب» به زبان انگلیسی، در بازۀ زمانی 2000 تا 2015، در طبقهبندی «سیستمهای قلب و عروق» وب آو ساینس میباشند. نویسندگانی که حداقل ۱۵ مقاله داشتهاند در این پژوهش مورد تحلیل قرار گرفتهاند که درمجموع ۴۷۳ نویسنده برتر این حوزه شناسایی و با استفاده از نرمافزارهای بایب اکسل، یو.سی.آی.نت تجزیه و تحلیل و با ووز- ویور شبکهها مصورسازی شد. برای آزمون فرضیهها نیز از نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شد.<br /> یافتهها: یافتهها نشان داده که Anker SD هم پرکارترین و هم پراستنادترین پژوهشگر حوزه نارسایی مزمن قلب میباشد و دو پژوهشگر Voors AA-Vanveldhuisen DJ بیشترین زوج همنویسندگی را در سطح مؤلفان حوزه نارسایی مزمن قلب داشتهاند و بیشترین همکاری علمی بین پژوهشگران کشورهای آمریکا و ایتالیا وجود دارد. همچنین مشخص شد van Veldhuisen، Tavazzi، و Swedberg بهترتیب با نمرات ۴۱۷، ۴۰۴ و ۳۶۲ بالاترین مرکزیت رتبه را دارند. و از نظر مرکزیت نزدیکی Anker، Tavazzi، و Fonarow بالاترین نمره وGorcsan، Ito و Zile بالاترین مرکزیت بینابینی را کسب کردهاند. همچنین یافتهها نشان داد بین نمره مرکزیت درجه و بینابینی پژوهشگران و میزان بهرهوری ( تعداد مقالات) و کارایی ( تعداد استناد) آنها رابطه معنیداری و جود دارد.<br /> نتیجهگیری: نتایج نشان دادند پژوهشگرانی که مقالات بیشتری را منتشر کردهاند از لحاظ تعداد استناد دریافتی نیز در وضعیت خوبی قرار دارند و همچنین پژوهشگرانی که دارای شاخصهای مرکزیت درجه و بینابینی بالایی بودند از نظر بهرهوری (تعداد مقالات) و کارایی (تعداد استناد دریافتی) در وضعیت خوبی قرار گرفتهاند.دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره 2، پاییز وزمستان)20180923Investigating the Quantitative Status of Theses and Dissertations in Humanities with an Islamic Approach at Ferdowsi University of Mashhad in 1984-2014وضعیت کمی تولید پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد طی سالهای 1363- 139316118364110.22070/rsci.2018.641FAاکرمراچمنیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدمحسننوکاریزیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهدعاطفهشریفاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-4761-6761Journal Article20180121Purpose: The aim of the present paper was to study the quantitative status of the theses and dissertations in humanities education with an Islamic approach at Ferdowsi University of Mashhad in 4 colleges including Letters and Humanities, Theology, Administrative and Economic Sciences, Education and Psychology, in a 31-years period (1984-2014) to determine the role of this university in science products with Islamic approaches. <br />Methodology: This study was an applied research and was done by scientometrics methods. The research population consisted of all theses and dissertations in the field of humanities with an Islamic approach in the mentioned areas and period. There was no sampling in this study and all theses and dissertations with an Islamic approach were studied in four mentioned colleges. <br />Findings:The results showed that during this period, 1201 theses and dissertations with Islamic approach were registered at Ferdowsi University of Mashhad among which the field of jurisprudence and Islamic law with 341 items had the highest frequency, and English language and literature and French language and literature, each with 5 items, the least numbers. Among the academic areas, the Faculty of Theology had the most contibution, and the Faculty of Education and Psychology had the least contribution in the production of theses and dissertations with Islamic approach. 1072 items were produced by Master’s and 129 items were produced by PhD students. Among the identified issues, the subject of the Quran, criminal law (jurisprudence) and Quran interpretations were identified as top issues.The average annual growth in the production of theses and dissertations in humanities with an Islamic approach was equal to 44.35%. According to an annual growth rate of 32.83% of the whole theses and dissertations in the areas of humanities education, this rate was much more. Out of 210 scientific papers extracted from identified theses and dissertations, 133 items were produced by M.A. and 77 by PhD students. Finally, the scientific map of detected Islamic theses and dissertations was drawn and analyzed using Vosviewer application. The results showed that the scientific map of theses and dissertations with Islamic approach in the mentioned population, based on the analysis of the co-vocabulary was composed of seven thematic clusters. The type of the co-vocabulary network was also continuous. Based on hierarchical clustering, 23 thematic clusters identified from which Quran identified as root and 22 other clusters were located in the heart of it. <br />Conclusion: Although there has been and increasing trend in publishing theses and desertaions with humanities and Islamic approaches in Ferdowsi University, this growth has not been identical in different years. The authorities should encourage the students and scholars to learn the methodology of Islamic research to conduct more studies in the field of religion.هدف: هدف بررسی وضعیت کمی پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد بهمنظور تعیین نقش این دانشگاه در تولید علم اسلامی بود.<br /> روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، پژوهش حاضر در حوزه علمسنجی قرار میگیرد که با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شد. در ترسیم نقشه علمی نیز از همرخدادی واژگانی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در چهار حوزه تحصیلی یادشده و در دوره مذکور بود. در این پژوهش نمونهگیری انجام نشد و کل پایاننامهها و رسالههای با رویکرد اسلامی چهار دانشکده جامعه هدف در دانشگاه بررسی شد.<br /> یافتهها: در بازه زمانی پژوهش 1201 عنوان پایاننامه و رساله با رویکرد اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد به ثبت رسیده بود که از این تعداد، رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با 341 عنوان بیشترین و رشته زبان و ادبیات انگلیسی و زبان و ادبیات فرانسه هر یک با 5 عنوان کمترین فراوانی را داشتند. در میان حوزههای تحصیلی، دانشکده الهیات بیشترین و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی نیز کمترین سهم را در تولید پایاننامهها و رسالههایی اسلامی داشتند. 1072 عنوان از پایاننامهها مربوط به کارشناسی ارشد و 129 عنوان نیز مربوط به دکتری بود. موضوع قرآن، حقوق جزا (فقه) و تفاسیر بهعنوان موضوعهای برتر شناخته شدند. همچنین متوسط رشد سالانه تولید پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی برابر با 35.44 درصد بود که با توجه به میزان رشد سالانه 83.32 درصدی کل پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی در طی سالهای مورد پژوهش، از رشد زیادی برخوردار بود. از 210 عنوان مقاله علمی مستخرج از آنها، 133 عنوان سهم مقطع کارشناسی ارشد و 77 عنوان مربوط به مقطع دکتری بود. نقشه علمی پایاننامهها و رسالههای اسلامی شناساییشده با استفاده از نرمافزار Vosviewer ترسیم و تحلیل شد. نتایج نشان دادند که این نقشه بر اساس تحلیل همواژگانی از 7 خوشه موضوعی تشکیل شده بود. نوع شبکه همواژگانی نیز پیوسته بود. بر اساس خوشهبندی سلسلهمراتبی نیز 23 خوشه موضوعی شناسایی شد که قرآن بهعنوان رانت شناسایی و 22 خوشه دیگر در بطن آن قرار داشتند.<br /> نتیجهگیری: هرچند روند تولید پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در این دانشگاه طی سالهای مورد بررسی سیر صعودی داشته و از رشد زیادی برخوردار بوده است، امّا بااینوجود، این روند در حوزههای تحصیلی مختلف این حوزه یکنواخت نبوده است. بنابراین مسئولان امر پژوهش در این دانشگاه برای بهبود این وضعیت بایستی برنامهریزی و شرایطی فراهم نمایند تا دانشجویان و پژوهشگران انگیزه لازم جهت انجام پژوهشهایی با رویکرد اسلامی را کسب و در جهت بهبود و افزایش تولید علم دینی در این دانشگاه اقدام نمایند.