TY - JOUR ID - 1153 TI - همبستگی نتایج سامانه‌های رتبه‌بندی نمایه نیچر و لایدن با تایمز و کیو-اس JO - پژوهش نامه علم سنجی JA - RSCI LA - fa SN - 2423-3773 AU - مشتاق, مریم AU - ستوده, هاجر AU - یقطین, مریم AU - جوکار, طاهره AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز. AD - استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز. AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شیراز. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - (شماره 2، پاییز وزمستان) SP - 157 EP - 172 KW - رتبه‌بندی دانشگاه‌ها KW - لایدن KW - نمایه نیچر KW - تایمز KW - کیو-اس DO - 10.22070/rsci.2020.5488.1384 N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه همبستگی میان نمرات دانشگاه‌ها در نمایه نیچر و لایدن به‌عنوان دو سامانه رتبه‌بندی ساده مبتنی بر کتاب‌سنجی با دو سامانه پیچیده تایمز و کیو-اس است.روش‌شناسی: این پژوهش با روش مطالعه اسنادی انجام شده است. نمونه‌ای در دسترس از دانشگاه‌های برتر که به‌طور مشترک در سامانه‌های رتبه‌بندی نمایه نیچر، لایدن، تایمز و کیو-اس در سال‌های 2017-2012 رتبه‌بندی شده بودند انتخاب و از روش همبستگی اسپیرمن برای شناسایی رابطه آماری بین نتایج سامانه‌های مزبور استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که رابطه آماری معنادار و مثبتی بین نمره دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی نمایه نیچر و لایدن با تایمز و کیو-اس وجود دارد. اما همبستگی بین رتبه‌بندی نمایه نیچر و لایدن با تایمز به‌مراتب قوی‌تر از همبستگی بین نمرات آن دو رتبه‌بندی با کیو-اس است.نتیجه‌گیری: به‌طور کلی، نوعی همسویی متأثر از تشابه در ابعاد و شاخص‌ها به‌ویژه ابعاد مرتبط با بهره‌وری پژوهشی در بین سامانه‌های رتبه‌بندی ساده و پیچیده وجود دارد. بااین‌حال این هم‌پوشانی‌ها به انداز‌ه‌ای چشمگیر نیست که بتوان گفت نتایج حاصل از سامانه‌های رتبه‌بندی کاملاً مشابه است. UR - https://rsci.shahed.ac.ir/article_1153.html L1 - https://rsci.shahed.ac.ir/article_1153_f8ae844693298d663d89c83d35a4ba29.pdf ER -