دانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321A scientometric study of data sharing literatureاشتراکگذاری دادههای پژوهشی: یک مطالعه علمسنجی11650910.22070/rsci.2017.509FAاسماعیلوزیریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابلنادرنقشینهاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانعبدالرضانوروزی چاکلیدانشیار، گروه علم اطلاعات دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد0000-0002-0088-9159Journal Article20171004Purpose: data sharing is one of the critical drivers of science advancement. ICT and Open Access movement have had a significant role in data sharing. The purpose of this study is analysis of the articles on data sharing indexed in WoS. <br />Methodology: This research used quantitative approach with scientometric techniques and softwares to analyze data sharing literature. <br />Findings: Results showed that during recent years, the number of articles on data sharing has increased dramatically. The rate of articles on data sharing shows a considerable increase in three categories of medical sciences, biological sciences and library and information sciences. The United States has produced more than half of the articles. About 27000 authors from 6742 institutions and 140 countries have contributed in publication in the mentioned field and 3500 journals published the articles. These articles were indexed in 231 subject categories. The first 20 subject categories contained more than 90% of the articles. <br />Conclusion: Due to data sharing functions and benefits in advancing science and attention of scientific communities to this subject and multidisciplinary context of data sharing, it seems that in near future, more and more researchers and scientific communities will tend to research on data sharing, and this will requrie more attention to technical, cultural and structural infrastructures on behalf of data sharing stakeholders.هدف: اشتراکگذاری دادههای پژوهشی یکی از عوامل اصلی پیشبرد علم و توسعه پژوهش میباشد و فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و جنبش دسترسی آزاد نقش مهمی در توسعه این حوزه داشتهاند. هدف پژوهش حاضر مطالعه علمسنجی مقالات حوزه اشتراکگذاری دادههای پژوهشی در پایگاه وبآو ساینس (WOS) طی بازه زمانی 1970 لغایت 15 مِی 2016 میلادی است.<br /> روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کمّی و با استفاده از فنون و نرمافزارهای علمسنجی به بررسی و تحلیل مقالات این حوزه پرداخته است. <br /> یافتهها: نتایج نشان داد که طی سالهای اخیر مقالات اشتراکگذاری دادهها از رشد سریعی برخوردار بوده است. رشد تولیدات نشان میدهد که گروههای موضوعی حوزه پزشکی، علوم زیستی و علم اطلاعات و دانششناسی رشد قابل توجهی در این حوزه داشتهاند. کشور آمریکا بیش از 50 درصد تولیدات این حوزه را تولید کرده است. حدود 27 هزار نویسنده، 6742 سازمان، 3500 نشریه و 142 کشور مقالات این حوزه را منتشر کردهاند. مقالات این حوزه در 231 گروه موضوعی پایگاه وبآو ساینس نمایه شده است که 20 گروه موضوعی برتر بیش از 90 درصد تولیدات این حوزه را منتشر کردهاند.<br /> نتیجهگیری: به نظر میرسد به دلیل ماهیت و مزایای اشتراکگذاری دادههای پژوهشی در تولید علم و توجه جوامع علمی به این پدیده، در آیندهای نزدیک شاهد تمایل بیشتر پژوهشگران و جوامع علمی به اشتراکگذاری دادههای پژوهشی در جهان و توجه بیشتر به الزامات فنی، فرهنگی و ساختاری مورد نیاز توسط ذینفعان این حوزه باشیم.https://rsci.shahed.ac.ir/article_509_7a1a7f6f6a35ef69c041a104e335122d.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321Studying the Status of Scientific Production of Iran in Science Citation Index after the Islamic Revolution (1980-2016) and its Global Performanceبررسی وضعیت تولید علم ایران در نمایه استنادی علوم پس از انقلاب اسلامی (1980-2016) و عملکرد آن در عرصه علم جهانی173655710.22070/rsci.2017.557FAحسینمرادی مقدماستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه سمنانJournal Article20171011Purpose: This research aimed to investigate the status of research production of Iran in the field of science sicne the Islamic Revolution and comparing it with the world scientific production as well as to identify the contribution of Iran in production of world research publications in the field of science and its sub-disciplines (the 22 branches of science) during this period. <br />Methodology: This research is an applied bibliometric study. The research population included all of the indexed scientific outputs of Iran and the world in the Science Citation Index (SCI) during 1980-2016. The total number of scientific productions of Iran in the field of science during the studied period was 267626 items and the total number of scientific productions of the world at the same time was 40297747 items, all of which were census-based. <br />Findings: The results of the Yi index, which examines the status of different branches of science in a country, showed that the fields of chemistry (with 16.95% of the total scientific production of Iran), clinical medicine (with 14.84% of the total scientific production of Iran), engineering (with 12.80%), physics (with 8.7%) and material sciences (with 7.20%) have had better performance among twenty-two branches of science and these five categories have been the largest contributors in science production of Iran. Xi index which examines the global contribution of a country in various scientific fields showed that mathematics (0.66%), engineering (0.63%), chemistry (0.57%) and agriculture (0.53%) had higher rate than Xi of 0.05%, respectively. Other fields had lower Xi than 0.5%. Sx or scientific poverty index which examines the relative performance of countries according to the percentage of the country's population from the entire world population, showed that, Iran's situation in each of the twenty-two subject areas was below the scientific poverty line (below one percent) during 1980-2009, but since 2009, it has risen to over 1 percent, and has actually risen above the poverty line, and even exceeded 2 percent in some areas. The examination of the index in all areas in the country from 1980 to 2016 also showed that the index reached 1.19 percent in 2009 to about 2 percent (1.99 percent) in 2016. <br />Conclusion: Improving the status of science production indicators of Iran in the fourth decade after the Islamic Revolution has improved the status of various indicators of scientometrics and this improvement in performance has led to the passage of the poverty line in Iran. Therefore, the per capita production of Iranian science from world science production reached 1.11 percent in 2009 to 1.86 percent in 2016. By the end of 2016, about two percent of the total production of world science (indexed in SCI) was produced by Iranian researchers.هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تولید علم ایران در حوزه علوم طی سالها پس از انقلاب اسلامی و مقایسه آن با وضعیت تولید علم جهان، همچنین تعیین سهم ایران از تولید علم جهان در حوزه علوم و هر یک از رشتههای زیرمجموعه آن (شاخههای 22گانه علوم) در کشور در همین مدت است.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علمسنجی است. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه تولیدات علمی نمایهشدة ایران و جهان در <em>نمایه استنادی علوم</em> (SCI) در سالهای 2016-1980 بوده است. تعداد کل تولیدات علمی ایران در حوزه علوم طی دوره مورد مطالعه 267626 مدرک و تعداد کل تولیدات علمی جهان در همین مدت به میزان 40297747 مدرک است که به شیوه سرشماری تمامی آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. <br /> یافتهها: نتایج بررسی شاخص Yiکه به وضعیت شاخههای مختلف علوم در یک کشور میپردازد نشان داد که بهترتیب شاخههای شیمی (با 95.16 درصد کل تولید علم ایران)، پزشکی بالینی (با 84.14 درصد کل تولید علم ایران)، مهندسی (با 80.12 درصد کل تولید علم ایران)، فیزیک (با 7.8 درصد کل تولید علم ایران) و علوم مواد (با 20.7 درصد کل تولید علم ایران) در بین شاخههای 22گانه عملکرد بهتری نسبت به دیگر شاخهها داشتهاند و این 5 شاخه بیشترین سهم را از تولید علم ایران به خود اختصاص دادهاند. شاخص Xi که به بررسی وضعیت سهم یک کشور از تولید علم جهان در هر یک از شاخههای مختلف علوم میپردازد نیز نشان داد که بهترتیب شاخه ریاضیات (66.0 درصد)، مهندسی (63.0 درصد)، شیمی (57.0 درصد) و علوم کشاورزی (53.0 درصد) بالای 50.0 درصد بوده و در سایر حوزهها کمتر از 50.0 درصد بوده است. نتایج شاخص فقر علمی (Sx) که برای محاسبه عملکرد نسبی کشورها با توجه به درصد جمعیت آن کشور از کل جمعیت جهان به کار میرود نشان داد که در سالهای 1980-2009 وضعیت ایران در تکتک شاخههای موضوعی بیست و دوگانه زیر خط فقر علمی (زیر یک درصد) بوده است؛ اما از سال 2009 به بعد به بالای 1 درصد رسیده و درواقع بالای خط فقر علمی قرار گرفته است و حتی در برخی حوزهها به بالای 2 درصد رسیده است. بررسی این شاخص در تمام حوزهها در کشور از سال 1980 -2016 نیز نشان داد که این شاخص از 19.1 درصد در سال 2009 به حدود 2 درصد (99.1 درصد) در سال 2016 رسیده است.<br /> نتیجهگیری: به نظر میرسد به دلیل ماهیت و مزایای اشتراکگذاری دادههای پژوهشی در تولید علم و توجه جوامع علمی به این پدیده، در آیندهای نزدیک شاهد تمایل بیشتر پژوهشگران و جوامع علمی به اشتراکگذاری دادههای پژوهشی در جهان و توجه بیشتر به الزامات فنی، فرهنگی و ساختاری مورد نیاز توسط ذینفعان این حوزه باشیم.https://rsci.shahed.ac.ir/article_557_f652cc738e65c39176861c1617ac4990.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321A Study on the Impact of International Scientific Mobility of the University of Tehran Faculty Members on Their Re-search Performance and Scientific Col-laborationsبررسی تأثیر تحرک علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بر عملکرد پژوهشی و همکاریهای علمی آنها375863810.22070/rsci.2018.638FAمانیصادق ویشکائیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهرانمحمدرضااسمعیلی گیویدکتری مدیریت سیستمها،استادیار گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمریمناخدااستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهرانJournal Article20171017Purpose: The aim of this research is to investigate the effect of international academic mobility of Tehran University faculty members on their research performance and scientific collaborations. <br />Methodology: This is an applied scientometric study, conducted by using library research and descriptive-evaluative survey methods. The statistical population of the research consisted of all the faculty members of Tehran University who had taken at least a foreign sabbatical during 2009-2015. The demographic data and data concerning the sabbaticals were extracted from the Business Intelligence System of Tehran University and the bibliometric data were extracted from WoS database. <br />Findings: The findings showed no significant correlation between foreign sabbaticals and the number of articles published by the faculty members but showed a small negative and a significant positive correlation between foreign sabbaticals and the number of citations and international co-authorships, respectively. The co-authorship maps also indicated that the scientific collaborations pattern has changed from a greater number of co-authorship groups with fewer members during the pre-sabbatical period to fewer groups with more members during the post-sabbatical period. <br />Conclusion: Foreign sabbaticals, while having no effect on the articles' and citations' numbers, increase the amount of international co-authorships, and decrease the number of co-authorship groups and enlarge them.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحرک علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بر عملکرد پژوهشی و همکاریهای علمی آنهاست.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علمسنجی است که با استفاده از روش کتابخانهای و تحلیل ارزیابانه انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل کل اعضای هیئت علمی از دانشگاه تهران است که در بازۀ 1388-1393 دستکم یکبار به فرصت مطالعاتی خارج از کشور رفته بودند. دادههای جمعیتشناختی و فرصتهای مطالعاتی از سامانة هوش سازمانی دانشگاه تهران و دادههای مربوط به مقالات از پایگاه وبآوساینس استخراج شد. <br /> یافتهها: یافتهها نشان دادند بین فرصتهای مطالعاتی خارجی اعضای هیئت علمی و تعداد مقالات آنان همبستگی معناداری وجود ندارد، اما بین فرصتهای مطالعاتی و تعداد استنادات مقالات و همنویسندگیهای بینالمللی بهترتیب همبستگی اندک منفی و همبستگی معنادار مثبت وجود دارد. نگاشتهای همنویسندگی نیز نشان دادند که الگوی همکاریهای علمی جامعة پژوهش از گروههای همنویسندگی بیشتر و دارای اعضای کمتر در دورة قبل از آغاز فرصت مطالعاتی به گروههای همنویسندگی کمتر و دارای اعضای بیشتر در دورة پس از آن تغییر کرده است.<br /> نتیجهگیری: فرصت مطالعاتی خارجی با وجود بیتأثیربودن بر تعداد مقالات و استنادات موجب افزایش میزان همکاریهای علمی بینالمللی، کاهش گروههای همنویسندگی و بزرگترشدن آنها شده است.https://rsci.shahed.ac.ir/article_638_ec8f43e1a86cfd50070df54e81510db6.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321Biological Sequence in Iranian Articles on Information Science Indexed in Web of Scienceتسلسل زیستی در مقالات ایرانی علم اطلاعات و دانششناسی نمایه شده در وبگاه علوم597655810.22070/rsci.2017.558FAاورانوستاج الدینیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایرانمرضیهبنی اسدیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20171021Purpose:The aim of the present study was to investigate the biological sequence in articles of Iranian researchers on Information Science indexed in Web of Science untill 2015. <br />Methodology: This quantitative study was done using a content analysis approach. The research population of the study consisted of all articles published by Iranian researchers on Information Science, which had been indexed in web of science till 2017. The data collection instrument included the thematic categorizing list (Zarei, 2014), which classified the issues in Knowledge and Information Science into 14 main subject categories, and 110 sub-categories. To analyze the content of the articles and to analyze the data, WordStat 7.0, Excel 2013 and SPSS 20 were used. <br />Findings: As the findings showed, among the main categories of Knowledge and Information Science in the mentioned articles, general themes in knowledge and information science, knowledge and information Science education, methodology, libraries and information centers, users’ studies, storage and retrieval of information, library and ICT, publishing and distribution industry, ethical and legal issues, and information management were in proper conditions. <br />Conclusion: Generally speaking, the status of thematic sequence in the biological process of the reviewed articles on Information and Knowledge Science was in an acceptable level. It shows the appropriate and scientific thematic sequence of Iranian researchers in the field of Knowledge and Information Science. Biological sequence of the themes is a decisive factor in the authority of sovereignty and survival.هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تسلسل زیستی در مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات نمایهشده در وبگاه علوم تا سال 2017 است.<br /> روششناسی: این پژوهش با رویکرد کمی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر همۀ مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات از ابتدا تا سال 2017 است که در وبگاه علوم نمایه شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش سیاهه مقولهبندی موضوعی زارعی (1393) میباشد که موضوعات علم اطلاعات و دانششناسی را به 14 مقوله موضوعی اصلی و 110 مقوله موضوعی فرعی تقسیم کرده است. در این پژوهش جهت تحلیل محتوای مقالات مورد بررسی از نرمافزار WordStat 7.0 و برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار Excel 2013 استفاده شده است. <br /> یافتهها: طبق یافتههای این پژوهش، از میان مقولههای اصلی موضوعی علم اطلاعات و دانششناسی در مقالات مورد نظر مقولههای موضوعی کلیات علم اطلاعات و دانششناسی، آموزش علم اطلاعات و دانششناسی، روششناسی، کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی، مطالعات کاربران، ذخیره و بازیابی اطلاعات، کتابخانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت نشر و توزیع، مسائل اخلاقی و قانونی اطلاعات و مدیریت دانش در وضعیت مناسبی قرار دارد.<br /> نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان گفت وضعیت تسلسل موضوعی در فرایند زیستی مقالات مورد بررسی در علم اطلاعات و دانششناسی سطح قابل قبولی دارد که این موضوع بیانگر سیر موضوعی مناسب و علمی تلاش پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی ایران را به تصویر میکشد. تسلسل زیستی حاکم بر موضوعات عامل تعیینکنندهای در اثبات قدرت حاکمیت و بقا میباشد.https://rsci.shahed.ac.ir/article_558_330bb511057b1f432bd4d8aea888a76e.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321The Optimal Pattern for Popularization of Science in IRIB TV Broadcasting Networksالگوی مطلوب ترویج علم در شبکههای تلویزیونی صدا و سیمای ج.ا.ا.779856210.22070/rsci.2017.562FAعیسیزارعیدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدانعلیرضااسفندیاری مقدمدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان0000-0002-0020-3540محمدحسن زادهدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-6175-0855Journal Article20171023this paper, with purpose of investigating the basic components and elements of programming in the field of science and technology, provides an optimal model in television media. <br />Methodology: The method of collecting data was a compilation of interviews and survey. The statistical population consisted of the producers of TV programs affiliate with IRIB and experts in popularization of science. sampling metod is and snowball and targeted. In order to create a graceful and acceptable measurement model, confirmatory factor analysis was performed using Lisrel 8.5 software about all the factors underlying variables. Finally, using path analysis, causal relationships between variables were tested. <br />Findings: Because of its diversity, simplicity of use and strong influence on the community, audio-visual media have a prominent role in popularization of science. In this regard, the use of visual media such as television, despite the recency of time, has increased much wider and more general than other media tools. Analysis capabilities of this effective medium in popularization of science, can help TV managers and stakeholders in order to plan better and move in right direction. <br />Conclusion: The results showed that in the process of production of programs, pre-production and post-production through program content, have a significant and positive relationship with audiences attitude.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفهها و عناصر اساسی برنامهسازی در حوزه علم و فناوری، مدل مطلوب ترویج علم در رسانۀ تلویزیون را ارائه میکند.<br /> روششناسی: روش تحقیق حاضر، ترکیبی یا آمیخته است. بدین لحاظ روش گردآوری اطلاعات، تلفیقی از مصاحبه اکتشافی و مطالعات پیمایشى بوده است. رهاورد مصاحبهها، تدوین پرسشنامهای محققساخته جهت ترسیم مدل نهایی است. جامعه آماری، تهیهکنندگان برنامههای علمی تلویزیون و صاحبنظران ترویج علم و روش نمونهگیرى، هدفمند و گلولهبرفی است. بهمنظور ایجاد مدل اندازهگیری برازنده و قابل قبول، تحلیل عامل تأییدی با استفاده از نرمافزارLisrel8.5 ، در مورد کلیه عوامل نهفته متغیرهای تحقیق انجام گرفت. در پایان با استفاده از تحلیل مسیر، روابط علّی بین متغیرهای تحقیق مورد آزمون واقع شد. <br /> یافتهها: بر اساس الگوی نهایی ارائهشده در این تحقیق، فرایند تولید با انتخاب قالب و الگوی تولید مناسب و سنجیده میتواند با تأثیر بر محتوای برنامه، نگرش مخاطبان را تغییر داده و آنها را درنهایت به مشارکت در علم تهییج نماید. رابطه میان الگوهای برنامهسازی و قالبهای برنامه با نگرش مخاطبان، رابطهای دوطرفه پیشبینی شده است؛ چراکه به همان نسبت که برنامههای علمی میتوانند با نگاه ترویجی و با رعایت اسلوب برنامهسازی، نگرش مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند، بازخوردگیری از مخاطبان نیز که یکی از مؤلفههای اصلی پستولید نیز میباشد، الگوها و قالبهای برنامه را دچار دگردیسی کرده و اصلاح کند.<br /> نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که مراحل تولید برنامهها، پیشتولید و پستولید بهواسطه محتوای برنامه، ارتباط مثبت و معناداری با نگرش مخاطبان دارند.https://rsci.shahed.ac.ir/article_562_35ff98cd186493290ed9792e618c0dc7.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321Organizational Self-Publishing and Editorial Boards Rates in Top Journals Index in Islamic World Science Citation (ISC)نرخ خودانتشاری سازمانی و اعضای هیئت تحریریه در مجلات برتر پایگاه علوم استنادی جهان اسلام9911855910.22070/rsci.2017.559FAاحسانگراییاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه لرستان، خرمآبادنعیمهنوربخشدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کتابخانههای دیجیتال، دانشگاه تهرانJournal Article20171028Purpose:Scientific journals are the basis of creating and developing communication networks between researchers in various universities and educational and research institutions. The current study aims to analyze and compare the self-publishing rates of journals in Islamic World Science Citation (ISC). <br />Methodology: This is an applied study that was carried out using bibliometric methods. The statistical population consists of 7 top journals of ISC. A checklist was used for data gathering. <br />Findings: Data analysis showed that the rate of editorial boards self-publishing in journals is 12.33%. The highest editorial boards self-publishing rate belonging to Journal of Advanced Applied Geology (20.95%).The highest organizational self-publishing rate belongs to Journal of Veterinary Research (9.33%). <br />Conclusion: Patterns of self-publishing can be used as an indicator for assessment and evaluation of scientific production of countries, universities and research and educational institutes, researchers and journals.هدف: مجلات علمی زمینهساز شکلگیری و توسعۀ شبکۀ ارتباطی پژوهشگران دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مختلف است. پژوهش حاضر بر آن است که میزان تحقق این هدف را بر اساس شاخص خودانتشاری سازمانی و اعضای هیئت تحریریه در مجلات برتر پایگاه علوم استنادی جهان اسلام مطالعه نماید.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات علمسنجی است که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل 7 مجلۀ برتر نمایهشده در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام در بازۀ زمانی 1390- 1394 است. برای گردآوری دادهها از سیاهۀ وارسی استفاده شد. <br /> یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که نرخ خودانتشاری اعضای هیئت تحریریه در مجلات مورد بررسی برابر 12.33 درصد است. مجله زمینشناسی کاربردی پیشرفته با نرخ خودانتشاری اعضای هیئت تحریریه 95.20 درصد جایگاه نخست را دارد. بالاترین نرخ خودانتشاری سازمانی به مجلۀ تحقیقات دامپزشکی با 33.9 درصد اختصاص دارد. همچنین میان خودانتشاری سازمانی و کیفیت مجلات همبستگی منفی قوی وجود دارد.<br /> نتیجهگیری: الگوهای مختلف خودانتشاری میتواند بهعنوان شاخصی برای سنجش و ارزشیابی تولیدات علمی کشورها، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، پژوهشگران و مجلات استفاده شود.https://rsci.shahed.ac.ir/article_559_9e557ed37036457067088cfbdc60a8e4.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321Research Trend Analysis and Knowledge Mapping Of Active Research in Domain of Image Retrieval Based on Web of Science Indexed Papers during 2001-2012مطالعه روند پژوهش و ترسیم نقشه دانش قلمروهای پژوهشی فعال حوزه بازیابی تصویر بر اساس مقالات نمایهشده در وب آو ساینس از سال 2001-201211914261210.22070/rsci.2018.612FAسمیرادانیالیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی0000-0002-6941-360Xنادرنقشینهدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهرانJournal Article20171029Purpose:The present investigation examines the research trends and significant factors within the field of image retrieval and attempts to draw the relevant knowledge map based on the articles retrieved from Web of Science. <br />Methodology: This scientometric study was performed using bibliometric techniques such as co-citation analysis. Samples for the current study were all articles indexed in Web of Science in the field of image retrieval from 2001 to 2012. Therefore, 2537 papers were retrieved in this field. Citespace and Webometric Analyst software were used to analyze the co-citation of authors. <br />Findings: results indicate that the United States leads with 584 papers. Iran ranks 22nd with only 24 papers. The Journal of "LECTURE NOTES IN COMPUTER SCIENCE" is the leading source of research papers with 457 article published. Microsoft is the foremost corporate author with 61 papers. Highest centrality with 0.08 in 2004 belonges to Remote Sensing, Highest burst with 15.38 in 2002 and highest sigma with 1.26 in 2001 were related to Imaging Science & Photographic Technology. <br />Conclusion: Overall, image retrieval demonstrates wide interdisciplinary scope, with 68 research domains contributing to the field. The leading field by the number of papers published is computer sciences. Librarianship ranks 6th.هدف: : بررسی روند پژوهش، تعیین عناصر برتر و ترسیم نقشه دانش حوزه بازیابی تصویر بر اساس مقالات علمی وب آو ساینس است.<br /> روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای علمسنجی است، و از فنون کتابسنجی مانند تحلیل هماستنادی بهره گرفته است. جامعه آماری آن تمامی مقالات نمایهشده در وب آو ساینس طی سالهای 2001 تا 2012 میلادی در ارتباط با بازیابی تصویر است که تعداد 2537 مقاله بازیابی شد. از نرمافزار سایت اسپیس و وبمتریک آنالیست جهت تحلیل دادهها استفاده شد. <br /> یافتهها: آمریکا با تولید 584 مقاله رتبه نخست و ایران با تولید 24 مقاله رتبه 22 را به خود اختصاص داده است. مجلۀ ‹‹لکچر نوت این کامپیوتر ساینس›› با تولید 457 مقاله و مایکروسافت با تولید 61 مقاله رتبه نخست را در میان سازمانها و مؤسسات برتر تولیدکننده مقاله در حوزه بازیابی تصویر کسب نموده است. بالاترین مرکزیت عدد 08.0 در سال 2004 در رشته سنجش از دور، بالاترین شکوفایی عدد 38.15 در سال 2002 و بالاترین سیگما عدد 26.1 در سال 2001 در رشته علوم تصویربرداری و تکنولوژی عکس میباشد.<br /> نتیجهگیری: حوزه بازیابی تصویر دارای روابط میانرشتهای نسبتاً گستردهای است. بهطوریکه 68 قلمرو پژوهشی در نوشتن مقالات این حوزه نقش داشتهاند. علوم کامپیوتر حوزۀ پیشگام و کتابداری جایگاه ششم را کسب کرده است.https://rsci.shahed.ac.ir/article_612_87efa5a26c8bc7c322c5efec03b1e6ce.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321Identification of Evolutionary Docu-ments baded of Sigma Indicator: Agent-based Modelling Field of Study in Social Sciencesشناسایی مدارک علمی دگرگون ساز بر اساس شاخص سیگما: حوزه دانشی مدلسازی عامل-بنیان در علوم اجتماعی14316056110.22070/rsci.2017.561FAسعیدروشنیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطباییجهانیاربامدادصوفیدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-9687-5482سروشقاضی نوریدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییمقصودامیریاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171101Purpose:The aim of this article is to identify and discover scientific documents that potentially have transformative characteristics during the time and impress the structure of a scientific area. Transformativeness is a characteristic of scientific documents, according to which a scientific document, not only fills the communication gaps of different networks with a scientific structure, but also is the basis of development and expansion of a scientific area in scientific networks that are related to a scientific structure. <br />Methodology: The method used in this project is co-citation analysis, and in order to identify transformative documents the index of sigma has been used. According to this, the rate of burstness of each document during the time and betweenness centrality of each existing node in network, are measured and analyzed in order to estimate the index of sigma. <br />Findings: The result of the project shows that the co-citation network, made from 699 extracted articles of Web of Knowledge database, includes 2339 nodes. Based on the sigma index, 23 documents are identified as potentially transformative, and they include books and articles from 1970 up to 2017. Among these 23 documents, 8 documents are related to the basic theory of complexity and agent-based modeling, 4 documents are related to scientific area of social science, 6 documents are related to scientific area of management with different attitudes such as marketing and financial, 3 documents are related to economy, 1 document related to research methodology (in this article simulation approach to research has been investigated), and 1 document related to innovation studies. <br />Conclusion: Sigma indicators showed better compared to other indicators.هدف: هدف این مقاله شناسایی و کشف مدارک علمی است که بهطور بالقوه دارای خاصیت دگرگونسازی در طول زمان بوده و ساختار یک حوزه علمی (در این پژوهش مدلسازی عاملبنیان) را تحت تأثیر قرار میدهند. دگرگونسازی به خاصیتی از مدارک علمی اشاره دارد که بر اساس آن یک مدرک علاوه بر اینکه شکافهای ارتباطی شبکههای مختلف را با یک ساختار علمی پر میکند بلکه خود مبنای توسعه و گسترش یک حوزه دانشی در شبکههای علمی مرتبط با یک ساختار علمی میگردد.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علمسنجی است و روش مورد استفاده در آن تحلیل هماستنادی بوده و از شاخص سیگما بهمنظور شناسایی مدارک دگرگونساز استفاده شده است. بر این اساس نرخ شکوفایی هر یک از مدارک در طول زمان و مرکزیت بینابینی هر یک از گرههای موجود در شبکه محاسبه و بهمنظور سنجش شاخص سیگما مورد بررسی قرار گرفتهاند. سیگما شاخص جدیدی است که با ترکیب ویژگیهای دو شاخص مرکزیت بینابینی و شاخص شکوفایی نتایج قابل اعتمادتری را در سنجش مدارک دگروگونساز و تطور یک حوزة دانشی ارائه میدهد.<br /> یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهند که شبکه هماستنادی تشکیلشده از 699 مقاله استخراجشده از پایگاه وب. آو. نالج، دارای 2339 گره است. تعداد مدارکی که بر اساس شاخص سیگما بهعنوان مدارک با پتانسیل تغییرات بالقوه مورد شناسایی قرار گرفتهاند، 23 مدرک شامل کتب و مقالهها از سالهای 1970 تا 2017 است. از میان این 23 مدرک، 8 مدرک به نظریه مبنایی پیچیدگی و مدلسازی عاملبنیان، تعداد 4 مدرک مرتبط با حوزه دانشی علوم اجتماعی، تعداد 6 مدرک مرتبط با حوزه دانشی مدیریت با گرایشهای مختلف همانند بازاریابی و مالی، تعداد 3 مدرک مرتبط با اقتصاد، 1 مدرک روششناسی پژوهش (در این مقاله رویکرد شبیهسازی به پژوهش مورد بررسی قرارگرفته است) و 1 مدرک مرتبط با مطالعات نوآوری است.<br /> نتیجهگیری: تحلیل نتایج نشان میدهند که نتایج بررسی هر یک از شاخصهای مرکزیت بینابینی و شکوفایی که برای سنجش مدارک دگرگونساز در یک حوزة علمی توسعه یافتهاند از یکدیگر پراکندگی شدیدی داشته و استفاده از شاخص سیگما بهمنظور درک مسیرهای توسعه و تطور یک حوزة دانشی میتواند از اثرگذاری بالاتری برخوردار باشد.https://rsci.shahed.ac.ir/article_561_d0e5aa25957dfe6e6e721475b220f7b0.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321Evaluating dissemination of knowledege and information science papers in social networksارزیابی میزان اشاعه مقالات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی جهان در شبکههای اجتماعی16117853510.22070/rsci.2017.535FAربابهمنصورکیائیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،فهیمهباب الحوائجیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانفاطمهنوشین فرددانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانفرامرزسهیلیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی؛ دانشگاه پیام نور0000-0003-2581-7052Journal Article20171105Purpose:The purpose of this paper is to evaluate the dissemination of scientific papers of knowledge and information science researchers of the world in social networks using scientometrics methods. <br />Methodology: This research is a kind of scientometrics study that using of althemetrics and content analysis was performed, all articles of knowledge and information science indexed in the web of science was studied has been investigated about altmetric indicators content analysis in social networks. <br />Findings: The annual growth rate of dissemination of articles from 2005 to mid 2016 is (32%) and the most of dissemination rate is related to Reasearchgate social network (78%) and the most frequency disseminated subject areas in the social networks respestively, are library and information science, informatin retrieval, bibliometrics. <br />Conclusion: according to the study, similar to libraries and information science centers, the online social networks play as information disseminators for researchers but these social networks doesn’t have difficulties of traditional dissemination, and also the dissemination score can be used as an alternative metric for the other altmetric indicators to evaluate social networks and knowledge.هدف: : هدف اصلی این مقاله ارزیابی میزان اشاعه مقالات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی جهان در شبکههای اجتماعی است.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات علمسنجی است که با روش تحلیل محتوا و با استفاده از شاخصهای آلمتریک انجام شد. تمام مقالات حوزه علم اطلاعات و دانششناسی نمایهشده در پایگاه وب آو ساینس از نظر شاخصهای آلتمتریک و همچنین تحلیل محتوای مقالات در شبکههای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. <br /> یافتهها: میزان نرخ رشد سالانه اشاعه مقالات علمی در شبکههای اجتماعی از سال 2005 تا اواسط 2016، 32 درصد بوده که بیشترین میزان اشاعه مربوط به شبکه اجتماعی ریسرچ گیت به مقدار 78 درصد و بیشترین فراوانی حوزههای موضوعی اشاعهیافته در شبکههای اجتماعی کتابداری و اطلاعرسانی، بازیابی اطلاعات و کتابسنجی است.<br /> نتیجهگیری: بر اساس مطالعه حاضر، شبکههای اجتماعی پیوسته نقش اشاعهدهندگان اطلاعات علمی را ایفا میکنند و دشواریهای اشاعه اطلاعات به شیوه سنتی را ندارند، همچنین میتوان از نمره اشاعه بهعنوان سنجه جایگزین دیگر شاخصهای آلتمتریک در ارزیابی شبکههای اجتماعی به کار برد.https://rsci.shahed.ac.ir/article_535_35f8c6205b329a0e5ee57281e1289c65.pdfدانشگاه شاهدپژوهش نامه علم سنجی2423-37734(شماره ا، بهار و تابستان)20180321Visualization and Analysis of Word Co-occurrence Network of the Theses in the Department of Consulting of Shahid Beheshti Universityترسیم و تحلیل شبکه همرخدادی واژگان در پایاننامههای گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی17919361310.22070/rsci.2018.613FAندانظربلنداستادیار گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشگاه شهید بهشتیرضوانهرحمانیکارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه شهید بهشتیمهدیرحمانیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران0000-0002-3207-2354محمدامینعرفان منشاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20171112Purpose:The aim of this study was visualization and analysis of topics covered by theses in the Department of Consulting of Shahid Beheshti University during 2005-2015. <br />Methodology: The current study is an applied research in terms of objectives while it is a descriptive and survey in terms of data analysis and was conducted using bibliometric and social network analysis indicators. The research population comprised of all 145 master’s theses written and collected at the Department of Consulting in Shahid Beheshti University during 2005-2015. Titles and abstracts of the theses were investigated by two specialists in consulting and a few keywords were assigned to each document. Then, the adjacency matrix of word co-occurrences was generated in a Microsoft Excel spreadsheet and transferred to the UCINet and VOSViewer for further analysis. <br />Findings: According to the findings, the most important and prolific topics in terms of degree centrality measures were group intervention, academic achievement and character. Moreover, group intervention, academic achievement, character and coping strategies were four topics with the highest betweenness centrality. Moreover, the density map of the word co-occurrence map showed that topics including group intervention, academic achievement, coping strategies, stress, mental health as well as character were among the most important and trending topics in Department of Consulting’s theses. <br />Conclusion: Visualization and analysis of topic map of theses in the Department of Consulting at the Shahid Beheshti University provides useful information about hot topics as well as research gaps and prevents researchers from repeated research activities.هدف: هدف از پژوهش حاضر، ترسیم نقشه موضوعی پایاننامههای گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی در بازه زمانی 94-1384 با استفاده از روش همرخدادی واژگان این پایاننامهها بوده است.<br />روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف نوعی مطالعه کاربردی بوده و با رویکرد توصیفی و استفاده از شاخصهای علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی و روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه پایاننامههای دفاعشده گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی در بازه زمانی 94-1384 به تعداد 145 پایاننامه بود. عنوان و چکیده تمامی این پایاننامهها از سوی دو نفر متخصص در حوزه مشاوره بررسی و موضوعاتی به هر پایاننامه اختصاص داده شد. سپس ماتریس مجاورت همرخدادی واژگان پایاننامهها در نرمافزار اکسل تهیه و توسط نرمافزارهای تحلیل شبکه یو.سی.آ.نت و وی.او. اس.ویوور مورد مطالعه قرار گرفت. <br />یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که از لحاظ شاخص مرکزیت درجه، موضوعات مداخله گروهی، پیشرفت تحصیلی و شخصیت و از لحاظ شاخص مرکزیت بینیت، موضوعات مداخله گروهی، پیشرفت تحصیلی، شخصیت و راهبردهای مقابلهای از اهمیت بیشتری نیست به سایر حیطههای موضوعی در حوزه مشاوره برخوردار بودهاند. همچنین بررسی نقشه چگالی شبکه نشان داد که مقولههای مداخله گروهی، پیشرفت تحصیلی، راهبردهای مقابلهای، استرس، سلامت روانی و شخصیت مهمترین موضوعات مطرح در پایاننامههای گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی بودهاند.<br />نتیجهگیری: ترسیم و تحلیل نقشه موضوعی پایاننامههای گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی سبب آگاهی پژوهشگران این گروه و سایر گروههای علمی کشور درخصوص موضوعات پایاننامههای انجامگرفته، آگاهی از شکافهای موضوعی و جلوگیری از پژوهشهای تکراری خواهد شد.https://rsci.shahed.ac.ir/article_613_3bb58a8e19b078bdebd2f8cf1cfd78bd.pdf