Document Type : Research Paper
Authors
1 Assistant Professor, Department of Computer and Information Technology Engineering, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran .
2 Assistant Professor, Department of Computer and Information Technology Engineering, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran.
3 PhD Student, Department of Information Technology Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
احمدی، ح.، و عصاره، ف. (1396). مروری بر کارکردهای تحلیل همواژگانی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28 (1)، 125-145. https://www.sid.ir/paper/224340/fa
امامی، م.، ریاحینیا، ن.، و سهیلی، ف. (1399). ترسیم ساختار علمی حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با استفاده از همرخدادی واژگان. پژوهشنامه علمسنجی، 6 (1)، 41-56. https://doi.org/ 10.22070/rsci.2018.696
حاضری، ا.، ملکیزاده، ف.، و بیک خورمیزی، ف. (1395). تحلیل همواژگانی مقالات مستخرج از پایاننامههای کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشنامه علمسنجی، 2 (4)، 49-62. https://doi.org/10.22070/rsci.2016.492
حسنزاده دیزجی، ا.، عصاره، ف.، توکلی فراش، ل.، و اسمعیل پونکی، ا. (1401). تحلیل ساختار شبکه اجتماعی همنویسندگی و همواژگانی پژوهشگران ایرانی حوزۀ کیفیت زندگی با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکه اجتماعی. پژوهشنامه علمسنجی، 15 (8)، 123-146.
https://doi.org/10.22070/rsci.2020.5766.1425
خرازی، ک. (1385). یادگیری در رویکرد شناختی. تازههای علوم شناختی، 8 ،4 (32)، 86-89. https://www.sid.ir/paper/445696/fa
رجبزاده، س.، اکرامی، م.، سهیلی، ف.، و ملکی، ح. (1398). ساختار فکری حوزه مطالعات آموزش از دور بر اساس تحلیل هماستنادی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6 ، 4، پیاپی 24 ، 121-107. https://doi.org/ 10.30473/etl.2019.5958
سهیلی، ف.، و عصاره، ف. (1392). بررسی تراکم و اندازه شبکه اجتماعی موجود در شبکه همنویسندگی مجلات علم اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (2)، 351-372. https://doi.org/10.35050/JIPM010.2014.038
صدیقی، م. (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل همرخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزههای علمی (مطالعه موردی: حوزه اطلاعسنجی)، پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، 30 (2)، 393-373. https://doi.org/10.35050/JIPM010.2015.040
عدلی، ف.، لشگری، م.، و شیری، م. (1400). مطالعه علمسنجی فرایند پژوهش در مدیریت دانش و ارتباط مفهومی آن با حوزه آموزش. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 28 (8)، 1-19. https://doi.org/10.22054/jks.2020.54938.1361
عصاره، ف.، و بابایی، ک. (1393). شبکه همنویسندگی مقالات منتشرشده در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی و فصلنامه کودکان استثنایی پژوهشکده استثنایی. مطالعات دانششناسی، 1 (1)، 1-17. http://ensani.ir/fa/article/386729
عصاره، ف.، صراطی شیرازی، م.، و خادمی، ر. (1393). بررسی شبکه همتألیفی پژوهشگران ایران در حوزه داروشناسی و داروسازی در پایگاه وب آو ساینس 2000-2012، مدیریت سلامت، 17 (56)، 45-33. https://jha.iums.ac.ir/article-1-1481-fa.html
علیپور، ا.، و شالباف، ع. (1387). اخلاق آموزش مجازی، اخلاق در علوم و فناوری، 1 (2)، 33-50. https://www.sid.ir/paper/122645/fa
فهیمیفر، س.، و سهلی، ف. (1394). بررسی شبکه همتألیفی مجلات علمی پژوهشی فارسی حوزه علم اطلاعات و دانششناسی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۱ (۱)، 127-151. https://doi.org/20.1001.1.26455730.1394.21.1.3
کلبعلی، م. (1397). کاربرد فناوریهای نوین در آموزش. اولین کنفرانس ملی یافتههای نویین حوزه یاددهی و یادگیری، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران (1)، 86-89. https://www.sid.ir/paper/899035/fa
مکیزاده، ف.، و حاضری، ا. (1396). ترسیم نقشه مقالات مرتبط با اعتیاد با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی در پایگاه مدلاین، فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 11 (41)، 65-84. http://etiadpajohi.ir/article-1-1133-fa.html
نوچه ن، حمیدرضا.، شمس مورکانی، غ.، و قانعیراد، م.ا. (1397). تحلیل شبکه همنویسندگی مقالات خارجی اعضای هیئت علمی رشته علومتربیتی، پژوهشنامه علمسنجی، 4 (2)، 33-56. https://doi.org/10.22070/RSCI.2017.563
Adliy, F., Lashgari, M., & Shiirii, M. (2021). Scientometric Study of the Research Process in Knowledge Management and its Conceptual Relationship with Education. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 8(28), 1-20. https://doi.org/10.22054/jks.2020.54938.1361 [In Persian].
Ahmadi, H., & Osareh, F. (2017). Co-word analysis concept, definition and application. Librarianship and Information Organization Studies, 28(1), 125-145. https://www.sid.ir/paper/224340/fa [In Persian].
Alavi, M., & Lajevardy, S. A. (2020). The Co-authorship Network of Published Articles in Conferences on Web Research Based on Social Network Analysis. International Journal of Web Research, 3(2), 9-15. https://doi.org/10.22133/ijwr.2021.261519.1080
Albert, R., & Barabási, A. L. (2002). Statistical mechanics of complex networks. Reviews of modern physics, 74(1), 47. https://doi.org/10.1103/RevModPhys.74.47
Alcaide–Muñoz, L., Rodríguez–Bolívar, M. P., Cobo, M. J., & Herrera–Viedma, E. (2017). Analysing the scientific evolution of e-Government using a science mapping approach. Government information quarterly, 34(3), 545-555. https://doi.org/10.1016/j.giq.2017.05.002
Alipour, A & Shalbaf, O. (2008), Ethics in e-learning, Ethics in Science and Technology, 1(2), 33-50. https://www.sid.ir/paper/122645/fa [In Persian].
Arnaboldi, V., Conti, M., La Gala, M., Passarella, A., & Pezzoni, F. (2016). Ego network structure in online social networks and its impact on information diffusion. Computer Communications, 76, 26-41. https://doi.org/10.1016/j.comcom.2015.09.028
Arnaboldi, V., Conti, M., Passarella, A., & Dunbar, R. I. (2017). Online social networks and information diffusion: The role of ego networks. Online Social Networks and Media, 1, 44-55. http://dx.doi.org/10.1016/j.osnem.2017.04.001
Assefa, S. G., & Rorissa, A. (2013). A bibliometric mapping of the structure of STEM education using co‐word analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64(12), 2513-2536. https://doi.org/ 10.1002/asi.22917
Borgatti, S. P. (2005). Centrality and network flow. Social networks, 27(1), 55-71. http://dx.doi.org/10.1016/j.socnet.2004.11.008
Dino, H., Yu, S., Wan, L., Wang, M., Zhang, K., Guo, H., & Hussain, I. (2020). Detecting leaders and key members of scientific teams in co-authorship networks. Computers & Electrical Engineering, 85, 106703. https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2020.106703
Emami, M., Riahinia, N., & Soheili, F. (2020). Mapping the Scientific Structure of Medical and Laboratory Equipment with Using the Co-occurrence Analysis. Scientometrics Research Journal, 6 (1), (Spring & Summer), 41-56. https://doi.org/10.22070/rsci.2018.696 [In Persian].
Fahimifar, S., & Sahli, F. (2015). Co-authorship network in scientific knowledge and information science persian journals. Research on Information Science and Public Libraries. 1(21), 151-127. https://doi.org/ 20.1001.1.26455730.1394.21.1.3.7 [In Persian].
Freeman, L. C. (1977). A set of measures of centrality based on betweenness. Sociometry, 35-41. https://doi.org/10.2307/3033543
Hassanzadeh Dizaji, E., Osareh, F., Tavakoli Farrash, L., & Esmaeil Pounaki, E. (2022). Co-authorship and Co-occurrence Network Structure Analysis of Iranian Researchers on Quality of Life Using Social Networks Analysis. Scientometrics Research Journal, 8(Issue 1, spring & summer), 123-146. https://doi.org/10.22070/rsci.2020.5766.1425 [In Persian].
Hazeri, A., Makkizadeh, F., & Beyk Khormizi, F. (2016). The Co-word Analysis of Papers Extracted from the Information Science and Knowledge Studies Master Theses. Scientometrics Research Journal, 2 (2), (Autumn & Winter), 49-62. https://doi.org/10.22070/rsci.2016.492 [In Persian].
Higaki, A., Uetani, T., Ikeda, S., & Yamaguchi, O. (2020). Co-authorship network analysis in cardiovascular research utilizing machine learning (2009–2019). International Journal of Medical Informatics, 143, 104274. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2020.104274
Jacomy, M., Venturini, T., Heymann, S., & Bastian, M. (2014). ForceAtlas2, a continuous graph layout algorithm for handy network visualization designed for the Gephi software. PloS one, 9(6), e98679. https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0098679
Jin, T., Wu, Q., Ou, X., & Yu, J. (2021). Community detection and co-author recommendation in co-author networks. International Journal of Machine Learning and Cybernetics, 12(2), 597-609. https://doi.org/ 10.1007/s13042-020-01190-8
Kalbali, M. (2017). Application of new technologies in education, [In Conference on New Teaching-Learning Findings in Elementary School], (1), 86-89. https://www.sid.ir/paper/899035/fa [In Persian].
Khalagi, K., Mansourzadeh, M. J., Aletaha, A., Yarmohammadi, H., Atlasi, R., Banar, S., Fahimfar, N., Hajipour, F., Sanjari, M., & Larijani, B. (2021). Co-authorship network analysis of Iranian researchers on osteoporosis. Archives of osteoporosis, 16(1), 1-12. https://doi.org/10.1007/s11657-021-00914-9
Khan, F. M., & Gupta, Y. (2021). A bibliometric analysis of mobile learning in the education sector. Interactive Technology and Smart Education. https://doi.org/10.1108/ITSE-03-2021-0048
Kharrazi, K. (2007). Learning in a cognitive approach, Advances in Cognitive Sciences, 8(4), 86-89. https://www.sid.ir/paper/445696/fa [In Persian].
Khasseh, A. A., Amiri, M. R., & Sadeghi, A. (2021). Topic analysis of nursing research using co-word analysis. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 26(5), 417. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_41_20
Kumar, S. (2015), "Co-authorship networks: a review of the literature", Aslib Journal of Information Management, Vol. 67, No. 1, 55-73. https://doi.org/10.1108/AJIM-09-2014-0116
Leydesdorff, L., & Milojević, S. (2012). Scientometrics. arXiv preprint arXiv:1.208,4566. https://doi.org/10.48550/arXiv.1208.4566
Li, Y., Zhang, D., Luo, P., & Jiang, J. (2017). Interpreting the formation of co-author networks via utility analysis. Information Processing & Management, 53(3), 624-639. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2016.12.007
Liu, C., Liu, Z., Zhang, Z., Li, Y., Fang, R., Li, F., & Zhang, J. (2020). A Scientometric analysis and visualization of research on Parkinson's disease associated with pesticide exposure. Frontiers in Public Health, 8, 91. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.00091
Makkizadeh, F., Hazeri, A. (2017).The map of articles related to addiction using social network analysis in Medline database, Scientific Quarterly of Research on Addiction, 11(41), 65-84. http://etiadpajohi.ir/article-1-1133-fa.html [In Persian].
Maltseva, D., & Batagelj, V. (2019). Social network analysis as a field of invasions: bibliographic approach to study SNA development. Scientometrics, 121(2), 1085-1128. https://doi.org//10.1007/s11192-019-03193-x
Millington, T., & Luz, S. (2021). Analysis and classification of word co-occurrence networks from Alzheimer’s patients and controls. Frontiers in Computer Science, 3, 649508. https://doi.org/10.3389/fcomp.2021.649508
Newman, M. E. (2004). Coauthorship networks and patterns of scientific collaboration. In Proceedings of the national academy of sciences, 101(suppl_1), 5200-5205. https://doi.org/10.1073/pnas.0307545100
Newman, M. E. (2005). Power laws, Pareto distributions and Zipf's law. Contemporary physics, 46(5), 323-351. https://doi.org/10.1080/00107510500052444
Nishavathi, E., & Jeyshankar, R. (2020). A scientometric social network analysis of international collaborative publications of all india institute of medical sciences, India. Journal of Information Science Theory and Practice, 8(3), 64-76. https://doi.org/10.1633/JISTaP.2020.8.3.5
Nocheh Nasar, H., Shams Mourkani, G., & Ghanei Rad, M. A. (2018). Social Network Analysis of Co-Authorship of Faculty Members in Science Education Based on their Foreign Articles. Scientometrics Research Journal, 4,(2), (Autumn & Winter), 33-56. https://doi.org/ 10.22070/rsci.2017.563 [In Persian].
Osareh, F., & Baba'i, K. (2014). The Co-Authorship Networks of Published Articles in the Journal of Psychology of Exceptional Individuals Allameh Tabataba'i University and Journal of Exceptional Children. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 1(1), 1-17. https://doi.org/10.22054/jks.2014.244 [In Persian].
Osareh, F., Serati Shirazi, M., & Khademi R.(2014). A Survey on Co-authorship Network of Iranian Researchers in the field of Pharmacy and Pharmacology in Web of Science during 2000-2012, Journal of health management and Informatics, 17 (56), 33-45. https://jha.iums.ac.ir/article-1-1481-fa.html [In Persian].
Rajabzade, S., Ekrami, M., Soheili, F., & Maleki, H. (2019). Intellectual Structure of Distance Education Domain by Co-Citation Analyses. Research in School and Virtual Learning, 6(4), 107-121. https://doi.org/10.30473/etl.2019.5958 [In Persian].
Rashid, S., Rehman, S. U., Ashiq, M., & Khattak, A. (2021). A scientometric analysis of forty-three years of research in social support in education (1977–2020). Education Sciences, 11(4), 149. https://doi.org/ 10.3390/educsci11040149
Robertson, S. (2004). Understanding inverse document frequency: on theoretical arguments for IDF. Journal of documentation. https://doi.org/10.1108/00220410410560582
Sampaio, R. B., Fonseca, M. V. d. A., & Zicker, F. (2016). Co-authorship network analysis in health research: method and potential use. Health research policy and systems, 14(1), 1-10. https://doi.org/0.1186/s12961-016-0104-5
Schaeffer, S. E. (2007). Graph clustering. Computer science review, 1(1), 27-64. https://doi.org/10.1016/j.cosrev.2007.05.001
Sedighi, M. (2015). Using of co-word analysis method in mapping of the structure of scientific fields (case study: The field of Informetrics). Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(2), 373-396. https://doi.org/10.35050/JIPM010.2015.040 [In Persian].
Soheili, F., & Osareh, F. (2014). A Survey on Density and Size of Co-authorship Networks in Information Science Journals. Iranian Journal of Information Processing and Management, 29(2), 351-372. https://doi.org/10.35050/JIPM010.2014.038 [In Persian].
Xu, G., Zhang, Y., & Li, L. (2010). Web mining and social networking: techniques and applications, Vol. 6, Springer Science & Business Media. https://books.google.com/books