بررسی رابطه همکاری‌های علمی بین‌المللی و دریافت استناد مقالات پراستناد و داغ پژوهشگران ایرانی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علم‌سنجی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه همکاری‌های علمی بین‌المللی و دریافت استناد مقالات پراستناد و داغ پژوهشگران ایرانی در پایگاه وب آو ساینس بین سال‌های 2010 تا 2019 انجام شده است.
روش‌شناسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی کاربردی است که با رویکرد علم‌سنجی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 2747 مقاله پراستناد و داغ محققان ایرانی است که در پایگاه‌های اطلاعاتی WOS و ESI طی سال‌های 2019-2010 نمایه شده‌اند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل جمع‌آوری و با آزمون‌های همبستگی و رگرسیون نرم‌افزار اس. پی. اس. اس. تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: بیشترین تعداد همکاری‌های علمی پژوهشگران ایرانی با همکاری پژوهشگران کشورهای ایالات متحده آمریکا (534)، چین (449)، انگلستان (338) منتشر شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد بیشترین همکاری‌ها در تألیف مقالات پراستناد و داغ در سال‌های 2018 و 2019 بوده است. همچنین، بیشترین همکاری در تألیف مقالات پراستناد در حوزه‌های موضوعی مهندسی 374 (33710 استناد)، فیزیک 155 (26158)، و پزشکی بالینی 154 (60397 استناد) بوده است؛ همچنین بیشترین همکاری در تألیف مقالات داغ در حوزه‌های موضوعی مهندسی 18 (983 استناد)، علم مواد 14 (253 اسناد)، و پزشکی بالینی 12 (1686 استناد) انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد تعداد مقالات پراستناد در حوزه‌های موضوعی با همکاری دو کشور 566 مورد (50266)، سه کشور 274 مورد (24351)، بیش از 15 کشور 226 مورد (86575)، و تعداد مقالات داغ در حوزه‌های موضوعی در همکاری دو کشور 22 مورد (713)، بیش از 15 کشور 19 مورد (1914)، سه کشور 12 مورد (339) همکاری داشته‌اند. یافته‌های پژوهش نشان داد بین تعداد همکاری‌های بین‌المللی و تعداد استنادهای دریافتی مقالات (بدون خوداستنادی) مقالات پراستناد و داغ رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد بین تعداد همکاری بین‌المللی پژوهشگران مقالات و تعداد استنادهای دریافتی مقالات رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همکاری‌های علمی در سطح بین‌المللی موجب افزایش کیفیت برون‌دادهای پژوهشی (مقالات داغ و پراستناد) پژوهشگران ایرانی شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between International Scientific Collaboration and Citations of Highly Cited and Hot Papers of the Iranian Researchers in the Web of Science Database

نویسندگان [English]

  • Ismael Mostafavi 1
  • Maryam ََAzh 2
1 Assistant Professor, Department of Library and Information Science,Yazd University, Yazd, Iran.
2 Master of Scientometrics,Department of Library and Information Science,Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]

Purpose: This study aims to investigate the relationship between international scientific collaboration and highly-cited and hot papers of Iranian researchers in the Web of Science during 2010-2019. This research refers to the highly cited or hot articles in the Web of Science database.
Methodology: The present study is an applied descriptive, including a scientometric approach. The research population includes 2747 highly-cited and hot papers of Iranian researchers indexed in Essential Scientific Indicators (ESI) and Web of Science (WoS) databases during 2010-2019.
The research tool is an “advanced search” tool of the Web of Science database. For this purpose, first, articles related to Iran during 2010-2019 were extracted from the Web of Science database. By searching Iran, all the articles were retrieved. By limiting the search to highly cited articles and hot papers science scholars during  2010-2019 were extracted. Data was collected by Microsoft Excel software and analyzed by correlation and regression tests using SPSS (version 22) software.
Findings: The largest number of scientific collaborations included the United States (534), China (449), and the United Kingdom (338). Findings showed the most collaborations in highly cited and hot articles published in 2018 and 2019. Also, the most collaborations in writing highly cited articles in the subject areas were engineering with 374 (33710 citations), Physics with 155 (26158), and clinical medicine with 154 (60397 citations); Furthermore, the most cooperation in writing hot articles in the subject areas of engineering with 18 (983 citations), materials science with 14 (253 citations), and clinical medicine with  12 (1686 citations). Findings showed that the number of highly cited articles with the cooperation of two countries was 566 (50266), for three countries it was 274 (24351), for more than 15 countries it was 226 (86575), and the number of hot papers with the cooperation of two countries was 22 (713), for more than 15 Country it was 19 (1914), for three countries it was 12 (339). Findings showed that a positive and significant relationship was observed between the number of international collaborations and the number of citations received (without self-citation) of highly cited and hot papers. Whenever the coefficient becomes significant in the regression model, it means that in the regression model, the predictor variable has an effect on the dependent variable. If the value of P is less than a, the coefficient is significant. The regression model on the research variables with the presence of the predictor variable (the number of highly cited articles). In general, the number of collaborations is presented as the most suitable model that explains the variance of the criterion variable (number of citations) and the test is positive and significant. The findings show that the relationship between countries' researchers' cooperation and the number of citations received by highly cited articles is a strong, positive, and significant predictor.
Conclusion: Based on this, with the increase in cooperation, we see an increase in the number of cited articles by Iranian researchers. The results showed that there is a positive and significant relationship between the number of international collaborations of article researchers and the number of citations received. International scientific collaborations have increased the quality of research outputs (hot and highly cited papers) of Iranian researchers. According to the findings of the current research as well as the findings of the investigated backgrounds and confirmation of the impact of coauthorship and international scientific cooperation on increasing visibility and receiving citations, encouraging more international scientific cooperation, and allocating suitable funds and facilities. For this type of activities, the researchers of universities and research centers in Iran should be put on the agenda. With this action, the expansion of the research field of this research considering various aspects of international scientific cooperation in universities and research centers of the country can be considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • International Scientific Collaboration
  • Scientific Outputs
  • Iranian Researchers
  • Hot Papers
  • Highly cited Papers
  • Web of Science Database
آراسته، حمیدرضا (1385). همکاری‌های بین‌المللی آموزش عالی در ایران و چگونگی بهبود آن. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 12 (1): 99-115.
استادزاده، زهرا (1384). روابط علمی بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور. رهیافت، 35: 82-74.
باشکوه، اکبر، اکرامی، محمود، سهیلی، فرامرز و کریمی، احمد (1399). مطالعه اثرات راهبردهای هم‌تألیفی بر بهره‌وری علمی پژوهشگران حوزه آموزش از دور: کاربست فن تحلیل شبکه‌های اجتماعی و پارادایم سرمایه اجتماعی. پژوهشنامه علم‌سنجی، 6 (2) :79-102.
حریری، نجلا و ریاحی، عارف (1392). بررسی همکاری‌های علمی میان کشورهای عضوپیمان دی هشت؛ نگاهی به نقش ایران در این نوع همکاری‌ها و راهکارهایی برای ارتقای آن. فصلنامه سیاست خارجی، 27 (4):941-919.
حسن‌زاده، ﻣﺤﻤﺪ، اسبک‌تبار، مصطفی، سهراب‌زاده، سارا و محمدی، معصومه (1398). ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﻫﻢﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﻲ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﻘﺎﻻﺕ: ﺭﻫﻴﺎﻓﺘﻲ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻻﺕ منتشرشده ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﻠﻢ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ‌ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ 1388 تا 1394. ﺩﻭﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲـﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﺎﻫﺪ، 5 (2): 177-198.
حسن‌زاده، محمد، بقائی، سولماز و نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1387). هم‌تألیفی در مقالات ایرانی و تأثیر آن بر استناد به این مقالات. راهبرد فرهنگ، 1 (2)، ص 65 تا 76.
دادستان، پریرخ (1379). نقش تعامل اجتماعی در تحقق آرمان‌های گروهی، مجموعه مقالات بررسی علل و عوامل تقدم مصالح جمعی بر منافع فردی. تهران: انتشارات باز: 70-92.
دهقانی، محمدجواد (1398). رتبه ایران در مقالات برتر و پراستناد. بازیابی 30 خرداد 1398. از
https://www.irna.ir/news/83362009/
رمضانی، عباس، قهرمانی، محمد، پرداخت‌چی، محمدحسن و ذاکر صالحی، غلامرضا (1396). تحلیل استراتژیک همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌های برتر ایران از منظر اعضای هیئت علمی آنها با تکنیک فازی FBWM. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 10 (28): 39-52.
رمضانی، عباس، قهرمانی، محمد، پرداخت‌چی، محمدحسن، و ذاکر صالحی، غلامرضا (1397). بررسی وضعیت موجود و تدوین الگوی راهبردی مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌های برتر ایران. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 7 (26): 139- 349.
ریاحی، عارف، قانعی‌راد، محمدامین و احمدی، الهام (1393). بررسی موانع بازدارندۀ همکاری‌های علمی بین‌المللی (مطالعه موردی: اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در تألیف مشترک برون‌دادهای علمی پایگاه اطلاعاتی isi. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 17 (1): 65-90.
صادقی‌نژاد، مهسا، نوغانی‌دخت بهمنی، محسن و اکبری، حسین (1397). جستجوی اطلاعات شغلی در یک شبکه همکاری علمی؛ یک نمونه از تحلیل پویایی‌های شبکه اجتماعی. جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، 5 (12): 139-178.
طباطبایی، سید علی (1392). راهکارهای ارتقای همکاری‌های علمی بین‌المللی در نظام آموزش عالی کشور (با تأکید بر دانشگاه آزاد اسلامی). راهبرد، 69 (22): 216-245.
عرفان‌منش، محمدامین (1395). مقاله‌های بین‌المللی پراستناد علوم پزشکی کشور در پایگاه اسکوپوس: 2014- 2010. مدیریت سلامت، 9 (66): 91-101.
کرامت‌فر، عبدالصمد و رفیعی خشنود، محدثه (1395). ارزیابی برون‌دادهای علمی پژوهشگاه رؤیان. مجله علم‌سنجی کاسپین، 3 (1): 36-44.
ویشکائی، مانی صادق، اسماعیلی گیوی، محمدرضا و ناخدا، مریم (1397). بررسی تأثیر تحرک علمی بین‌المللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بر عملکرد پژوهشی و همکاری‌های علمی آنها. دوفصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، 4 (1): 37-58.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (1391). نقش و جایگاه مطالعات علم‌سنجی در توسعه. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 27 (3)، 723-736.
 
Arasteh, Hamidreza (2006). International cooperation of higher education in Iran and how to improve it. Research and Planning in Higher Education, 12(1): 115-99. [in Persian]
Abramo, G., Andrea, C., & Solazzi, M. (2011). The relationship between scientists’ research performance and the degree of internationalization of their research Giovanni. Scientometrics, 86: 629–643. DOI: 10.1007/s11192-010-0284-7
Aksnes, W. Dag, (2003). Characteristics of highly cited papers. Research Evaluation, 12(3): 159-170. https://doi.org/10.3152/147154403781776645
Baruffaldi, S. H. & Landoni, P. (2012). Return mobility and scientific productivity of researchers working abroad: The role of home country linkages. Research Policy, 41(9): 1655-1665. DOI: 10.1016/j.respol.2012.04.005
Bashokouh, Akbar; Akrami, Mahmoud; Sohaili, Farmarez; and Karimi, Ahmed (2019). A study of the effects of co-authoring strategies on the scientific productivity of researchers in the field of distance education: the application of social network analysis technique and social capital paradigm. Journal of Scientometrics, 6(2):79-102. [in Persian]
Clarivate analytics (2021). Web of Science Core Collection Help. Retrieved April 15, 2021. https://images.webofknowledge.com/WOKRS533JR18/help/WOS/hs_citation_applications.html
Dadsetan, Parirukh (2000). The role of social interaction in the realization of group ideals, a collection of articles examining the causes and factors of the priority of collective interests over individual interests. Tehran: Baz Publications: 70-92. [in Persian]
Davarpanah, M., R., Behrouzfar, H. (2009). International visibility of Iranian ISI journals: A
citation study. Aslib Proceedings, 61(4), 407-419. DOI: 10.1108/00012530910973802
Dehghani, Mohammad Javad (2018). Iran's rank in top and most cited articles. Retrieved June 30, 2018. From https://www.irna.ir/news/83362009/ [in Persian]
ErfanMenesh, Mohammad Amin (2015). Highly cited international articles of the country's medical sciences in the Scopus database: 2010-2014. Health Management, 9(66): 91-101. [in Persian]
Gonzalo, O, Susan, E, & Margarita, G, (2010). International Co-Authorship and Research Team Performance in Colombia. https://doi.org/10.1111/j.1541-1338.2010.00449.x.
Hariri, Najala; and Riahi, Aref (2012). Researching the scientific cooperation between the G8 member countries; A look at Iran's role in this type of cooperation and ways to improve it. Foreign Policy Quarterly, 27(4):919-941. [in Persian]
Hassanzadeh, Mohammad; Asbak Tabar, Mustafa; Sohrabzadeh, Sara; and Mohammadi, Masoumeh (2018). The relationship between co-authorship and the quality of articles: an approach from the articles published in the field of information science and epistemology from 1388 to 1394. Shahed University scientific-research biannual, 5(2): 177-198. [in Persian]
HassanZadeh, Mohammad; Beghai, Solmaz; and Noroozi Chakoli, Abdolreza (2007). Co-authorship in Iranian articles and its effect on the citation of these articles. Culture strategy, 1(2), pp. 65 to 76. [in Persian]
Karamat Far, Abdul Samad; and Rafii Khoshnoud, Muhaddith (2015). Evaluation of the scientific outputs of Royan Research Institute. Caspian Scientific Journal, 3(1): 36-44. [in Persian]
Maz-Machado, A., & Jiménez-Fanjul, N. (2018). Collaboration and Citation Analysis Within Social Sciences: A Comparative Analysis Between Two Fields. Scientometrics, 66-82. DOI: 10.5772/intechopen.76732
Ni, P., & An, X. (2018). Relationship between international collaboration papers and their citations from an economic perspective. Scientometrics, 116(2): 863-877. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2784-9
Noni, I, Ganzaroli, A, & Orsi, L, (2017). The impact of intra- and inter-regional knowledge collaboration and technological variety on the knowledge productivity of European regions. DOI: 10.1016/j.techfore.2017.01.003.
Noroozi Chakoli, Abdolreza. (2012). The role and situation of the scientometrics studies in development. Iranian Journal of Information Processing and Management, 27(3), 723-736. [in Persian]
Ostadzadeh, Zahra (1384). Scientific relations between domestic and foreign universities. Rahyaft, 35: 82-74. [in Persian]
Person, O., (2010). Are highly cited paper more international?, Scientometrics, 83: 397-401. DOI: 10.1007/s11192-009-0007-0
Petersen, A. M. (2015). Quantifying the impact of weak, strong, and super ties in scientific careers. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112(34): E4671-E4680. https://doi.org/10.1073/pnas.1501444112
Ramezani, Abbas; Ghahrani, Mohammad; Pardakhtchi, Mohammad Hasan; and Zakir Salehi, Gholamreza (2016). Strategic analysis of international scientific collaborations of Iran's top universities from the point of view of their faculty members with FBWM fuzzy technique. Journal of Education Development in Medical Sciences, 10(28): 39-52. [in Persian]
Ramezani, Abbas; Ghahrani, Mohammad; Pardakhtchi, Mohammad Hassan; and Zakir Salehi, Gholamreza (2017). Examining the current situation and developing a strategic model for the management of international scientific cooperation of Iran's top universities. Social and Cultural Strategy Quarterly, 7(26): 139-349. [in Persian]
Riahi, Arif; Qanei Rad, Mohammad Amin; and Ahmadi, Elham (2014). Examining the barriers preventing international scientific cooperation (case study: faculty members of Tehran University in the joint authoring of the scientific outputs of the ISI database. Library and Information science journal, 17(1): 65-90. [in Persian]
Ronda-Pupo, G., & Katz, J, (2015). The Power–Law Relationship Between Citation-Based Performance and Collaboration in Articles in Management Journals: A Scale-Independent Approach. journal of the association for information science and technology. https://doi.org/10.1002/asi.23575.
Sadeghi Nejad, Mehsa; Noghani Dekht Bahmani, Mohsen; and Akbari, Hossein (2017). Searching for job information in a scientific collaboration network; An example of social network dynamics analysis. Sociology of Social Institutions, 5(12): 139-178. [in Persian]
Tabatabai, Seyyed Ali (2012). Strategies for promoting international scientific cooperation in the country's higher education system (with emphasis on Islamic Azad University). Rahbord, 69(22): 216-245. [in Persian]
Thelwall, M., & Maflahi, N, (2019). Academic Collaboration Rates and Citation Associations Vary Substantially Between Countries and Fields.
https://doi.org/10.48550/arXiv.1910.00789
Vishkai, Mani; Sadegh; Ismaili Gavi, Mohammad Reza; and Nakhada, Maryam (2017). Investigating the effect of international academic mobility of Tehran University faculty members on their research performance and scientific collaborations. journal of Shahed University, 4(1): 37-58. [in Persian]
Walsh, J. p., & Meloney, N.G. (2007). collaboration Structure, Communication Media, and Problems in Scientific work Team. Journal of Computer- Mediated Communication, 12(2): 712-732. DOI:10.1111/j.1083-6101.2007.00346.x
Wang, J. P., Guo, Q., Yang, G. Y., & Liu, J. G. (2015). Improved knowledge diffusion model based on the collaboration hypernetwork. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 428, 250-256. http://dx.doi.org/10.1016/j.physa.2015.01.062
Yang, G. Y., Hu, Z. L., & Liu, J. G. (2015). Knowledge diffusion in the collaboration hypernetwork. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 419, 429-436. http://dx.doi.org/10.1016/j.physa.2014.10.012
Zhang, H., Wu, W., & Zhao, L. (2016). A study of knowledge supernetworks and network robustness in different business incubators. Physica A: Statistical Mechanics and Its Applications, 447, 545-560. DOI: 10.1016/j.physa.2015.12.051