اشتراک دانش در رسانه های اجتماعی: مطالعه کتابسنجی و دگرسنجی بروندادهای پژوهشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استاد تمام، مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 دانشیار، مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

4 استادیار، مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

هدف: با توجه به اهمیت روزافزون شبکه های اجتماعی در تسهیل اشتراک دانش، پژوهش حاضر به مطالعه بروندادهای پژوهشی حوزه اشتراک دانش در رسانه‌های اجتماعی با رویکرد کتابسنجی و دگرسنجی می پردازد.
روش‌شناسی: این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، نوعی مطالعه توصیفی است که با استفاده از شاخص‌های کتابسنجی و دگرسنجی صورت گرفته است. جامعه پژوهش از تعداد 1498 برونداد پژوهشی حوزه اشتراک دانش در رسانه‌های اجتماعی تشکیل شده که در طی سال‌های 1999 تا 2021 در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده‌اند.
یافته‌ها: نتایج مربوط به مطالعه بروندادهای پژوهشی حوزه اشتراک دانش در رسانه‌های اجتماعی با رویکرد کتابسنجی نشان داد که تعداد بروندادهای پژوهشی تیم حوزه در طول زمان از روند افزایشی برخوردار بوده است.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بر اهمیت و نقش روز افزون رسانه‌های اجتماعی در به اشتراک‌گذاری دانش میان پژوهشگران تاکید داشت. این پژوهش تحلیل جامعی از ویژگی‌های کتابسنجی و دگرسنجی بروندادهای پژوهشی در زمینه اشتراک دانش در رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند. نتایج این پژوهش می‌تواند در مطالعات آینده، سیاست‌گذاری‌ها و تلاش‌های عملی مرتبط با اشتراک دانش در رسانه‌های اجتماعی مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Knowledge Sharing on Social Media: Bibliometric and Altmetric Analyses

نویسندگان [English]

  • Leila Jabbari 1
  • Mohammad Hassanzadeh 2
  • Fatemeh Zandian 3
  • Atefeh Sharif 4
1 PhD Student in Information and Knowledge Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Professor in Library and Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor in Library and Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor in Library and Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The objective of this study is to study the research outputs on knowledge sharing in social media using bibliometric and altmetric approach.
Methodology: This research, in terms of purpose, is applied and in terms of approach, is a descriptive study that has been done using bibliometrics and altmetrics indicators. A total of 1498 articles published in the area of knowledge sharing on social media and indexed in Scopus during 1999 to 2021 were studied in this research. To study the extent of sharing research outputs on social media, the Digital Object Identifiers That extracted from Scopus were searched in the Altmetric Explorer database; and then Altmetric data of the articles were stored and examined in Excel format. VOSViewer software was used to visualize the thematic map of articles in the field of knowledge sharing on social media. Moreover, R. software was applied to analyze the relationship between citation and altmetrics indicators and correlation matrix mapping.
Findings: The results showed that the number of research outputs in the area of knowledge sharing on social media has increasing over time. The United States, China, and the United Kingdom, and the subject areas of computer science, social sciences, business, management, and accounting accounted for the largest share of the research outputs. Drawing and studying the word co-occurrence Network of publications showed that the keywords of knowledge sharing, social media, social networks, social network analysis, knowledge management, social capital, and social software have been the most Frequently mentioned key-words the studied articles. Twenty percent of research outputs with DOI had a non-zero altmetric score. The most used altmetric sources were Twitter, news sites, Facebook, blogs and policy documents.
The study of the geographical distribution of attention to research outputs showed that the highest number of attentions was from European countries, North American countries, and Oceania. The results showed a statistically significant and positive relationship between the number of citations received in Scopus and the degree of attention to these articles on all social media. In other words, the level of reference and attention to articles on social media has been effective in increasing the citation of those documents in other research outputs, and articles that have been published more widely on social media have also had a higher citation impact over time.
Conclusion: The research results emphasized the importance and the growing role of social media in knowledge sharing among researchers. This study provides a comprehensive analysis of the bibliometric and altmetric characteristics of research outputs in the area of knowledge sharing on social media. The findings of this research can be valuable for future studies, policy making, and practical efforts related to knowledge sharin on social media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge sharing
  • social media
  • knowledge management
  • bibliometrics
  • altmetrics