مقایسه تعاملات دانشگاه، دولت و صنعت در دانشگا‌ه‌های صنعتی امیرکبیر و مالک‌اشتر با رویکرد علم سنجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.

2 دانشیار، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه پژوهشی سیاست فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با مطالعه موردی دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مالک‌ اشتر، وضعیت تولید علم، تعاملات دوگانه و سه‌گانه و هم‌افزایی در تعاملات را مورد بررسی قرار می‌دهد.
روش‌شناسی: این پژوهش به‌عنوان یک مطالعه موردی علم‌سنجی با تکیه بر مقالات ISI منتشرشده توسط دو دانشگاه مالک‌ اشتر و دانشگاه صنعتی امیرکبیر سعی در بررسی و مقایسه میزان تعاملات این دو دانشگاه با صنعت و دولت دارد. استخراج داده‌ها از پایگاه WoS در بازه زمانی 2019-2014 صورت گرفته است.
یافته‌ها: مطابق نتایج به‌دست‌آمده، تعداد مقالات منتشرشده دانشگاه امیرکبیر بیشتر بوده است (12323 در مقابل 1996) اما از نظر رشد، دانشگاه مالک‌اشتر رشد بیشتری از خود نشان داده بود (رشد 224 درصدی). در ارتباط با وضعیت تعاملات دوگانه و سه‌گانه همواره دانشگاه امیرکبیر از وضعیت بهتری برخوردار بوده است. در میان تعاملات دوگانه، تعاملات با رکن دولت، در همه سال‌های مورد مطالعه بیشتر بوده است (حدود 4 برابر برای دانشگاه امیرکبیر). در خصوص تعاملات دوگانه دانشگاه-صنعت، دانشگاه امیرکبیر هم‌افزایی بیشتری با صنعت داشته است. هم‌چنین در خصوص تعاملات سه‌گانه دانشگاه امیرکبیر وضعیت مطلوب‌تر و هم‌افزایی بهتری داشته است.
نتیجه‌گیری: از دلایل هم‌افزایی بهتر دانشگاه امیرکبیر، ایجاد مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی در بستر دانشگاه و  وجود برنامه راهبردی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the University-Government-Industry interactions in Amirkabir and Malek Ashtar technological universities: a scientometric study

نویسندگان [English]

  • Zeynab Zolfeli 1
  • Alireza Boushehri 2
  • Abolfazl Bagheri 3
1 M.A in Management of Technology, Faculty of Management and Industrial Engineering, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Management and Industrial Engineering, Malek Ashtar University of Technology, Tehran,
3 Assistant Professor, Technology and Innovation Research Group, National Research Institute for Science Policy, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: University, industry, and government are well-known for their critical roles in business flourishing and other innovation-related processes for developing a knowledge-based economy. The synergy between these three units will facilitate innovation and knowledge development as well as maintain the dynamics of innovation. In this regard, the bilateral and trilateral relation between these units is a pertinent factors for developing innovation and a knowledge-based economy. Triple helix matrix (THM) is one the most endeavored method for studying these relations. In this model, university, industry, and government have other tasks different from their old-style tasks, e.g. universities will develop local innovation clusters with key roles in economic development. Also, research groups in universities will help develop a ‘firms network’ which is a critical factor for having entrepreneurial universities. Scientific production is an indicator of the growth and development of any country and is one of the indicators of scientometrics. The university is known as the center of knowledge production, and most of the scientific publications of a country are written by academics. The difference between a country like Iran and many developed and even developing countries is the distance between the level of cooperation of the three sectors of THM (university, industry, and government) in scientific publications.
Methodology: In this research, we have focused on two technological universities in Iran (Malek Ashtar University of Technology and Amirkabir University of Technology) to compare the status of science production, and their interactions with industry and government. This research, as a case study of scientometrics based on ISI articles published by Malek Ashtar University of Technology and Amirkabir University of Technology, tries to examine and compare the interactions of these two universities with industry and government. Data were extracted from the WoS database in the period 2014-2019.
Results: Based on the obtained results, Amirkabir University published more articles (total number of 12323 versus 1996), while the growth rate of publication for Malek Ashtar University of Technology was higher in the studied range (224% growth rate). The bilateral and trilateral relations showed dynamic interactions in the case of Amirkabir University. Besides, the university-government interaction was more profound (roughly four times) than the university-industry bilateral interaction. Amirkabir University also showed better trilateral relations (total number of 98) than Malek Ashtar University of Technology in the studied range.
Conclusion: Reasons for the better synergy of Amirkabir University are establishing growth centers, university-based knowledge-based companies, and the existence of a long-term plan. Also, The results of the present study showed that the level of scientific production in the two universities of Amirkabir and the Malek Ashtar University of Technology has increased. As can be seen, for five years, academics were responsible for the main production of scientific publications and confirmed that the university is the main institution for the production of science. When the center of research and production of science is in the university, there will be a large gap between the industrial needs of the country and scientific production, and the process of scientific production is linear and will not meet the problems and demands of society. Findings show that more efforts are needed to improve the interactions between the three sectors because more interaction between these sectors is one of the criteria for development. In this regard, it is suggested that universities turn from basic research to applied research needed by the industry to be able to meet industrial needs and play an active role in development. The role of policy-making in improving interactions is also critical, and the results of scientometric studies are useful in this area. The government, as a connector, must first gain the mutual trust of industry and university and then bring universities and industry closer together by making appropriate policies. Also, to draw a scientific map, the government can use scientometric studies in various fields of science; it helps make policy and identify strengths and weaknesses.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Triple Helix Matrix
  • Scientometric
  • Malek Ashtar University of Technology
  • Amirkabir University of Technology
  • Scientific Production
انصاری، رضا و طیبی، حمیدرضا. (1392). بررسی و تبیین سازمان‌های پژوهش و فناوری در نظام ملی نوآوری ایران مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی. رشد فناوری، 10 (37)، 21-13.
بوشهری، علیرضا. (1398). مدیرگروه مدیریت تکنولوژی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مصاحبه پیرامون عملکرد پژوهشی دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر در تاریخ30/09/1398.
پورعزت، علی‌اصغر و حیدری، الهام. (1390). شناسایی و دسته‌بندی چالش‌ها و موانع تجاری‌سازی دانش با استفاده از روش کیو. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 4 (1)، 63-49.
پورکریمی، زهره. (1395). تحلیل شبکه هم‌نویسندگی پژوهشگران ایرانی حوزه علوم اجتماعی در پایگاه استنادی علوم از ابتدا تا پایان سال 2014. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
جوکار، طاهره و مروتی، مرضیه. (1395). بررسی وضعیت روابط دانشگاه، صنعت و دولت در تولیدات علمی بر اساس مدل مارپیچ سه‌گانه. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 8 (3)، 84-71.
حاتمی، مهدیه و نقشینه، نادر. (1394). بررسی کمی و مصورسازی همکاری‌های بین‌سازمانی در مدارک نمایه‌شده جمهوری اسلامی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس: از دیدگاه روابط دانشگاه-صنعت دولت. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 1 (1)، 92-69. DOI: 10.22070/rsci.2015.376
دهقان، شیرین. (1386). تولید اطلاعات علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران، ترکیه، عربستان صعودی و مصر. مجله کتابداری و اطلاع‌رسانی، 37 (1)، 129-118.
ذوالفقاری، عاطفه، حجازی، سید رضا، فرهودی آرتا. (1390). جایگاه شرکت‌های زایشی دانشگاهی در توسعه کارآفرینی دانشگاه‌ها. فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، 7 (27)، 52-45.
سبحانی، فروغ، ابراهیمی، سعیده، جوکار، عبدالرسول. (1396). ارتباطات علمی دانشگاه، صنعت و دولت در ایران بر اساس مدل مارپیچ سه‌گانه در حوزه کشاورزی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 23 (3)، 41-21.
فاتح‌راد، مهدی و تقی‌یاری حمیدرضا. (1384). دانشگاه کارآفرین، نظام ملی نوآوری و توسعه مبتنی بر دانایی. فصلنامه رشد فناوری، 1 (4)، 25-19.
کوچک، آتوسا، فرج پهلو، عبدالحسین، عصاره، فرید. (1399). رهیافت اطلاعات متقابل در همکاری دانشگاه و صنعت در گذار بع دانشگاه‌های نسل سوم در ایران. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 6 (2)، 146-123. DOI: 10.22070/rsci.2019.4609.1305
محمدهاشمی، زهرا. (1396). ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت با تکیه بر نقش نهادهای میانجی (مورد پژوهی: کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار). رهیافت، 66، 88-75.
مؤمنی، فرشاد، صفردوست، عاطیه، محمد روضه‌سرا، مریم (1394). تحلیل شکاف نظام مارپیچ سه‌گانه در صنعت دفاعی کشور. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 3 (3)، 110-81. DOI: 10.22104/jtdm.2016.406
نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (1390). آشنایی با علم‌سنجی (مبانی، مفاهیم، روابط و ریشه‌ها). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
ویژه‌نامه هفته پژوهش و فناوری. (1398)، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر. دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
Ansari, R., Tayebi, H., (2014). Investigation of the Research and Technology Organizations (RTOs) in Iran’s Innovation System: Case Study: the Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR). Roshd- e- Fanavari, 10 (37), 13-21. [In Persian]
Azizi, F., Moradi, F., (2019). Investigating the Relation between the University, Industry and Government in the Innovation System of the Knowledge-Based Economy in Iran. International Journal of Information Science and Management, 17(2), 1-18.
Balzer, H., & Askonas, J., (2016). The Triple Helix after communism: Russia and China compared. Triple Helix, 3(1). DOI:10.1186/s40604-015-0031-4
Boushehri, Alireza (2018), Director of Technology Management Department of Malik Ashtar University of Technology, Interview about the research performance of Malik Ashtar University of Technology on 21/12/2018. [In Persian]
Carayannis, EG., Campbell, DFj.,  (2010). Triple Helix, Quadruple Helix And Quintuple Helix And How Do Knowledge, Innovation And The Environment Relate To Each Other? A Proposed Framework For A Trans- Disciplinary Analysis Of Sustainable Development And Social Ecology. Int J Soc Ecol Sustain Dev, 1(1),41-69. DOI: 10.4018/jsesd.2010010105
Choi, S., Yang, J., & Park, H., (2014). Quantifying the Triple Helix relationship in scientific research: statistical analyses on the dividing pattern between developed and developing countries. Quality & Quantity, 49(4), 1381-1396. DOI: 10.1007/s11135-014-0052-5
CWTS Leiden Ranking., (2019). Retrieved December, 13, 2019. https://www.leidenranking.com/ranking/2019/list
Dzisah, J., & Etzkowitz, H., (2008). The renewal of the African university: towards a triple helix development model for Ethiopia. Paper presented at the Transforming University-Industry-Government Relations in Ethiopia”, Proceedings of Ethiopia Triple Helix Conference, IKED, Addis Ababa.
Etzkowitz, H., Leydesdorff, L.,(1997). Introduction to special issue on science policy dimensions of the Triple Helix of university–industry–government relations. Science and Public Policy 24 (1), 2–5.
Fateh rad, M., Taghiyari, H., (2014), Entrepreneur Universities, National Innovative System and Knowledge-based Development, Roshde-e-Fanavari, 1(4), 19-25. [In Persian]
F-F. Munoz, ADVANCED INTRODUCTION TO NATIONAL INNOVATION SYSTEMS, 1nd edition, Wiley, New Jersey, United States, 2019. DOI: 10.1093/spp/24.1.2.
Freeman, C., )1987). Technology policy and economic performance:Lessons from Japan, Pinter Publishers, London.
Hatami, M., Naqshineh, N., (2015). Quantitive analysis and visualization of cooperation among organizations in I.R.Iran Scientific Documents in Scopus. Scientometrics Research Journal, 1(1), 69-92. DOI: 10.22070/rsci.2015.376. [In Persian]
Hu, L., Chen, J., & Zhou, L., (2018). The effect of Triple helix and innovative local community on the sustainable entrepreneurship in resource dependent region of China. 2018 IEEE. DOI: 10.1109/TEMS-ISIE.2018.8478614.
Jowkar, T., Morovati, M., (2016). Triple helix of University-Industry- Government in the Scientific Articles of Iran. Journal of Science and Technology Policy, 9(3), 71-84. [In Persian]
Kang, W., Zhao, S., Song, W., & Zhuang, T., (2019). Triple helix in the science and technology innovation centers of China from the perspective of mutual information: a comparative study between Beijing and Shanghai. Scientometrics, 118(3), 921-940. DOI: 10.1007/s11192-019-03017-y.
Kim, H., Huang, M., Jin, F., Bodoff, D., Moon, J., & Choe, Y., (2012). Triple helix in the agricultural sector of Northeast Asian countries: a comparative study between Korea and China. Scientometrics, 90(1), 101-120. DOI: 10.1007/s11192-011-0517-4.
Koochak, A., Farajpahlou, A., Osareh, F., (2020). Mutual Information Approach in University-Industry Collaboration in Transition to Third Generation Universities in Iran. Scientometrics Research Journal, 6(2), 123-146. DOI: 10.22070/rsci.2019.4609.1305. [In Persian]
Leydesdorff ,L., Etzkowitz, H., (1996). Emergence of a Triple Helix of university—industry—government relations. (1996). Science And Public Policy. DOI: 10.1093/spp/23.5.279.
Leydesdorff, L., & Meyer, M., (2003). The Triple Helix of university-industry-government relations. Scientometrics, 58(2), 191-203.
Leydesdorff, L., (2003). The Mutual Information of University-Industry-Government Relations: An Indicator of the Triple Helix Dynamics. Scientometrics, 58(2), 445-467. DOI: 10.1023/A:1026253130577.
Li, R., & Fang, W., (2019). University-industry-government relations of the Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) universities: The perspective of the mutual information. PLOS ONE, 14(2), e0211939. DOI: 10.1371/journal.pone.0211939.
Liu, Y., & Huang, Q., (2018). University capability as a micro-foundation for the Triple Helix model: The case of China. Technovation, 76-77, 40-50. DOI: 10.1016/j.technovation.2018.02.013.
Lundvall, B. Å., (2005). National innovation systems – analytical concept and development tool. DRUID Tenth Anniversary Summer Conference. DOI: 10.1080/13662710601130863
Lundvall, B.-Å. Innovation as an interactive process: From userproducer interaction to the National Innovation Systems’, in Dosi, G., Freeman,C., Nelson, R.R., Silverberg, G. and Soete, L.,(eds.), Technology and economic theory, London, Pinter Publishers, 1988.
Momeni, F., Safardoust, A., Rozsara, M., (2016). Gap analysis of the triple helix in the field of defense industry. Journal of Technology Development Management, 3(4), 81-110. DOI: 10.22104/jtdm.2016.406. [In Persian]
Natário, M. M., Couto, J. P. A., & Almeida, C. F. R. d., (2012). The triple helix model and dynamics of innovation: a case study, Journal of Knowledge-based Innovation in China, 4(1), 36-54. DOI:10.1108/17561411211208758.
Nelson, R. R., Institutions Supporting Technical Change in the United States”, in: Dosi: G. et al (eds) Technical Change and Economic Theory, London, Printer, 1988.
Noroozi Chakoli, Abdolreza. (2011). Introduction to Scientometrics (Foundations, Concepts, Relations & Origins). Tehran: SAMT. [In Persian]
Park, H. W. (2014)., Transition from the triple helix to N-tuple helices? An interview with Elias G. Carayannis and David F. J Campbell, Scientometrics, 99(1), 203–207. DOI: 10.1007/s11192-013-1124-3.
Patra, S., & Muchie, M. (2018)., Research and innovation in South African universities: from the triple helix’s perspective. Scientometrics, 116(1), 51-76. DOI: 10.1007/s11192-018-2764-0.
Pourezzat, A., Heidari, E., (2011). Studying and Sorting the Challenges and Barriers of Knowledge Commercialization Using Q-Methodology, Journal of Science and Technology Policy, 4(1), 49-63. [In Persian]
Pourkarimi, Zohre (2017). Analysis of the co-authorship network of Iranian researchers in the field of social sciences in ISC in 2014. Master Thesis. Allameh Tabatabai University. [In Persian]
Samo, A., & Huda, N., (2019). Triple Helix and academic entrepreneurial intention: understanding motivating factors for academic spin-off among young researchers. Journal Of Global Entrepreneurship Research, 9(1). DOI: 10.1186/s40497-018-0121-7.
Sobhani, F., Ebrahimi, S., Jowkar, A., (2017). Scientific interactions between university, industry and government in the field of agriculture in Iran: based on Triple Helix Model. IRPHE ,23 (3), 21-41. [In Persian]
Souzanchi Kashani, E., & Zarghami, H., (2018). The dynamics of university-industry-government relationships in Nanoscience: investigating the Triple-Helix differences between Iran and Switzerland. Technology Analysis & Strategic Management, 31(7), 817-832. DOI: 10.1080/09537325.2018.1554859.
Special issue of research and technology week (2018), Vice President of Research and Technology of Amirkabir University of Technology, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran. [In Persian]
Sun, Y., & Negishi, M., (2010). Measuring the relationships among university, industry and other sectors in Japan’s national innovation system: a comparison of new approaches with mutual information indicators. Scientometrics, 82(3), 677-685. DOI: 10.1007/s11192-010-0179-7.
Yoda, N., Kuwashima, K., (2019). Triple Helix of University–Industry–Government Relations in Japan: Transitions of Collaborations and Interactions. Journal of the Knowledge Economy, 11, 1120–1144. DOI: 10.1007/s13132-019-00595-3.
Yoon, J. (2015). The evolution of South Korea’s innovation system: moving towards the triple helix model?. Scientometrics, 104, 265-293. DOI: 10.1007/s11192-015-1541-6.
Yoon, J., & Park, H., (2016). Triple helix dynamics of South Korea’s innovation system: a network analysis of inter-regional technological collaborations. Quality & Quantity, 51(3), 989-1007. DOI: 10.1007/s11135-016-0346-x.
Zolfaghari, A., Hejazi, S., Farhoodi, A., (2014). The Role of Academic Spin off Companies in the Development of Entrepreneurship at the Universities, Roshd- e- Fanavari, 7 (27), 1-10. [In Persian]