اهداف مجله
- انتشار نتایج سنجش و ارزیابی علم و فناوری کشور، بهمنظور نقشآفرینی در حرکت ملی بهسوی کسب رتبة برتر علم و فناوری در منطقه و دستیابی به جایگاه مناسب در سطح جهان؛
- کمک به تقویت توان علمی متخصصان علمسنجیِ کشور و فراهم کردن بسترهای لازم برای تبدیل آنها به پژوهشگرانی برجسته در حوزۀ علمسنجی؛
- توسعۀ شناخت مبانی علمسنجی و کوشش برای تبیین نقشها، کارکردها، روابط و مفاهیم مرتبط با علمسنجی، به منظور گسترش دامنههای دانشی این حوزه؛
- توسعۀ دانش متخصصان و پژوهشگران ایرانیِ علمسنجی در خصوص دیدگاههای صاحبنظران و پژوهشگران برجستۀ علمسنجی و آخرین تحولات، مدلها و روشهای سنجش و ارزیابی علم و فناوری؛
- اشاعۀ نظریهها، روشها و دستاوردهای پژوهشگران علمسنجی کشور در سطح ملی، به منظور بهرهبرداری از آن در مطالعات کاربردی علمسنجی و امور آموزشیِ تربیت متخصصان علمسنجی در دانشگاههای مجری این رشته؛
- انتشار نتایج مطالعات مربوط به شناسایی ضرورتهای تشکیل ائتلاف ملی سنجش و ارزیابی علم و فناوری و کاربرد آن برای رفع مسائل کشور؛
- انتشار نتایج مطالعات مرتبط با شناسایی بازیگران کلیدی عرصۀ سنجش و ارزیابی علم و فناوری در کشور، بر اساس مأموریتها و عملکردهای سازمانهای کشور؛
- انتشار نتایج مطالعات مرتبط با شناسایی ابعاد و قلمروهای سنجش و ارزیابی علم و فناوری قابل حصول در سطح ملی؛
- انتشار نتایج مطالعات مربوط به بهرهروی پژوهشی دانشمندان، دانشگاهها و مؤسسات، مجلهها و دیگر عوامل تولید علم در کشور؛
10. انتشار نتایج مطالعات توسعهدهندۀ شاخصها و معیارهای سنجش و ارزیابی علم و فناوری در کشور؛
محورهای جذب مقاله در مجله
- تبیین قوانین موجود در اسناد بالادستی کشور در خصوص سنجش و ارزیابی علم و فناوری؛
- مطالعات مبانی علمسنجی، با تأکید بر توسعۀ بنیانها، ریشهها، روشها و مفاهیم مرتبط با سنجش و ارزیابی علم و فناوری؛
- شناخت حوزههای سنجشی وابسته به علمسنجی، نظیر وبسنجی، مجازسنجی، کتابسنجی و اطلاعسنجی و روابط حاکم بر آنها؛
- مطالعات کاربردی در زمینۀ سنجش و ارزیابی علم و فناوری با تأکید بر تولید علم و رفتارهای استنادی؛
- تبیین و توسعۀ «شاخصهای چندگانه» و روشهای بهکارگیری آن در سنجش و ارزیابی علم و فناوری؛
- اختراعسنجی و ارتباط آن با سنجش و ارزیابی علم و فناوری؛
- مطالعات مربوط به ترسیم نقشه علم و فناوری وکاربردهای آن در سیاست علم و فناوری؛
- سنجش و ارزیابی محیطهای اطلاعاتی نوین، نظیر شبکههای اجتماعی، گروههای مباحثه؛
- پژوهشهای مرتبط با کاربست و پیادهسازی قوانین و اصول علمی در زمینۀ سنجش علم و فناوری؛
10. تبیین جایگاه علمسنجی در پشتیبانی از سیاست علم و فناوری؛
11. کاربست نرمافزارها و پایگاههای علمسنجی در زمینۀ سنجش و ارزیابی علم و فناوری؛
12. ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسههای پژوهشی در ارتباط با اهداف و مأموریتهای آنها؛
13. شناسایی شاخصهای مرجعیت علمی و سنجش و ارزیابی آن در سطح ملی و بینالمللی؛
14. تحلیل شکاف علم و فناوری در سطح بینالمللی و تبیین حوزههای اولویتدار علم و فناوری؛
15. مطالعات مبتنی بر شناخت و تبیین شایستگیهای علمی، قطبهای علمی، تحرک علمی، همبستگی علمی، اثربخشی علمی، کارایی علمی، بهرهوری علمی، کیفیت علمی، نفوذ علمی، مشابهتها، جبهههای پژوهش، الگوهای رشد دانش، نرمالسازی و همترازسازی بین حوزهها؛