ترسیم نقشه ساختاری دانش مدیریت آموزشی در ایران: تحلیل هم رخدادی واژگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

2 استادیار گروه علم و اطلاعات دانش‌شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر ترسیم نقشه ساختار دانشی از وضعیت پژوهش در حوزه مدیریت آموزشی ایران است.
روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی با استفاده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان انجام شده است. جامعه پژوهش، تمامی مقالات علمی اصیل فارسی نمایه‌شده در «پایگاه مجلات تخصصی نور»، «بانک اطلاعات نشریات کشور» و «مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» طی سال‌های 1377 تا 1399 بود. داده‌ها با به‌کارگیری سیاهه وارسی گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Excel، RavaR Matrix، UciNet و از بسته مکمل آن NetDraw در ترسیم شبکه هم‌رخدادی واژگان استفاده شد.
یافته‌ها: از نظر هم‌رخدادی واژگان «مدیریت آموزشی»، «رهبری آموزشی» و «مدیریت مدرسه» بیشترین فراوانی را داشته‌اند. خوشه‌بندی سلسله‌مراتبی منجر به تشکیل 3 خوشه شد. خوشه مدیریت آموزشی بالغ‌ترین و مرکزی‌ترین خوشه و خوشه رهبری یادگیری و مدیریت مدرسه به‌ترتیب به‌عنوان خوشه‌های توسعه‌نیافته و درحال‌ظهور یا زوال شناخته شدند.
نتیجه‌گیری: بررسی ساختار دانش حوزه مدیریت آموزشی وضعیت پژوهش‌های این حوزه را مشخص کرد که می‌تواند نقشه راهی برای پژوهش‌های آتی باشد. در حوزه مدیریت آموزشی موضوعات پیرامون مدیریت مدرسه به‌عنوان خوشه‌ای حاشیه‌ای نیاز به توجه بیشتر در پژوهش‌های آتی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mapping the Intellectual Structure in the Field of Educational Management in Iran: Co-Word Analysis

نویسندگان [English]

  • Sahar Najjar Lashgari 1
  • Hajar Zarei 2
  • Ali Khalkhali 3
  • Samira Pali 4
1 PhD candidate in Educational Management, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Management, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Educational Management Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Co-word analysis is a tool to depict the intellectual structure of scientific productions. So the purpose of this study is to map the intellectual structure of research status in the field of educational management in Iran.
Methodology: This applied research has been done by co-word analysis. The research population includes all original Persian scientific articles indexed in databases, named Normagz, SID, and Magiran. Examples with the four main keywords "educational management", "educational leadership", "school management" and "school leadership" along with their sub-topics and their plural and singular states based on searching for the same phrase and without applying a time limit, during the years 1988 to 2020, between 2nd and 20th of July 2020 were searched.  These keywords were selected according to "Eric Online Thesaurus", "Persian subject headings", "Congress library subject headings", "Educational management culture book" and "consensus of three professors of educational management". To collect data, first, 1066 articles were retrieved by an advanced search of selected keywords, and 891 articles remained after removing duplicate and unrelated items. In the next step, all the keywords of the articles that were under each title of the article were placed in the Excel file in one column, and the keywords in the titles of the articles were examined one by one by the researcher and after getting the final opinion from the experts in the field and they were given in the continuation of keyword column. At first, 3688 keywords including their repetitions (2221 words excluding repetitions) were obtained from the titles and keywords of the articles. After correcting the typographical and space errors that were too much due to the entry of relatively inappropriate information in Persian databases, the phase of assimilation of words began. In the next step, while checking the keywords one by one, referring to the accepted and common keywords (including 56 keywords) with the opinion of experts in the subject area of the research. Finally, a list of keywords was obtained in which all the words with semantic connections were replaced with the general keyword. A number of keywords completely unrelated to the subject area were also removed based on the opinion of subject experts in the field of educational management. Finally, the number of 2203 keywords, including their repetition, remained for further analysis. Afterwards, the researcher replaced the selected and referred keywords in the entire research data. Excel, RavaR Matrix, and UciNet software were used for data analysis and NetDraw was used to visualize the co-word network.
Findings: "Educational Management", "Educational Leadership" and "School Management" have been the most common themes in terms of co-word. In fact, these words form the main discussions related to this field. Hierarchical clustering resulted in the formation of 3 clusters in that the educational management cluster has a central and important position as a mature and developed cluster. Educational Leadership and School Management were identified as underdeveloped and emerging or declining clusters and compared to the educational management cluster, they have attracted less attention in the studies of the educational management field.
Conclusion: The study of the knowledge structure in the field of educational management identified the research status that can be a roadmap for future research. In the field of educational management, the issues surrounding learning leadership and school management as immature and underdeveloped clusters need more attention in future research. Therefore, if attention to these issues is placed on the agenda of the country's educational system, we will see more prosperity in the field of educational management in the future. Therefore, pushing the scientific community toward these issues and conducting research in this direction will be practical and fruitful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mapping
  • The Intellectual Structure of Knowledge
  • Hierarchical Clustering
  • Co-Word Analysis
  • Educational Management
احمدی، حمید، عصاره، فریده. (1396). مروری بر کارکردهای تحلیل هم‌واژگانی: مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 28 (1)، 145-125.
ایزدیان، زینب، بهرنگی، محمدرضا، عبداللهی، بیژن، زین‌آبادی، حسن‌رضا. (1397). ارائه و تبیین نقشه پژوهشی مدیریت و رهبری آموزشی. دومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم و تربیت، 1-14.
ایوبی اردکانی، محمد، عابدی جعفری، حسن، آقازاده، فتاح. (1389). کاربرد روش‌های خوشه‌بندی در ترسیم نقشه‌های علم: موردکاوی نقشه علم مدیرت شهری. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25 (3)، 347-371.
بهرنگی، محمدرضا. (1390). تحول در مدیریت آموزش و پرورش: گذشته، حال و آینده، قابل دسترس در http://ieaa.ir/fa  
بهرنگی، محمدرضا، ایزدیان، زینب، عبدالهی، بیژن، زین‌آبادی، حسن‌رضا. (1398). بررسی و خوشه‌بندی موضوعی پژوهش‌های حوزه مدیریت آموزشی در نشریات ایرانی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 11 (3)، 146-129.
جواهری، مژگان، وکیلی مفرد، حسین، امیری، محمدرضا، خاصه، علی‌اکبر. (1400). ترسیم و تحلیل نقشه دانش حوزه پژوهش‌های زنان ‌و ‌زایمان با استفاده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 7 (14)، 156-137.
حسینی، الهه، غائبی، امیر، برادر، رؤیا. (1400). کتاب‌سنجی و نگاشت هم‌رخدادی واژگان در حوزه داده‌های پیوندی. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 7 (13)، 116-91.
حیدری، غلامرضا. (1388). علم‌سنجی: از کتاب‌سنجی تا وب‌سنجی، تحلیل بر مبانی، دیدگاه‌ها، قواعد و شاخص‌ها. تهران: نشر کتابدار.
دهقان، شیرین. (1386). تولید اطلاعات علم کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران، ترکیه عربستان صعودی و مصر. مجله کتابداری و اطلاع‌رسانی، 37 (3)، 248-235.
رستمی، مصطفی، سهیلی، فرامرز، خاصه، علی‌اکبر. (1399). ساختار دانش در پروانه‌های ثبت اختراع حوزه کشف دانش: مصورسازی با استفاده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 6 (12)، 60-41.
رضاقلی‌فامیان، علی. (1393). نیازسنجی پژوهشی بر پایه علم‌سنجی: مطالعه موردی در تولیدات علمی زبانشناسی ایران. مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، 582، 565-331.
ستاری، علی، خدابنده‌لو، روح‌اله، لشگری، معصومه. (1399). مطالعه روند پژوهش‌ها در مدیریت با تأکید بر مفهوم رهبری و دلالت‌های آن در مدیریت و رهبری آموزشی: تجزیه و تحلیل کتابشناختی. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 13 (2)، 148- 121.
سهیلی، فرامرز، شعبانی، علی، خاصه، علی‌اکبر. (1395). ساختار فکری دانش در حوزه رفتار اطلاعاتی: مطالعه هم‌واژگانی. تعامل انسان و اطلاعات، 2 (4)، 36-21.
صمدزاده، حبیب. (1392). بررسی وضعیت مدیریت آموزشی در ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مطالعه‌ای کیفی. مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 2 (2)، 104-71.
عباس‌پور، جواد، نقشینه، نادر، فدایی، غلامرضا، عصاره، فریده. (1392). بررسی قابلیت به‌کارگیری سنجه‌های مرکزیت به‌عنوان شاخص‌های ارتباط استنادی مدارک در بازیابی اطلاعات رابطه‌ای: مطالعه مقدماتی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 19 (1)، 161-149.
محسنی، هدی‌سادات. (1398). بازاندیشی مطالعات مدیریت آموزشی در دو دهه اخیر: درس‌هایی برای آینده. مدیریت مدرسه، 7 (4)، 177-135.
مصطفوی، اسماعیل، اسمعیل پونکی، الهام، خوئینی، سهیلا. (1400). الگوهای هم‌نویسندگی و روندهای موضوعی مدارک علمی تولیدشده توسط پژوهشگران علم روانشناسی دانشگاه‌های شهر تهران در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 7 (13)، 202-183.
ناصری جزه، محمود، طباطبائیان، حبیب‌الله، فاتح‌راد، مهدی. (1391). ترسیم نقشه دانش مدیریت فناوری در ایران با هدف کمک به سیاست‌گذاری دانش در این حوزه. سیاست علم و فناوری، 5 (1)، 72-45.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا، حسن‌زاده، محمد، نورمحمدی، حمزه‌علی و اعتمادی‌فرد، علی. (1388). پانزده سال تولید علم ایران در پایگاه‌های مؤسسه اطلاعات علمی، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات،20 (1)، 175.
 
Abbaspour, J., Naghshineh, N., Fadaie, G., Osareh, F. An Investigation of Applying Centrality Measures as Indicators of Citation-Based Relation in Relational Information Retrieval: A Pilot Study. RISPL 2013; 19 (1) :149-161 doi: 20.1001.1.26455730.1392.19.1.8.8 [In Persian]
Abuei Ardakan, M., Abedi Jafari, H., & Aghazadeh, F. (2022). Applying Clustering Methods in Drawing Maps of Science: Case Study of the Map For Urban Management Science. Iranian Journal of Information Processing and Management25(3), 347-371. [In Persian]
Ahmadi, H., & Osareh, F. (2017). Co-word Analysis Concept, Definition and Application. Librarianship and Information Organization Studies, 28(1), 125-145. [In Persian]
Anthony, A., & DesJardins, M. (2006). Open problems in relational data clustering. In Proceedings of the ICML Workshop on Open Problems in Stastistical Relational Learning.
Behrangi, M. R., izadian, Z., abdollahi, B., & Zeinabadi, H. R. (2019). Subject Analysis and Clustering of Educational Administration Articles in Iranian Publications. Journal of Studies in Library and Information Science11(3), 129-146. doi: 10.22055/slis.2018.24910.1447 [In Persian]
Behrangi, MR. (1390). Transformation in Education Management: Past, Present and Future, Available at http://ieaa.ir/fa [In Persian]
Chang, Y. W., Huang, M.-H., & Lin, C.-W. (2015). Evolution of research subjects in library and information science based on keyword, bibliographical coupling, and co-citation analyses. Scientometrics, 105(3), 2071-2087.
Ciftci, S. K., Danisman, S.,  Yalcın, M., Tosuntas, S.B., Ay, Y., Solpuk, N., Karadag, E. (2016). Map of Scientific Publication in the field of Educational Sciences and Teacher Education in Turkey: A Bibliometric Study, Educational Sciences: Theorr & Practice, 16(4), 1097-1123.
Dehdarirad, T., Villarroya, A., & Barrios, M. (2014). Research trends in gender differences in higher education and science: a co-word analysis. Scientometrics101(1), 273-290.
Dehghan, SH. (1386). Production of scientific library and information information in Iran, Turkey, Saudi Arabia and Egypt. Library and Information Sciences10(1), 179-196. (2007). . Library and Information Sciences10(1), 179-196. [In Persian]
Duan, C. H. (2011). Mapping the intellectual structure of modern technology management. Technology Analysis & Strategic Management, 23(5), 583-600.
Giannakis, M. (2012). The intellectual structure of the supply chain management discipline: A citation and social network analysis. Journal of Enterprise Information Management, 25(2), 136-169.
Haidari, G. (1388). Scientometrics: from Bibliometrics to Web Metrics, Analysis on Basics, Perspectives, Rules and Indicators. Tehran: Ketabdar Publication. [In Persian]
Hallinger, P., & Chen, J. (2014). Review of research on educational leadership and management in Asia: A comparative analysis of research topics and methods, 1995–2012. Educational management administration & leadership43(1), 5-27.
Hosseini, E; Ghaebi, A; Baradar, R. "Bibliometrics and Mapping of Co-words in the Field of Linked Data". Scientometrics Research Journal, 7, 13, 2021, 91-116. doi: 10.22070/rsci.2020.4904.1333 [In Persian]
Hu, J., & Zhang, Y. (2015). Research patterns and trends of Recommendation System in China using co-word analysis. Information processing & management, 51(4), 329-339.
Izadian, Z; Behrangi, M R; Abdollahi, B; Zeinabadi, H R. (2017). Presenting and Explaining the Research Map of Educational Management and Leadership. Second International Conference on Psychology, Counseling, Education and Training, 1-14. . [In Persian]
Javaheri, M., Vakilimofrad, H., Amiri, M., & Khasseh, A. A. (2021). Mapping Knowledge Structure of Obstetrics and Gynecology studies: A Co-Word Analysis. Scientometrics Research Journal7(14), 137-156. doi: 10.22070/rsci.2020.5289.1359 [In Persian]
Law, J., Bauin, S., Courtial, J. & Whittaker, J. (1988). Policy and the Mapping of Scientific Change: A Co-word Analysis of Research into Environmental Acidification. Scientometrics, 14 (3), 251-264.
Lee, J. H., Segev, A. (2012). Knowledge maps for e-learning. Computers & Education, 59(2), 353-364.
Liu, G.Y., Hu, J.M., & Wang, H.L. (2012). A co-word analysis of digital library field in China. Scientometrics, 91(1), 203-217.
Melcer, E., Nguyen, T. H. D., Chen, Z., Canossa, A., El-Nasr, M. S., & Isbister, K. (2015). Games research today: Analyzing the academic landscape 2000-2014. network17, 20.
Mohseni, H. (2018). Rethinking Educational Management Studies in the Last Two Decades: Lessons for the Future. School administration (Journal of School administration), 7(4), 154-177. SID. https://sid.ir/paper/527404/fa [In Persian]
Mostafavi, I., Esmaeil Pounaki, E., & Khoieni, S. (2021). Co-authoring Patterns and Subject Trends of Scientific Documents Produced by Psychology Researchers at Universities of Tehran City in Web of Science Database. Scientometrics Research Journal7(13), 183-202. doi: 10.22070/rsci.2020.4987.1340 [In Persian]
Naseri Jezeh, M., & Faateh Raad, M. (2012). Science Mapping of Management of Technology in Iran: A Tool for Knowledge Policy Making. Journal of Science and Technology Policy5(1), 45-72. [In Persian]
Neff, M. W; Corley, E. A. (2009). 35 years and 160,000 articles: A bibliometric exploration of the evolution of ecology. Scientometrics, 80(3), 657-682.
Noroozi Chakoli, A., Hassanzadeh, M; Noormohammadi, H.A & Etimadi Fard, A. (2008). Fifteen years of Iranian science production in the databases of the Institute of Scientific Information, Quarterly Journal of National Library Studies and Information Organization, 20(1), 175. [In Persian]
Noyons, E., & van Raan, A. (1998). Monitoring scientific developments from a dynamic perspective: Self -organized structuring to map neural network research. Journal of the American Society for Information Science, 49(1), 68-81.
Qiu, J.P., Dong, K., & Yu, H.Q. (2014). Comparative study on structure and correlation among author co-occurrence networks in bibliometrics. Scientometrics, 101(2), 1345– 1360.
Rezagholi Famiyan, A. (2013). Research needs assessment based on scientometrics: a case study in the scientific productions of linguistics in Iran. Proceedings of Allameh Tabatabai University, 582, 565-331. [In Persian]
Rostami, M., soheili, F., & Khasseh, A. (2020). Knowledge Structure in Knowledge Discovery Patents: Visualization based on Co-word Analysis. Scientometrics Research Journal6(12), 41-60. doi: 10.22070/rsci.2019.3841.1240 [In Persian]
Samadzadeh, H. (2014). Survey of Educational Administration Status in Iran from the Faculty's point of view in the Islamic Azad University, a qualitative study, 2 (2) :71-104URL: http://journalieaa.ir/article-1-51-fa.html [In Persian]
Sattari, A., Khodabandehlou, R., & Lashkari, M. (2021). Studying the process of research in management with emphasis on the concept of leadership and its implications in management and educational leadership: A bibliographic analysis. Journal of Management and Planning In Educational System13(2), 121-148. doi: 10.52547/mpes.13.2.121 [In Persian]
Sohaili, F., Shaban, A., Khase, A. Intellectual Structure of Knowledge in Information Behavior: A Co-Word Analysis. Journal title 2016; 2 (4), 21-36. Doi: 20.1001.1.24237418.1394.2.4.3.6 [In Persian]
Tian, M., & Huber, S. G. (2019). Mapping educational leadership, administration and management research 2007–2016: Thematic strands and the changing landscape. Journal of Educational Administration.
Wang, W., Tang, J. (2013). Mapping Development of Open Innovation Visually Quantitatively: A Method Bibliometric Analysis. Asian Social Sciences, 9 (11), 254-269.
Wu, K.; Xi, Y.; Liao, x. (2013). Analysis on current research of supernetwork through knowledge mapping method. Knowledge science, engineering and management: 6th international conference, ksem, 538-549.
Zhang, K., Wang, Q., Liang, Q. M., & Chen, H. (2016). A bibliometric analysis of research on carbon tax from 1989 to 2014. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 58, 297-310.
Zhao, D., & Strotmann, A. (2014). The knowledge base and research front of information science 2006–2010: An author co-citation and bibliographic coupling analysis. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(5), 995–1006.