ترسیم نقشه موضوعی مقالات حوزه تربیت اخلاقی نمایه‌شده در پایگاه وب‌ آو ساینس طی سال‌های 2000-2018

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، گیلان، صومعه‌سرا، ایران

3 کارشناس‌ارشد علم‌سنجی (علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی)، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران.

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل موضوعی و مصورسازی مقالات حوزه تربیت اخلاقی در پایگاه وب‌ آو ساینس است.
روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان و فن تحلیل شبکه‌ای، به بررسی و شناسایی روابط معنایی میان کلیدواژگان حوزه‌ تربیت اخلاقی در بازه زمانی 2000-2018 در پایگاه وب ‌آو ساینس پرداخته است. 991 مدرک از پایگاه مورد بررسی استخراج و با استفاده از نرم‌افزارهای بایب‌اکسل، اکسل، اس.پی.اس.اس.22، راورپریمپ، یو.سی.آی.نت، نت دراو و ووس-ویور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: این پژوهش نشان داده است که واژه «آموزش عالی» پرتکرارترین واژه به لحاظ فراوانی و واژه‌های «آموزش و پرورش**ارزش‌ها» دارای بیشترین هم‌رخدادی هستند. یافته‌های حاصل از تحلیل خوشه‌ای نشان داد، حوزه تربیت اخلاقی دارای 10 خوشه موضوعی شامل «مراقبت و عدالت»، «اخلاق کسب و کار»، «مدرسه و بلوغ کودکان»، «رفتار خردسالان در مهد کودک»، «تربیت جنسی»، «آموزش اخلاقی-پزشکی»، «چالش‌های تربیت بدنی»، «آموزش و تربیت شهروندی»، «ارزش‌های اجتماعی» و «فضائل انسانی-اسطوره‌سازی»، است که بیشترین مرکزیت مربوط به خوشۀ 8 «آموزش و تربیت شهروندی» و بیشترین تراکم مربوط به خوشۀ 5 «تربیت جنسی» بوده است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد حوزه‌ تربیت اخلاقی به‌طور کلی روی «قضاوت اخلاقی»، «تربیت جسمانی»، «ارزش‌های اجتماعی» و «فضائل انسانی» تأکید دارد که برای اعتلای این مفاهیم از سطوح مختلف آموزشی استفاده می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Thematic Map of Moral Education Studies Indexed in Web of Science 2000_2018

نویسندگان [English]

  • Faramarz Soheili 1
  • Ali Akbar Khasseh 2
  • Mostafa Rostami 3
  • Mohammad Javad Zarean 4
1 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Kermanshah, Iran.
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Gilan, Someh Sara, Iran.
3 M.A. Scientometrics, (Knowledge and Information Science), The Academic Institute for Ethics and Education, Qom, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The purpose of the present research is to investigate and identify semantic relationships, map the development of knowledge, and create a network of thematic documents produced in the field of moral education indexed in the Web of Science database between 2000 and 2018.
Methodology: It is an applied-descriptive research method that was carried out using scientometric techniques and the method of vocabulary co-occurrence analysis and network analysis. The keywords of the articles were used as research data. It will be the statistical population of the research was collected from the Web of Science database and by using the keyword "moral education" in the advanced search strategy with the command code TI=moral education** NOT**TS=morality education**NOT TI=ethics education, which includes 991 articles. was that the word "moral education" is used in the title. The data was cleaned, normalized, standardized, and structured in the next step. To extract keywords from Bibexcel software, to edit data and draw a strategic diagram from Excel software, to create a matrix from Ravar PreMap software, to draw a tree diagram from SPSS 22 software, to calculate centrality, correlation matrix and draw a multi-dimensional scaling map from the software UCINet 6 and VOSviewer software was used to illustrate the maps.
Findings: This research has shown that out of a total of 1982 words identified during the study period in the field of moral education, 1213 words were used jointly or exclusively in the documents found. The keyword "university education" has the highest frequency with 55 repetitions. The words "education" and "values" had the highest co-occurrence with a frequency of 5. After these two words, "students' ideology", "education** moral development", "university education** moral development" and "university education** humanization" have the highest co-occurrences of 5, 4, 3, and 3 respectively. Are. The results of the cluster analysis showed that the field of moral education consists of 10 clusters: "Care and Justice", "Business Ethics", "School and Children's Maturity", "Behavior of Minors in Kindergarten", "Sex Education", and "Ethical Education". - Medicine", "Challenges of Physical Education", "Citizenship Education and Training", "Social Values" and "Human Virtues-Mythology" with the highest concentration related to cluster 2 "Business Ethics" and the highest concentration related to Cluster 5 "Education" It has been sexual. The drawing of the strategic diagram showed that cluster 5 "sex education" is located in dimension 1 due to its high density and internal connection, which are very well developed. Cluster 3 "school and children's maturity" and cluster 8 "citizenship education" are located in dimension 2 of the strategic diagram, they are not central, but they have the possibility of development. Also, cluster 1 "care and justice", cluster 2 "business ethics", cluster 4 "behavior of minors in kindergarten", cluster 6 "moral-medical education", cluster 7 "challenges of physical education" and cluster 9 "social values" Next, there are 3 strategic charts that are emerging.
Conclusion: In this research, the field of moral education was investigated using the methods of synonym analysis and social network analysis using articles indexed in the web-science database between 2000 and 2018. The results of the cluster analysis showed that the researches in the field of moral education in the desired period are from 10 clusters, which are "care and justice", "business ethics", "school and children's maturity", "behavior of minors in kindergarten", "Sex education", "Medical Ethics Education", "Challenges of Physical Education", "Citizenship Education", "Social Values" and "Human Characteristics-Mythology" were formed. Drawing the steering diagram based on the relationships between the words that make up the clusters revealed other hidden angles of it. In recent years, the field of moral education has focused on the topics that are applied in educational courses, but still, responsible organizations do not invest in this type of issue, which is consistent with past research. Therefore, the field of moral education emphasizes citizenship education in the education system for society to benefit from moral judgment and stability of human values and virtues. Therefore, based on the results of this research, experts in this field should pay attention to all the needs of the members of society and human society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • moral education
  • content analysis
  • co-occurrence of words
  • strategic diagram
  • scientometrics
آتش‌پور، حمید، کاظمی، احسان. (1390). مهارت‌های شهروندی. تهران: ابوعطا. 248 ص.
ایران‌منش، مهناز، عزیزی، مجتبی، توکلی‌زاده ‌راوری، محمد. (1400). مطالعه‌ای مبتنی بر تحلیل واژگانی در ادبیات حوزه مدیریت پروژه در طول زمان. پژوهش‌نامه علم‌سنجی. 7 (1)، 182-158. doi: 10.22070/rsci.2020.4922.1335
باقری، خسرو. (1377). مبانی و شیوه‌های تربیت اخلاقی (نقد تطبیقی علم اخلاق و روان‌شناسی معاصر). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. 302 ص.
تقی‌پور ظهیر، علی. (1388). مبانی و اصول آموزش و پرورش. تهران: آگاه. 270 ص.
حسنی، محمد، وجدانی، فاطمه. (1396). تحلیل محتوای کیفی کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر تربیت اخلاقی. تربیت اسلامی، 12 (25)، 29-54. doi: 10.30471/edu.2017.1344.
خاصه، علی‌اکبر، صادقی، سعید، عزتی، ابراهیم، غفاری، سعید. (1395). بررسی جایگاه مطالعات قرآنی در تولید علم جهانی با استفاده از فنون علم‌سنجی. مطالعات قرآنی، 7 (28)، 69-47. https://qsf.jiroft.iau.ir/article_653425.html
رستمی، مصطفی، سهیلی، فرامرز، خاصه، علی‌اکبر. (1399). ساختار دانش در پروانه‌های ثبت اختراع حوزه کشف دانش: مصورسازی با استفاده از تحلیل هم‌رخدادی‌واژگان. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 6 (2)، 40-60. . doi: 10.22070/rsci.2019.3841.1240
رهنما، علی‌اکبر. (1388). درآمدی بر تربیت اخلاقی:‌ مبانی فلسفی، روان‌شناختی، رویکردها و روش‌های تربیت اخلاقی. تهران: آییژ. 74 ص.
سهیلی، فرامرز، شعبانی، علی، خاصه، علی‌اکبر. (1395). ساختار فکری دانش در حوزه رفتار اطلاعاتی: مطالعه هم‌واژگانی. تعامل انسان و اطلاعات، 2 (4)، 21-36. http://hii.khu.ac.ir/article-1-2446-fa.htm
خلیفه، عبداللطیف محمد. (1378). بررسی روان‌شناختی تحول ارزش‌ها، ترجمه حسین سیدی. مشهد: شرکت به نشر. 299 ص.
عباسی، ذکیا، ملکی، حسن، بهشتی، سعید. (1398). طراحی الگوی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای آموزه‌های اخلاقی قرآن کریم از دیدگاه تفسیر المیزان بر اساس روش داده بنیاد. اندیشه‌های نوین تربیتی. 2 (15). 123-99. doi: 10.22051/jontoe.2019.14606.1730
فتحی ‌واجارگاه، کورش، واحد چوکده، سکینه. (1388). آموزش شهروندی در مدارس. تهران: آییژ. 198 ص.
فرمهینی ‌فراهانی، محسن. (1389). تربیت شهروندی: تاریخچه، رویکردها، اهداف، اصول، ضرورت، ابعاد، گستره، مطالعات تطبیقی، برنامه درسی. تهران: آییژ. 313 ص.
فرهنگی، سهیلا، خاصه، علی‌اکبر، ابراهیمی ‌دینانی، آرزو. (1397). ترسیم ساختار دانش در پژوهش‌های عرفانی: تحلیل هم‌واژگانی. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، 14(51)، 207-239. https://jmmlq.stb.iau.ir/article_542544.html
ملکی، حسن، عباسی، ذکیا. (1397). برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی: بر مبنای آموزه‌های اخلاقی قرآن کریم بر اساس تفسیرالمیزان. تهران: آوای نور. 160 ص.
ملکی‌پور، احمد، حکیم‌زاده، رضوان، معمرحور، جمال. (1393). ارزیابی و بسترسازی مؤلفه‌های مؤثر بر نهادینه‌کردن ارزش‌های اخلاقی. اخلاق. 4 (15). 81 – 105. http://akhlagh.morsalat.ir/article_21422.html
همتی، فاطمه، طالقانی، نرگس. (1386). کارل رانسوم راجرز: خود هسته نظری شخصیت. تهران: نشر دانژه. 214 ص.
هون‌تان، سور. (1386). چالش‌های شهروندی: تعلق گروهی و هویت فرهنگی در عصر جهانی، ترجمه حسین حسنی. تهران: مرکز مطالعات جهانی‌شدن. 50 ص.
Abbasi, Z., malaki, H., & Beheshti, S. (2019). Designing a model of moral education in higher education based on The basis moral teachings of the Holy Quran and the perspective of َAlmizanInterpretation based on the Grounded Theory. The Journal of New Thoughts on Education15(2), 99-122. doi: 10.22051/jontoe.2019.14606.1730. [In Persian].
Althof, W & Berkowitz, M.W. (2006). Moral education and character education: their relationship and roles in citizenship education. Journal of Moral Education, 35:4,495-518, DOI: 10.1080/03057240601012204
Atashpur, H & Kazemi, E. (2011). Citizenship skills. Tehran: about press. 248 p. [In Persian].
Bagheri, KH. (1998). The basics of moral education methods (comparative criticism of contemporary ethics and psychology). Tehran: Islamic propaganda organization press. 302 p. [In Persian].
Bleazby, J. (2019). Fostering moral understanding, moral inquiry & moral habits through philosophy in schools: a Deweyian analysis of Australia’s Ethical Understanding curriculum. Journal of Curriculum Studies. doi.org/10.1080/00220272.2019.1650116
Callon, M., Courtial, J. P., & Laville, F. (1991). Co-word Analysis as a Tool for Describing the Network of Interactions Between Basic and Technological Research: The Case of Polymer Chemistry. Scientometrics, 22(1), 155-205. https://doi.org/10.1007/BF02019280
Chan, C. W. (2019). Moral education in Hong Kong kindergartens: An analysis of the preschool curriculum guides. Global Studies of Childhood, 10(2), 156–169. https://doi.org/10.1177/2043610619885385
Dempster, M. (2020). An exploration of character education as a tool of ‘moral repair’ in the developing world. Journal of Religious Education, 68, 249–265. https://doi.org/10.1007/s40839-020-00107-5
Farhangi, S., Khāsseh, A. A., & Ebrāhimi Dināni, A. (2018). Mapping Knowledge Structure in Mystical Researches: A Co-Word Analysis. journal of mytho-mystic literature14(51), 207-239. https://jmmlq.stb.iau.ir/article_542544.html. [In Persian].
Farmahini Farahani, M. (2010). Citizenship education: history, approaches, goals, principles, necessity, dimensions, scope, comparative studies, curriculum. 313 p. Tehran: Aizh press. [In Persian].
Fathi Vajargah, K &  Vahed Choukdeh, S. (2009). Citizenship education in schools. 198 p. Tehran: Aizh press. [In Persian].
Hasani, M., vojdani, F. (2017). A Qualitative Content Analysis of the Books on Social Studies in Primary Schools from the Moral Educational Viewpoint. Journal of Islamic Education, 12(25), 29-54. doi: 10.30471/edu.2017.1344. [In Persian].
Hemati, F. & Taleghani, N. (2007). Carl Ransom Rogers: The core of personality theory. 214 p. Tehran: Danje press. [In Persian].
Hontan, S. (2007). Challenging citizenship: group membership and cultural identity in a global age. Translated by Hosein Hasani. 50 p. Tehran: Globalization Studies Center.  [In Persian].
Hu, C.P., Hu, J.M., Deng, S.L., & Liu, Y. (2013). A co-word analysis of library and information science in china. Scientometrics, 97(2), 369-382. Retrieved 2018. From doi:10.1007/s11192-013-1076-7. 
Iranmanesh, M., Azizi, M., & Tavakolizade Ravari, M. (2021). A Word-Analysis Study on Literature of Project Management in Span of Time. Scientometrics Research Journal7(13), 159-182. doi: 10.22070/rsci.2020.4922.1335. [In Persian].
JAMIESON, L. (2020). The Case of M and D in Context: Iris Murdoch, Stanley Cavell, and Moral Teaching and Learning. Journal of Philosophy of Education, 54(2), 425-448. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12416
Joseph An, C. (2019). Participation, not paternalism: Moral education, normative competence and the child’s entry into the moral community, Educational Philosophy and Theory. Educational Philosophy and Theory, 52(2), 192-205. https://doi.org/10.1080/00131857.2019.1619547.
Julia, J., Supriatna, E., Isrokatun, I., Aisyah, I., Hakim, A., & Aminat Odebode, A. (2020a). Moral Education (2010-2019): A Bibliometric Study (Part 2). Universal Journal of Educational Research, 8(7), 2954-2968. DOI: 10.13189/ujer.2020.080724.
Julia, J., Supriatna, E., Isrokatun, I., Aisyah, I., Nuryani, R., & Aminat Odebode, A. (2020b). Moral Education (2010-2019): A Bibliometric Study (Part 1). Universal Journal of Educational Research, 8(7), 2954-2968. DOI: 10.13189/ujer.2020.080724.
Khalifeh, A. M. (1999). Psychological investigation of the evolution of values. Translated by Hosein Seidi. Mashhad: behnashr pub. 299 p. [In Persian].
Khasseh, A. A., Sadeqi, S., Ezzati, I., & Ghaffari, S. (2017). A Study on Quranic Studies Position in Universal Science Production by Science Measurement Techniques. Quarterly Sabzevaran Fadak7(28), 47-69. https://qsf.jiroft.iau.ir/article_653425.html. [In Persian].
Koç, M. H. & Fidan, T. (2020). The Institutionalization of Ethics in Schools: A Qualitative Research on Teachers. Participatory Educational Research, 7 (2), 80-101. DOI: 10.17275/per.20.21.7.2.
Lo, J.H.Y., Fu, G., Lee, K. & Cameron, C.A. (2020). Development of moral reasoning in situational and cultural contexts. Journal of Moral Education, 49(2), 177-193. https://doi.org/10.1080/03057240.2018.1563881
Maleki, H. & Abbasi, Z. (2018). The curriculum of moral education in higher education: based on the moral teachings of the Holy Quran based on Tafsir al-Mizan. 160 p. Tehran: avayenoor. [In Persian].
Malekipour, A., Hakimzadeh, R. & Moamamar Hour, J. (2014). Evaluation factors affecting the establishment and strengthening of moral values (case study: secondary school teachers in DEHLORAN). Akhlagh Religious Extension Quarterly10(37), 82-107. http://akhlagh.morsalat.ir/article_21422.html. [In Persian].
Murti, D. K., Gunarhadi, & Winarno. (2020). Development of educational comic with local wisdom to foster morality of elementary school students: a need analysis. International Journal of Educational Methodology, 6(2), 337-343. https://doi.org/10.12973/ijem.6.2.337
Nguyen, D. (2019). Mapping knowledge domains of non-biomedical modalities: A large-scale co-word analysis of literature 1987–2017. Social Science & Medicine, 233, 1-12.‏ https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2019.05.044
Rahnema, A. (2009). An introduction to moral education: philosophical, psychological foundations, approaches and methods of moral education. Tehran: Aizh press. 74 p. [In Persian].
Rostami, M., soheili, F., & Khasseh, A. (2020). Knowledge Structure in Knowledge Discovery Patents: Visualization based on Co-word Analysis. Scientometrics Research Journal6(12), 41-60. doi: 10.22070/rsci.2019.3841.1240. [In Persian].
Sohaili, F., Shaban, A. &, Khase, A. (2016). Intellectual Structure of Knowledge in Information Behavior: A Co-Word Analysis. Human Information Interaction, 2(4). http://hii.khu.ac.ir/article-1-2446-fa.htm. [In Persian].
Taghipoor-Zahir, A. (2009) Basics and principles of education. Tehran: agah press. 270 p.  [In Persian].
Ugwuozor, F.O., & Otu, M.S. (2020). Effect of exposure to business ethics courses on students’ perceptions of the linkage between ethics education and corporate social responsibility. Journal of Education for Business. https://doi.org/10.1080/08832323.2019.1646698.