تحلیل وضعیت همکاری دانشگاه و صنعت از بعد حمایت مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش پیش رو تحلیل وضعیت همکاری دانشگاه و صنعت ایران بر اساس هم‌انتشاری مقاله‌های نمایه شده در پایگاه وب‌آو‌ساینس در بازه زمانی 2010 -2022 ازنظر حمایت مالی است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر، از نوع  توصیفی، کمی و کاربردی علم‌سنجی است که با روش  هم رخدادی واژگان انجام‌شده و جامعه آماری آن شامل 2891 مقاله است. برای شناسایی سازمان‌ها از برچسب‌های مخصوص هر نهاد استفاده شد. تحلیل و ترسیم داده‌ها به کمک نرم‌افزارهای بیب‌اکسل و وی‌اُ‌اس‌ویور انجام شد.
یافته‌ها: بیشترین میزان حمایت مالی در سال 2021 و کمترین آن در سال 2010 است. در بخش بین‌الملل کشور آمریکا بیش از سایر کشورها با ایران هم‌انتشاری داشته است. شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابع آن با 79.9 درصد بیشترین حمایت مالی را کرده‌اند. حوزه‌های مهندسی شیمی با 27.10 درصد؛ علوم محیطی و علم مواد با 28.4 درصد، موضوع‌های موردتوجه در مقاله‌ها هستند.
نتیجه‌گیری: شرکت‌هایی نفت، پتروشیمی و گاز عمده‌ترین صنایع حمایت‌کننده مالی به شمار می‌روند. اغلب این شرکت‌ها جزو سازمان‌های دولتی و پردرآمد کشور هستند و می‌توان گفت بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری‌ در این نوع همکاری‌ها با بودجه دولت انجام می‌شود. در تحلیل موضوعی، حوزه‌ها متنوع هستند ولی خلأ حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی احساس می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the State of Cooperation Between University and Industry from the Aspect of Financial Support

نویسندگان [English]

  • Mahnaz Kamani 1
  • Ali Mansouri 2
1 M.A. KIS, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Associate professor. KIS, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Given that university-industry cooperation is associated with the transfer of knowledge and technology, one of the key indicators of a country's development is the effectiveness of collaboration between universities and industry. Due to the significance of this topic, the present article seeks to analyze the state of cooperation between Iranian universities and industry based on the co-publication of articles indexed in the Web of Science database from 2010 to 2022, particularly in terms of financial support. The findings of this research will inform national policymakers and planners about the current state of university-industry cooperation in Iran, enabling them to devise appropriate strategies to enhance this collaboration.
Methodology: The research method employed in this study is both descriptive and quantitative, utilizing scientific techniques such as word co-occurrence analysis. The statistical population for this research comprises 2,891 articles. This study encompasses all articles that received financial support, focusing on the collaboration between universities and industry in Iran from 2010 to 2022; therefore, no sampling method was applied. Instead, a census sampling method was utilized. To examine the collaboration between universities and industry through scientific publications (articles), each article must include at least one author affiliated with an industrial organization and one author affiliated with an academic institution, both of whom must have a financial sponsor. Specific labels were used to identify the organizations involved. Data collection was conducted using the Web of Science database, and the data were analyzed and visualized using BibExcel and VOSviewer software.
Findings: According to the findings of the current research, the highest number of financial supports for cooperation between industries and universities in Iran was recorded in 2021, with 430 articles published. In contrast, the lowest number was recorded in 2010, with only 89 articles. On the international front, 78 countries have co-published with Iran, with the United States leading in the number of collaborative articles. Other countries that have engaged in significant cooperation with Iran include England, Canada, Australia, France, New Zealand, China, Germany, Italy, and Russia are other countries that have had a large number of cooperation cases in Iran. The data related to financial support institutions showed that the National Iranian Oil Company along its subsidiaries (9.79%); Iran National Petrochemical Company along its subsidiaries (4.74%); Support fund for researchers and technologists (4.08%); Islamic Azad University (3.22%); National Gas Company and its subsidiaries (3.18%); University of Tehran with (2.94%); and Tehran University of Medical Sciences (2.80%) have provided the most financial support. Out of a total of 251 subject areas of Web of Science, 151 areas have received financial support in cooperation between the university and the industry. Based on thematic analysis, chemical engineering fields (10.27%); environmental sciences and materials science (4.28%); energy and fuels (4.21%); and water resources (3.65%), are the most used topics in the articles.
Conclusion: The annual growth rate of articles receiving financial support indicates that the 13-year collaboration between universities and industry has experienced significant fluctuations, with some years witnessing a decline. Furthermore, the leading industries providing financial sponsorship include oil, petrochemicals, and gas. Most of these companies are supported by government organizations and are among the most profitable in the country. Consequently, a substantial portion of the investments in this collaboration is derived from the government budget. In terms of the subjects covered in the articles, the results reveal that, while the fields are diverse and extensive, there is a noticeable absence of certain topics, particularly in the humanities and social sciences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial support
  • Co-publishing
  • Co-occurrence
  • Clustering
  • Visualiza-tion
  • University
  • Industry
  • Iran
امینی، م. (1399). تجربه همکاری دانشگاه با صنعت در ایالات‌متحده آمریکا. نشریه صنعت و دانشگاه، 45(12)،61-66. http://jiu.ir/fa/Article/14669
باقری، ا.، بوشهری، ع.، و نصری، ا. (1399). نقش حمایت‌های دولت در شکل‌گیری راهبردهای فرصت جویانه شرکت‌های دانش‌بنیان در مواجه با پیامدهای پاندمی کرونا. سیاست‌نامه علم و فناوری،10(2)،20-38.
جوکار، ط.، زرداری، س.، و سلیمانپور، ص. (1397). واکاوی رابطه دانشگاه، صنعت و دولت در بروندادهای علمی حوزه علوم انسانی ایران، اولین همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت، تهران.
جوزی، ز.، و نورمحمدی، ح. (1398). ارزیابی تطبیقی دانشگاه‌های ایران و برتر جهان در همکاری با صنعت. علم‌سنجی کاسپین، ۶(۲)، ۳۶-۴۴. http://dx.doi.org/10.22088/cjs.6.2.36
رضا قلی لالانی، ز.، نوروزی چاکلی، ع.، اباذری، ز.، و سپهر، ف. (1400). شناسایی و تبیین ساختار و رویکرد موجود در شاخص‌های ارزیابی علم و فناوری حوزه مهندسی در ایران و کشورهای منتخب. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 7(2، پاییز و زمستان)، 196-173. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.13453.1452
حاتمی، م.، و نقشینه، ن. (1394). بررسی کمی و مصورسازی همکاری‌های بین سازمانی در مدارک نمایه شده جمهوری اسلامی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس: از دیدگاه روابط دانشگاه- صنعت - پژوهش‌نامه علم‌سنجی،  1(شماره ا، بهار و تابستان)، 69-92. https://doi.org/10.22070/rsci.2015.376
شجاعی، ح.، شجاعتی، ع.، و خالدی، آ. (1400). تحلیلی تاریخی بر شکل‌گیری و توسعه تجربه سیاستی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان. بهبود مدیریت، 15(3)، 63-90.
سلیمی، ق.، قاسمی پیر بلوطی، ا.، و خورشیدی، م. (1396). دانشگاه، جامعه و صنعت (در جستجوی الگویی پایدار) [مقاله کنفرانسی]. اولین همایش ملی آسیب‌شناسی و آسیب زدایی پدیده شکاف بین نسلی (زمینه‌ها، چالش‌ها و راهکارها)، بوشهر.  https://civilica.com/doc/739309
طهماسبی لیمونی، ص.، و پرانام، ز. (1398). ارزیابی توان همکاری‌های علمی در ایران ازنظر ارتباط دانشگاه - صنعت- دولت در پایگاه اطلاعاتیISI Web of Science. پژوهش‌های کتابخانه‌های دیجیتالی و هوشمند، 5(4)، 26-11. https://doi.org/10.30473/mrs.2020.46861.1384
عرفان‌منش، م.، مقیسه، ز.، و فروزنده شهرکی، م. (1397). مقایسه سهم بروندادهای پژوهشی حاصل از همکاری صنعت و دانشگاه در ایران، خاورمیانه و جهان. رهیافت، 28(69)، 80-65.
    https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13643.html?lang=en
غلامی، ز.، آراسته، ح.، نوه ابراهیم، ع.، و زین آبادی، ح. (1397). طراحی الگوی کارکرد پژوهشی دانشگاه‌ها با رویکرد صنعت یاری. مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 8(27)، 231-253.
نوروزی چاکلی، ع.، و طاهری، ب. (1394). تحلیل مقایسه‌ای رابطه دانشگاه و صنعت در ایران و ترکیه: مطالعه علم‌سنجی. علم‌سنجی کاسپین، 2(1)، 39-49. http://dx.doi.org/10.22088/acadpub.BUMS.2.1.39
وزارت علوم تحقیقات و فناوری. (1397). 40 سال عملکرد و فعالیت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با صنعت. تهران.  https://industry.msrt.ir/fa/news/46255
Amini, M. (2020). Experience in university cooperation with industry in the USA. Journal of Industry and University, 45(12), 61-62. http://jiu.ir/fa/Article/14669  [In Persian].
Azagra-Caro, J. M., Tijssen, R. J. W., Tur, E. M., & Yegros-Yegros, A. (2019). University-industry scientific production and the Great Recession. In Technological Forecasting and Social Change, 139, 210-220. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.025
Awasthy, R. (2021). A Framework for Evaluating and Improving University-Industry Collaboration [Unpublished  doctoral dissertation]. The Australian National University. https://openresearch-repository.anu.edu.au/server/api/core/bitstreams/b1677b36-6a5f-4e4d-baa0-08e6e88fe6aa/content
Bagheri, A., Boushehri, A., & Nasri, A. (2020). Investigating the Role of Governmental Supports in the Formation of Knowledge-based Enterprises Strategies in Dealing with the COVID-19 Implications. Science and Technology Policy Letters, 10(2), 21-42. https://stpl.ristip.sharif.ir/article_21945.html [In Persian].
Bastos, E. C., Sengik, A. R., & Tello-Gamarra, J. (2021). Fifty years of University-industry collaboration: a global bibliometrics overview. Science and Public Policy. 48(2), 177-199. https://doi.org/10.1093/scipol/scaa077
Confraria, H., & Vargas, F. (2019). Scientific systems in Latin America: performance, networks, and collaborations with industry. The journal of technology transfer, 44(3), 874-915. https://doi.org/10.1007/s10961-017-9631-7
Cai, Y. (2023). Towards a new model of EU-China innovation cooperation: Bridging missing links between international university collaboration and international industry collaboration. Technovation, 119, 102553. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2022.102553  
Ćudić, B., Alešnik, P., & Hazemali, D. (2022). Factors impacting university–industry collaboration in European countries. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1), 33. https://doi.org/10.1186/s13731-022-00226-3
Erfanmanesh, M., Moghise, Z., & Forouzande, M. (2018). Comparing the Share of Scholarly Output Published Through the Collaboration between Academic and Corporates in Iran, Ihe Middle East, and the World. Rahyaft, 28(69), 80-65.
Bermeo Giraldo, M. C., Ruíz Castañeda, W. L., & Villalba Morales, M. L. (2021). Producción científica sobre el proceso de transferencia de conocimiento y tecnología en universidades: un análisis bibliométrico. In Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 277-311. http://dx.doi.org/10.35575/rvucn.n63a11
Gholami, Z., Arasteh, H. R., Naveh Ebrahim, A., & Zein Abadi, H. R. (2018). Designing a Model for Universities’ Research Functions with Auxiliary Industry Orientation. Strategic Studies of public policy, 8(27), 231-253. https://sspp.iranjournals.ir/article_31400.html
[In Persian].
Hatami, M., & Naghshineh, N. (2015). Quantitative analysis and visualizaton of interorganizational of collaborations in Islamic Republic of Iran’s indexed documents in Scopus: According to Triple Helix model. Scientometrics Research Journal, 1 (Issue 1, spring & summer), 69-92. https://doi.org/10.22070/rsci.2015.376 [In Persian].
Jokar, T., Zardari, S., & Sulaimanpour, S. (2017). Analyzing the relationship between university, industry and government in the scientific outputs of Iran's humanities field, the first national conference on the relationship between humanities, production and industry, Tehran.  https://civilica.com/doc/873955 [In Persian].
Jozi, Z., & Nourmohammadi, H. (2020). Comparative Evaluation of Iranian and World’s Top Universities in Collaboration with Industry. Caspian Journal of Scientometrics, 6(2), 36-44. http://dx.doi.org/10.22088/cjs.6.2.36  [In Persian].
Li, R., & Fang, W. (2019). University-industry-government relations of the Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) universities: The perspective of the mutual information. In D. Porter (Ed.), PloS one, 14(2),P. e0211939.
Lee, Y. H. (2021). Determinants of research productivity in Korean Universities: the role of research funding. The Journal of Technology Transfer, 46(5), 1462-1486.
      https://doi.org/10.1007/s10961-020-09817-2
Ministry of Research Science and Technology. (2017). 40 years of performance and activities of the country's universities and research institutes in the field of communication with industry. Tehran. Available at https://industry.msrt.ir/fa/news/46255 [In Persian].
Murashova, E., & Loginova, V. (2017). University–industry interaction trends in the Baltic Sea Region: a bibliometric analysis. Baltic Journal of European Studies, 7(2), 28-58.
Noroozi Chakoli, A., & Taheri, B. (2015). Comparative analysis of university- industry relation in Iran and Turkey: scientometrics study. Caspian Journal of Scientometrics, 2(1), 39-49.
Piva, E., & Rossi-Lamastra, C. (2013). Systems of indicators to evaluate the performance of university-industry alliances: a review of the literature and directions for future research. Measuring Business Excellence, 17(3), 40-54. https://doi.org/10.1108/MBE-01-2013-0004
Park, H. W., Hong, H. D., & Leydesdorff, L. (2005). A comparison of the knowledge-based innovation systems in the economies of South Korea and The Netherlands using triple helix indicators. Scientometrics, 65(1), 3–27. https://doi.org/10.1007/s11192-005-0257-4
Pohl, H. (2021). Internationalisation, innovation, and academic–corporate co-publications. Scientometrics, 126(2), 1329-1358. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03799-6
Rezagholi Lalani, Z., Noroozi Chakoli, A., Abazari, Z., & Sepehr, F. (2021). Identifying and exploring the structure and approach in the indicators of science and technology evaluation in engineering in Iran and selected countries. Scientometrics Research Journal, 7((Issue 2, Autumn & Winter)), 173-196. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.13453.1452 [In Persian].
Shojaei, H., Shojaati, A., & Khaledi, A. (2021). Historical Analysis of the Formation and Development of Policy in the Law for Supporting Knowledge-based Firms. Journal of Management Improvement, 15(3), 63-90. https://doi.org/10.22034/jmi.2021.282300.2542
[In Persian].
Salimi, G., Ghasemi Pir Baluti, A., & Khorshidi, M. M. (2016). University, society, and industry (in search of a sustainable model) [Conference presentation]. The First national conference on the pathology and de-harmization of the generation gap phenomenon (areas, challenges and solutions), Bushehr.  https://civilica.com/doc/739309 [In Persian].
Silva, C., Ribeiro, P., Pinto, E. B., & Monteiro, P. (2021). Maturity Model for Collaborative R&D University-Industry Sustainable Partnerships. Procedia Computer Science, 181, 811-817. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.01.234
Sun, J. C., & Turner, H. A. (2022). The Complementarity Investment in University-Industry Collaboration. Innovative Higher Education,48(3), 539-556.
Tahmasebi Limooni, S., & paranam, Z. (2019). Assessment of Iran's Scientific Cooperation Capability in Terms of University-Industry-Government Relations on the ISI Web of Science. Knowledge and Information Management, 5(4), 11-26.
Wong, P. K., & Singh, A. (2013). Do co-publications with industry lead to higher levels of university technology commercialization activity?. Scientometrics, 97(2), 245-265.
      https://doi.org/10.1007/s11192-013-1029-1
Wang, Q., Ma, J., Liao, X., & Du, W. (2017). A context-aware researcher recommendation system for university-industry collaboration on R&D projects. Decision Support Systems, 103, 46-57. https://doi.org/10.1016/j.dss.2017.09.001
Wen, W., Zhou, L., & Hu, D. (2022): Navigating and negotiating global science: tensions in China’s national science system, Studies in Higher Education, Published online,47(12), 2473-2486. https://doi.org/10.1080/03075079.2022.2081680
Zhou, P., Tijssen, R., & Leydesdorff, L. (2016). University-industry collaboration in China and the USA: A bibliometric comparison. PloS one, 11(11), P. e0165277.