شناسایی الگوهای نویسندگی، انگیزه‌ها و موانع انتشار مقاله توسط اعضای هیئت‌علمی گروه‌های علوم انسانی دانشگاه تبریز در نشریه‌‏های معتبر بین‏‌المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد علم‌‏سنجی، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به شناسایی الگوهای نویسندگی، انگیزه‌ها و موانع انتشار مقاله توسط اعضای هیئت‌علمی گروه‌های علوم انسانی دانشگاه تبریز در نشریه‏های معتبر بین‏المللی می­پردازد.
روش‌شناسی: این پژوهش بر اساس ماهیت داده از نوع کمّی، بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوة گردآوری داده‌ها، توصیفی است که به روش پیمایشی انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت‏علمی گروه‌های علوم انسانی در دانشگاه تبریز به تعداد 130 نفر بود که به دلیل کم بودن تعداد جامعة آماری، همة آن‌ها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پژوهش پرسش‌نامه بود که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با مقدار آلفای کرونباخ برابر با ۰.84 مورد تأیید قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که مهم‏ترین موانع انتشار مقاله در نشریه‏های علمی بین‌المللی، آشنا نبودن با اصول و روش پژوهش؛ مشغله زیاد؛ دشواری در هماهنگی بین نویسندگان همکار و سوگیری تعدادی داوران در مورد برخی از مقاله‏ها است. از سویی، آموزش و برگزاری کارگاه‌های تخصصی توسط اساتید برتر کشوری برای انتشار مقاله در نشریه‏های بین‌المللی، افزایش بودجه پژوهشی، حمایت مسئولان دانشگاه از پژوهش و سیاست‌گذاری و تدوین راهبرد پژوهشی در دانشگاه را می‌توان از مهم‌ترین عوامل مؤثر برای افزایش انگیزه انتشار مقاله در نشریه‏های معتبر بین‌المللی دانست. از مهم‏ترین نیازمندی‌های موردنظر اعضای هیئت‌علمی گروه‌های علوم انسانی دانشگاه تبریز برای نگارش مقاله جهت انتشار در نشریه‏های معتبر بین‌المللی می‌توان به ترجمه و نگارش انگلیسی مقاله، مرور انتقادی و موشکافانه مقاله، مدیریت نظرات نویسندگان همکار و نوشتن پاسخ به داوران اشاره کرد.
نتیجه‌گیری: آشنا کردن اعضای هیئت‌علمی علوم انسانی با اصول نگارش مقاله برای انتشار نتایج در نشریه‏های معتبر بین‏المللی، پشتیبانی مالی و سازمانی، پشتیبانی در نگارش مقاله به انگلیسی به‌منظور کاهش مشغله‌های آموزشی اعضای هیئت‌علمی گروه‌های علوم انسانی می‌تواند به ارتقای آن‌ها ازنظر انتشار مقاله در نشریه‏های معتبر بین‏المللی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of Writing Patterns, Motivations, and Barriers to Publishing Articles by Faculty Members in the Humanities Departments of the University of Tabriz in Perestigious International Journals

نویسندگان [English]

  • Hashem Atapour 1
  • Solmaz Zardary 2
  • Fereshteh Javadi 3
1 . Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 M.A. student of Scientometrics, Department of Knowledge and In-formation Science, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Purpose: To advance development, countries must prioritize research and its associated activities. They should enhance motivation within research centers. Accordingly, the publication of scientific outputs resulting from faculty research is currently a fundamental requirement and, in some cases, mandatory at universities. However, despite the efforts and successes achieved in policy-making, design, implementation, and oversight of research, numerous obstacles and limitations hinder the conduct of research. Therefore, numerous studies have been conducted to examine the research obstacles, motivations, and authorship patterns of researchers. In the same vein, the current study aims to determine the authorship patterns, motivations, and barriers to publishing articles by faculty members in the humanities departments of the University of Tabriz in prestigious international journals.
Methodology: The methodology employed in this research was quantitative. This approach was utilized to align with the research objectives, and a survey was conducted for data collection. The population for this research comprised all 130 faculty members from the humanities departments at the University of Tabriz. Given the limited size of the population, a complete survey was conducted without any sampling. A questionnaire was utilized to investigate the authorship patterns, motivations, and barriers to publishing articles within the studied group. The questionnaire consisted of two sections. The first section focused on gathering demographic information from the respondents. The second section included items related to the primary objectives and research questions of this study. All items were adapted from existing literature. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts in the field of scientometrics. In addition, the reliability of the questionnaire was estimated to be 0.84 using the test-retest method. The data were analyzed using SPSS software.
Findings: The relevance of the journal to the research topic was the most significant criterion for the research population when selecting journals for article submission. Most faculty members participating in this study were either the first or corresponding authors for one to five articles in the past two years. They also reported that the average time required to publish an article in the humanities is typically one to two years. Most individuals who publish articles in prestigious international journals require financial support for translation, writing, open access fees, and publication costs. The results indicate that the primary barriers to publishing in these journals include unfamiliarity with research principles and methods, time constraints, challenges in coordinating with co-authors, and reviewer bias towards certain articles.
On the other hand, conducting professional workshops led by the country's top professors on publishing articles in international journals, increasing the research budget, supporting university officials in research and policy-making, and developing a comprehensive research strategy at the university can be regarded as the most significant factors in enhancing motivation to publish in prestigious international journals. The primary requirements for faculty members in the humanities departments at the University of Tabriz for writing articles intended for publication in prestigious international journals include translating the article into English, composing the manuscript, conducting a critical review of the literature, managing feedback from co-authors, and drafting responses to reviewers. From the perspective of the faculty members in the Humanities departments at the University of Tabriz, the primary reasons for the rejection of their articles by prestigious international journals were the inadequate quality of English writing, overall poor writing quality, and an excessive reliance on Persian sources.
Conclusion: In general, the key motivating factors for publishing articles in prestigious international journals can be categorized into two main areas: knowledge and financial incentives. The primary motivations for the humanities faculty at the University of Tabriz to publish articles include career advancement, pressure from organizational administration, the dissemination of new ideas and findings, recognition and reputation among colleagues, and financial gain. It is important to recognize that these needs and motivations drive both individual and organizational progress. Any organization that effectively cultivates and manages these factors is likely to achieve strong research performance. In this context, universities should prioritize motivations stemming from faculty members' aspirations for scientific and organizational advancement, rather than succumbing to external and administrative pressures. Additionally, it has been observed that many humanities faculty members at the University of Tabriz require enhanced coordination skills to improve collaboration with co-authors. They also require additional support in conducting critical and analytical literature reviews, as well as in responding to reviewers. The challenge of coordinating among colleagues arises from the diverse educational backgrounds, research interests, and professional commitments of faculty members. This issue can be alleviated by utilizing research assistants, whether they are graduate students or university staff. However, the necessity for a critical and analytical literature review is a fundamental knowledge requirement that entails conducting workshops and collaborating with experienced writers. Ultimately, the findings of this research can inform the university's research policy in the humanities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Article publication
  • Research motivation
  • Faculty members
  • International scientific journals
  • Research barriers
  • University of Tabriz
  • Departments of humanities
 
ابراهیم‌زاده، ف.، ناصریان، ج.، قربانی، م.، و الماسی، الف. (۱۳۹۵). بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان و ارتباط آن با عملکرد پژوهشی ایشان. فصلنامه یافته‌ها، ۱۸(۱)، ۲۸-۴۱.
ابراهیمی پور، م.، و میرحسینی، م. (1385). عوامل موثر بر چاپ مقالات علمی در نشریات علمی پژوهشی (داخلی و خارجی) از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، ۷(۱)، ۱۲۹-۱۴۸. https://doi.org/10.22067/fe.v7i1.2016
حاجی صلاحی، الف.، سلطانی، ر.، و شریفی راد، غ. (۱۳۹۳). بررسی موانع انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله علمی و پژوهشی تحقیقات نظام سلامت، ۱۰(۱)، ۹۸-۱۰۵.  
حری، ع. (۱۳88). آیین نگارش علمی. تهران: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور.
حسینی شاوون، الف.، و حسینعلی، ج. (۱۳۹۱). شناسایی موانع انجام فعالیت‌های پژوهشی از منظر اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز. سیاست علم و فناوری، 5(2)، ۴۹-۶5.  https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12858.html
حمدی‏پور، الف.، زوارقی، ر.، و ثبات‏حق، الف. (۱۴۰۱). تحلیل الگوهای انتشاراتی حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی ۵۰ کشور پیشرو در مقایسه با کل تولیدات علمی آن‌ها در وبگاه علوم. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، ۸(۱)، ۹۷-۱۲۲.
    https://doi.org/10.22070/rsci.2020.5750.1422
رجبی، ر.، فهیمی‏فر، س.، کریمی‏زاده اردکانی، م.، و رجبی، ف. (۱۴۰۰). بررسی جایگاه تولید علم در مراکز، گروه‌ها و دانشکده‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کشور. نشریه مدیریت ورزشی، ۱۳(۳)، ۱۰۱۷-۱۰۴۶.
زمانی‌مقدم، الف.، تقی‌پور، ع.، اجتهادی، م.، و محمدی، ج. (۱۳۹۸). بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفی تولید علم و پژوهش در دانشگاه‌های آزاد سنندج و کرمانشاه. دانش‌شناسی، ۱۲(۴۶)، ۲۴-۳۷.
    https://qje.ntb.iau.ir/article_677342.html
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، الف. (۱۳۷۶). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سمیعی، الف. (۱۳78). نگارش و ویرایش. تهران، سمت. https://samt.ac.ir/fa/book/147/%D9%
صفدری، ر.، قاضی سعیدی، م.، احتشام، ح.، روبیاتی، م.، و ضیایی، ن. (۱۳۹۵). موانع پژوهش در علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیأت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۹۱، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۱۵(۶)، ۵15-۵26. http://journal.rums.ac.ir/article-1-3026-fa.html
طباطبایی، ح. ر.، و فاضل‌زاده، الف. (۱۳۸۸). رعایت اصول صحیح مقاله‌نویسی در مقالات چاپ‌شده توسط اعضای هیأت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶. اپیدمیولوژی ایران، ۵(۲)، ۲۸-۳۴. https://irje.tums.ac.ir/article-1-114-fa.html
ظهور، ع.، و فکری، ع. (۱۳۸۲). موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران. پایش، ۲(۲)، ۱۱۹-۱۲۶. https://payeshjournal.ir/article-1-843-fa.html
کورکی، م.، محبوب، ح.، و شیخ، ن. (۱۳۸۶). بررسی عوامل مؤثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی از دیدگاه اعضا هیات ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. پزشکی بالینی ابن‌سینا، ۱۴(۴)، ۵۹-۶۳.  http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-403-fa.html
مرادی مقدم، ح. (۱۳۹۷). بررسی وضعیت تولید علم ایران در نمایه استنادی علوم پس از انقلاب اسلامی (۱۹۸۰-۲۰۱۶) و عملکرد آن در عرصه علم جهانی. پژوهش‌نامه علم‌سنجی. ۴(۷)، ۱۷-۳۶.
    https://doi.org/10.22070/rsci.2017.557
منصوریان، ی. (۱۳۹۶). مبانی نگارش علمی. تهران: نشر کتابدار.  https://agahbookshop.com/17707
میرفردی، الف. (۱۳۹۴). چالش‌ها و فرصت‌های تولید علم و نظریه‌پردازی در حوزه علمی جامعه‌شناسی در ایران. سیاست‌های راهبردی و کلان، ۳(۹)، ۱-۲۰. https://www.jmsp.ir/article_9664.html
میری غفارزاده، ش.، نظری، ح.، و متذکر، م. (۱۳۹۱). بررسی موانع مؤثر بر فعالیت‌های تحقیقاتی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال ۸۹. پرستاری و مامایی. ۱۰(۶)، ۸58-866..  
Alsayed, N., Eldeek, B., Tayeb, S., Ayuob, N., & Al-Harbi, A. (2012). Research practices and publication obstacles among interns at King Abdulaziz University Hospital, Jeddah, Saudi Arabia, 2011–2012. The Journal of the Egyptian Public Health Association, 87(3 & 4), 64-70. https://doi.org/10.1097/01.EPX.0000417978.44502.61
Algadheeb, N. A., & Almeqren, M. A. (2014). Obstacles to scientific research in light of a number of  variables. Journal of International Education Research, 10(2), 101-110.
      https://doi.org/10.19030/jier.v10i2.8512
Duracinsky, M., Lalanne, C., Rous, L., Dara, A. F., Baudoin, L., Pellet, C., Descamps, A., Péretz, F., & Chassany, O. (2017). Barriers to publishing in biomedical journals perceived by a sample of French researchers: results of the DIAzePAM study. BMC medical research methodology, 17(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12874-017-0371-z
DeVellis, R. F., & Thorpe, C. T. (2021). Scale development: Theory and applications. Sage publications. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=3500258
Ebrahimzadeh, F., Nasseryan, J., Ghorbani, M., & Almasi, A. (2016). The assessment of barriers to research from the viewpoint of faculty members of Lorestan University of Medical Sciences and relationship to research performance of them. Yafte, 18(1), 28-41.
Ghaemitalab, M., & Mirhoseini, Z. (2007). Investigation of the Affective Factors in Publishing of Articles in Scientific Journals (Local and Foreign) in the View of Ferdowsi University Faculty. Foundations of Education, 07(1), 129- 148. https://doi.org/10.22067/fe.v7i1.2016 [In Persian].
Hajsalehi, E., Soltani, R., & Sharifirad Gh. (2014). Research barriers from the viewpoint of faculty members Isfahan University of Medical Sciences. Journal of Health System Research, 10(1), 98-105. http://hsr.mui.ac.ir/article-1-680-fa.html [In Persian].
 Hamdipour, A., Zavaraqi, R., & Sabatehagh, A. (2022). Publication Patterns Analysis of the Humanities and Social Sciences in the Top 50 Countries in Comparison with the Total Publications of These Countries on the Web of Science Database. Scientometrics Research Journal, 8(1), 97-122. https://doi.org/10.22070/rsci.2020.5750.1422 [In Persian].
Hatamleh, H. M. (2016). Obstacles of Scientific Research with Faculty of University of Jadara from Their Point of View. Journal of Education and Practice, 7(33), 32-47.
Haynes, B., & Haines, A. (1998). Barriers and bridges to evidence based clinical practice. BMJ, 317(7153), 273-276.  https://doi.org/10.1136/bmj.317.7153.273
Horri, A. (2006). The Conduct of Scientific writing. Tehran: Iran Public Libraries Foundation. https://lib.ut.ac.ir/site/catalogue/674419 [In Persian].
Hosseiny Shavoun, A., & Jahed, H. (2012). The Viewpoint of faculty members on research obstacles at Tabriz University. Journal of Science and Technology Policy, 5(2), 49-65.
      https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12858.html?lang=en  [In Persian].
Koorki, M., Mahjub, H., & Sheikh, N. (2008). Study of the Academic Members Attitude about Main Factors of Not Approaching to Scientific Writing in Hamadan University of Medical Sciences. Avicenna Journal of Clinical Medicine, 14(4), 59-63.   
Lund, B. D., Wang, T., Shamsi, A., Abdullahi, J., Awojobi, E. A., Borgohain, D. J... & Yusuf, A. O. (2021). Barriers to scholarly publishing among library and information science researchers: International perspectives. Information Development, 39(2), 376-389.
Mansourian, Y. (2017). Basics of Scientific Writing. Tehran, nashreketabdar.
      https://agahbookshop.com/17707 [In Persian].
Mirfardi, A. (2015). An analysis on Challenges and Opportunities of Science Production and Theorizing in Sociology in Iran. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 3(9), 1-20. https://www.jmsp.ir/article_9664.html?lang=en [In Persian].
Miri Ghaffarzadeh, S. H., Nazari, H., & Motazakker, M. (2013). Obstacles to Research Activtties: A Survey of Faculty Member’s View at Urmia University of Medical Sciences in 2010. Nursing and Midwifery Journal, 10(6), 858-846.
      https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/4375/ [In Persian].
Moradi Moghaddam, H. (2018). Studying the Status of Scientific Production of Iran in Science Citation Index after the Islamic Revolution (1980-2016) and its Global Performance. Scientometrics Research Journal, 4(7), 17-36. https://doi.org/10.22070/rsci.2017.557 
      [In Persian].
Murray, R. (2007). Writing for Academic Journals. Maidenhead. Open University Press. https://www.google.com/books/edition/Writing_For_Academic_Journals/pfPfAAAAQBAJ?hl=en&gbpv=1
Okoduwa, S. I., Abe, J. O., Samuel, B. I., Chris, A. O., Oladimeji, R. A., Idowu, O. O., & Okoduwa, U. J. (2018). Attitudes, Perceptions, and Barriers to Research and Publishing among Research and Teaching Staff in a Nigerian Research Institute. Frontiers in Research Metrics and Analytics, Volume 3. https://doi.org/10.3389/frma.2018.00026
Omer, R. A. (2015). International Scientific Publication in ISI Journals: Chances and Obstacles. World Journal of Education, 5(6), 81-90. https://eric.ed.gov/?id=EJ1158572
Purwanto, A. (2021). Basic barriers to publishing research in High-Impact Journals. International Journal of Social and Management Studies, 2(2), 91-104.
      https://www.ijosmas.org/index.php/ijosmas/article/view/20
Rajabi, R., FahimiFar, S., Karimizadeh Ardakani, M., & Rajabi, F. (2021). Investigating the status of science production in institute, department and faculties of physical education and sports sciences in the country. Sports Management Journal, 13(3), 1017-1046.
Safdari, R., Ghazisaeidi, M., Ehtesham, H., Robiaty, M., & Ziaee, N. (2016) Barriers to Research in Medical Sciences from the Viewpoints of Faculty Members of Birjand University of Medical Sciences in 2012. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 15(6), 515-526. http://journal.rums.ac.ir/article-1-3026-en.html  [In Persian].
Samiee, A. (2008). Writing and editing. Ninth edition. Tehran: SAMT.
      https://samt.ac.ir/fa/book/147/%D9%   [In Persian].
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hijazi, E. (1997). Research methods in behavioral sciences, Tehran: Agah Publications. https://agahbookshop.com/%D8%B1 [In Persian].
Tabatabaee, H. R., & Fazalzadeh, O. (2008) Assessing the Principle of Scientific Writing in Published Articles in Shiraz University of Medical Sciences, Iran. Journal of Epidemiology, 5(2), 28-34. https://irje.tums.ac.ir/article-1-114-en.html [In Persian].
Sezer Yamanel, R. G., Kumru, P., Kayataş Eser, S., & Celayir, A. (2021). Barriers to writing research papers and getting them published, as perceived by Turkish physicians–a cross sectional study. European Science Editing, 47, p e69596. 
      https://ese.arphahub.com/article/69596/download/pdf/
Zamani, A., Taghipour, A., Ejtehadi, M., & Mohammade, J. (2019). The Factors Influencing the Quality Enhancement of Scientific Research in Azad Universities of Sanandaj and Kermansha. Journal of knowledge Studies, 12(46), 24-37.
      https://sanad.iau.ir/en/Journal/qje/Article/677342?jid=677342  [In Persian].
Zohoor, A., & Fekri, A. R. (2003) Research barriers: a study of academic staff of the Iran University of Medical Sciences. Payesh, 2(2), 119-126. https://payeshjournal.ir/article-1-843-en.html [In Persian].