شناسایی و ارزیابی شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری در حوزه سیاست‌گذاری از منظر خبرگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و ارزیابی شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری در حوزه سیاست‌گذاری انجام شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش به صورت دلفی انجام شد که به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت نیز پژوهشی اکتشافی-توصیفی است. در مرحله اول برای شناسایی شاخص‌ها از روش کتابخانه‌ای و مرور منابع مختلف استفاده شد در مرحله دوم به منظور ارزیابی وضعیت شاخص‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش خبرگان حوزه علم‌سنجی بودند که با نمونه‌گیری گلوله‌برفی تعداد 15 نفر از آن‌ها انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از استخراج و شناسایی 115 شاخص در 10 طبقه شامل طبقه انتشارات علمی و استنادات، اقتصاد، زیرساخت انرژی، معدن و فناوری سبز، توسعه سرمایه انسانی: آموزش و پرورش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، امور مالی و پیچیدگی بازار، حکمرانی، خروجی(تولیدات) خلاقانه، موسسات و نهادها، نیروی کار تحقیق و سرمایه گذاری تحقیق و توسعه است. تمامی 115 شاخص از منظر خبرگان دارای مطلوبیت و مناسبت با طبقه خود بودند.
نتیجه‌گیری: شناسایی شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری گامی مهم و تعیین‌کننده در سیاست‌گذاری‌های مربوطه است شاخص‌ها کمک می‌کنند تا ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های مرتبط برای توسعه علمی شناسایی و آسیب‌شناسی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and evaluating indicators of science, technology and innovation in the field of policymaking from the perspective of experts

نویسنده [English]

  • Esmaeil Shirali
AssociateProfessor of History and Social Science Department, Faculty of Literature and Humanities, Velayat University.
چکیده [English]

Purpose: This research was conducted with the aim of identifying and evaluating the indicators of science, technology and innovation in the field of policy making.
Methodology: This research was conducted in the form of Delphi, which is applied in terms of purpose and exploratory-descriptive in nature. In the first stage, the library method and review of various sources were used to identify the indicators. In the second stage, a questionnaire tool was used to evaluate the status of the indicators. The statistical population of the research was experts in the field of scientology, and 15 of them were selected by snowball sampling. One-sample t-test was used to analyze the data.
Findings: The findings indicate the extraction and identification of 115 indicators in 10 categories, including scientific publications and citations, economy, energy infrastructure, mining and green technology, human capital development: education, information and communication technology, financial affairs and Market complexity is governance, creative output, institutions and organizations, research workforce and research and development investment. All 115 indicators were useful and relevant to their class from the point of view of experts.
Conclusion: Identifying the indicators of science, technology and innovation is an important and decisive step in the relevant policies. The indicators help to identify and harm the country's capacities in related fields for scientific development. be known

کلیدواژه‌ها [English]

  • science
  • technology and innovation policies
  • descriptive function
  • diagnostic function