ترسیم نقشة‌علمی و تحلیل شبکة‌ هم‌رخدادی واژگان پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضی در دانشگاه‌های مطرح ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران .

3 دانشیار گروه آمار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 استادیار گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: بررسی بروندادهای علمی دانشگاه­ها، به‌منظور شناسایی موضوعات موردتوجه محققان و چالش­های احتمالی برای تحقیقات ­آتی آنان، ازجمله مهم­ترین مطالعات محسوب می­شود. پژوهش حاضر با هدف ترسیم نقشة­ ­علمی و تحلیل هم­رخدادی واژگان در پایان­نامه­های آموزش ­ریاضی هفت دانشگاه مطرح ایران انجام‌شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی، با رویکرد توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر فن علم­سنجی است که با استفاده از شاخص‌های تحلیل شبکة اجتماعی صورت گرفته و جامعة­ آماری آن شامل 1123 پایان­نامة­ کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ­ریاضی موردپذیرش داوران از سال 1380 تا 1401 است. تحلیل داده­ها به‌وسیلة نرم­افزارهای اکسل، راورماتریس، یوسی آی ­نت، نت­دراو و وس ویوور انجام‌شده است.
یافته‌ها: تولیدات علمی حوزة­ آموزش ­ریاضی در مقطع تحصیلات تکمیلی رشد نسبی داشته­ و بیشینة آن در سال­های 1390 و 1396 ­­است. ازنظر شاخص مرکزیت ­درجه عملکرد ریاضی و ازنظر شاخص مرکزیت نزدیکی و بینابینی آموزش ­ریاضی و یادگیری اهمیت بیشتری در بین سایر واژگان دارند. این سه عبارت همراه با کلیدواژة­ حل مسئله پربسامدترین واژگان در بین عناوین پایان­نامه­ها هستند و چگالی آن­ها در نقشة‌ علمی بالاترین سطح را دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد عملکرد ریاضی بیشترین دغدغه­ پژوهشگران و تأثیرگذارترین موضوع تحقیقاتی است. اغلب پایان‌نامه‌ها در موضوعات مرتبط با آموزش ریاضیات مدرسه‌ای به‌ویژه در دورة‌ دوم متوسطه (مقطع دبیرستان) کارشده و مفاهیم آموزش ریاضی و یادگیری با ایجاد پیوند قوی­تر با سایر مقوله­ها، نقش مهم­تری در انتقال اطلاعات بین موضوعات مختلف دارند. همچنین تحلیل محتوای کتاب­های درسی، عملکرد ریاضی فراگیران در حل مسئله و ارتباط نوع آموزش با یادگیری ریاضی به دلیل بالاترین هم­رخدادی واژگان بین آن­ها، پررونق­ترین حوزه­های پژوهشی محققان را در مطالعات دانشگاهی این رشته نشان می­دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Drawing a Scientific Map and Analyzing the Co-occurrence Network of Master's Dissertations and Doctoral Theses in Mathematics Education at Iranian Universities

نویسندگان [English]

  • Vahideh Soleymani Rad 1
  • Younes Karimi Fardinpour 2
  • Mohammad Hassan Behzadi 3
  • Ahmad Shahvarani Semnani 4
1 Ph.D Candidate in Mathematics Education, Department of Mathematics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor in Mathematics Education, Department of Mathematics, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran.
3 Associate Professor in Statistics, Department of Statistics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor in Mathematics Education, Department of Mathematics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Studying the scientific research output of universities to identify researchers' interests and potential challenges for future research is considered a crucial endeavor. Mathematical education has recently garnered attention from universities, leading to an increase in student numbers pursuing graduate studies in this field. To facilitate effective planning and policymaking, it is essential to review and analyze past research, examine mathematics education theses, and create a scientific map. This map will help us understand the distribution of topics, analyze influential research concepts, and identify research gaps. This study aims to create a scientific map and analyze word co-occurrences in mathematics education theses from seven prominent universities in Iran.
Methodology: The current research aims to investigate the co-occurrence of keywords in master's and doctoral theses within the field of mathematics education at leading Iranian universities. This study utilizes a descriptive-analytical approach based on social network analysis indicators. The statistical population comprises 1,123 theses from various universities, including Shahid Rajaee Teacher Training University, Shahid Beheshti University, Ferdowsi University, Bahonar University, Chamran University, Islamic Azad University of Science and Research Branch, and Islamic Azad University of Zahedan Branch, covering the period from 2001 to 2022. Data collection involves creating a checklist that includes thesis information, followed by four stages: data preparation, keyword matrix formation, calculation of social network analysis indicators, creation of co-occurrence graphs, and generation of scientific maps using software such as Excel, Ravar Matrix, Cinetic, NetDraw, and VOSviewer.
Findings: The research findings indicate that scientific output in the field of mathematics education at the university level has increased over time, peaking in 2011 and 2017. However, there has been a gradual decline in output since 2011, with a more pronounced decrease observed since 2020. Despite this decrease, the total number of doctoral dissertations has risen between 2017 and 2023, and there has been an increase in the number of theses produced since 2016. One of the most important indicators in social network analysis is centrality, which comes in various forms and indicates the positions of specific nodes within the network. In the present study, three types of centrality indicators, namely degree centrality, betweenness centrality, and closeness centrality, were utilized. The results indicate that mathematical performance is the most influential term among theses and has had access to a larger network. Following that, mathematical education, problem-solving, learning, and various teaching methods have influenced the subjects of theses more. The findings have shown that educational and learning keywords have a higher level of centrality and serve as mediators in communication and coherence among other terms, playing a vital role in information transfer. The results indicate that mathematical education learning and mathematical performance have the closest centrality and are linked with the least distance to other terms.
Conclusion: The findings indicate a relative decline in the production of master's theses in mathematics education since the year 2020, attributed to the spread of the coronavirus and a decrease in university activities. An analysis of keywords in the thesis titles revealed that mathematics education had the highest frequency, followed by words like learning, mathematical performance, problem-solving, and various teaching methods, highlighting the significance of these concepts in research within the field of mathematics education. Examination of the educational levels of the theses also showed that nearly half of the educational research in Iran's mathematics education was conducted at the secondary school level (high school), followed by the middle school level (high school) and elementary school level, indicating a focus on school mathematics in educational research. In this regard, for future research in this field, further study on topics such as pre-school mathematics education, vocational and professional training, in-service courses, higher education, and postgraduate studies is recommended. Analysis of the co-occurrence relationships of vocabulary present in thesis titles reveals that mathematical performance is the most influential term and has a broader network. On the other hand, due to having the highest centrality indices, mathematical education, and learning are subjects that play the most prominent intermediary role among other thesis topics, establishing a more effective relationship and continuity among them. This implies that these topics have had the highest information transfer burden among the selected concepts by researchers, considering the nature of the mathematical education focus, which is centered on the way mathematical instruction and learning are defined. The results show that mathematical education, learning, and mathematical performance have the highest degree of centrality proximity, establishing minimal distance from other subjects. The co-occurrence mapping of vocabulary indicates that pairs of vocabulary such as content analysis-textbooks, problem solving-math performance, math education-learning, and math education-math performance have the highest levels of co-occurrence, reflecting researchers' approaches to mathematical education research topic selection. These findings suggest that most studies conducted using content analysis have focused on textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Master's dissertations
  • Doctoral theses
  • Mathematics education
  • Co-occurrence
  • Scientific map
  • Scientometrics
 
ابراهیم نیا، و.، حبیبی، س.، و حسینی‌رضایی، ر. (1401). تحلیل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید بهشتی (1395-1385) از منظر علم‌سنجی و مقایسه با چالش‌های مرتبط با این رشته در ایران. پژوهش­نامه علم­سنجی، 8(16)، 53-74.  https://doi.org/10.22070/rsci.2020.5903.1443
احمدی، ح.، و عصاره، ف. (1396). مروری بر کارکردهای تحلیل هم‌واژگانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 28(1)، 145-125. https://nastinfo.nlai.ir/article_1132.html
چاوشی نجف آبادی، ز.، و شعبانی، ا. (1388). بررسی مفاهیم، تعاریف و کارکردهای تحلیل استنادی در حوزه علم‌سنجی. دانش­شناسی (علوم کتابداری و اطلاع­رسانی و فناوری اطلاعات)، 2(4)، 15-24.
حاضری، ا.، مکی­زاده، ف.، و بیک خورمیزی، ف. (1395). تحلیل هم واژگانی مقالات مستخرج از پایان­نامه­های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش­شناسی. پژوهش­نامه علم­سنجی، 2(4)، 49-62.   
    https://doi.org/10.22070/rsci.2016.492
خواستار، ح.، غفاری، ر.، پورعزت، ع. ا.، و حیدری، ا. (1390). پژوهشی درباره­ی پایان­نامه­های کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از حیث موضوع و روش: موردمطالعه دانشگاه تهران. فصلنامه علوم مدیریت ایران. 6(21)، 105-123. https://journal.iams.ir/article_96.html
 راچمنی، ا.، نوکاریزی، م.، و شریف، ع. (1397). وضعیت کمی تولید پایان­نامه­ها و رساله­های حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد طی سال­های 1363-1393. پژوهش­نامه علم­سنجی، 4(8)،161-183. https://doi.org/10.22070/rsci.2018.641
رحیمی، ص.، سهیلی، ف.، و شرفی، ن. (1400). شناسایی و تحلیل ساختار دانشی مطالعات آموزش عالی ایران بر اساس تحلیل شبکه­ی هم‌واژگانی مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام. مطالعات برنامه­ی درسی آموزش عالی، 12(24)، 313-331. https://www.icsajournal.ir/article_145791.html?lang=fa
سهیلی، ف.، شعبانی، ع.، و خاصه، ع. ا. (1395). ساختار فکری دانش در حوزه رفتار اطلاعاتی: مطالعه­ی هم­واژگانی. تعامل انسان و اطلاعات. 2(4)، 21-36.
صبوری، ع. ا.، کرمی، ل.، و پیرحقی، م. (1394). شاخص­های مرسوم و جدید در علم­سنجی. نشاء علم، 6(11)، 6-17. https://www.sciencecultivation.ir/article_242347.html   
صدیقی، مهری. (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل هم رخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزه‌های علمی (مطالعه موردی: حوزه اطلاع‌سنجی). پژوهش­نامه پردازش و مدیریت اطلاعات. 30(2)، 373-396.
    https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699297.html?lang=fa
عریضی، ح.، عابدی، ا.، و تاجی، م. (1389). رابطه بین نیمرخ سبک‌های یادگیری با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس ریاضی و علوم دوره راهنمایی شهر اصفهان. نوآوریهای آموزشی، 9(2)، 7-24.
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_78923.html?lang=fa
کریمی فردین پور، ی. (1397). مطالعه‌ی گستره پژوهش­های متخصّصان آموزش ریاضی با استفاده از کلید واژگان. علم­سنجی کاسپین، 5(2)، 48-55. http://doi.org/10.22088/cjs.5.2.48
کریمی فردین پور، ی. (1399). تحلیل کمّی مجلات علمی فارسی‌زبان منتخب متخصّصان آموزش ریاضی از سال 1372 الی 1396. پژوهش در آموزش ریاضی، 1(2)، 81-94. https://rme.cfu.ac.ir/article_1575.html
گویا، ز. (1393). آموزش ریاضی چه نیست؟!. نظریه و عمل در برنامه درسی. 2(3)، 1-24.
گویا، ز.، و غلام آزاد، س. (1395). شکل‌گیری و تکوین یک برنامه بین‌رشته‌ای دوره تحصیلات تکمیلی: آموزش ریاضی در ایران. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 7(14)، 33-52.
نظربلند، ن.، رحمانی، ر.، رحمانی، م.، و عرفان منش، م. (1397). ترسیم و تحلیل شبکه هم‌رخدادی واژگان در پایان‌نامه‌های گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی. پژوهش­نامه علم­سنجی، 4(7)، 179-193.
مظفری غربا، ر.، فدائی، غ.، و حری، ع. (1386). تحلیل استنادی تطبیقی پایان‌نامه‌های دکتری شیمی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس (1376-1383). تحقیقات کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاهی، 39(44)، 15-43.  
    https://jlib.ut.ac.ir/article_21087.html?lang=fa
نوروزی چاکلی، ع. (1400). آشنایی با علم­سنجی (مبانی، مفاهیم، روابط و ریشه‌ها). تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت).
یزدانی، ک.، نجات، س.، رحیمی موقر، آ.، قالیچی، ل.، و خلیلی، م. (1393). علم‌سنجی: مروری بر مفاهیم، کاربردها و شاخص‌ها. مجله اپیدمیولوژی ایران. 10(4)، 78-88.  
Ahmadi, H., & Osareh, F. (2017). Co-word analysis concept, definition and application. National studies on librarianship and information organization, 28(1), 125-145.
      https://nastinfo.nlai.ir/article_1132.html?lang=en [In Persian].
Baki, A., Güven, B., Karataş, İ., Akkan, Y., & Çakıroğlu, Ü. (2011). Trends in Turkish mathematics education research: From 1998 to 2007. H. U. Journal of Education, 40(40), 57-68. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87349
Arslan, Ç., Karaduman, B., & Özaydın, Z. (2021). Thematic analysis of postgraduate theses on mathematics literacy in the field of mathematics education in Turkey. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 317-340. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1025977
Atweh, B., Lapinid, M.R.C., Limjap, A.A., Elipane, L.E., Basister, M., Conde, R.L. (2023). Correction to: Critical Analysis of Mathematics Education Doctoral Dissertations in the Philippines: 2009–2021. In: Atweh, B., Fan, L., Vistro-Yu, C.P. (eds), Asian Research in Mathematics Education. Mathematics Education – An Asian Perspective. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-0643-7_9
Cansız Aktaş, M. (2022). Problem-Posing Research in Mathematics Education: A Bibliometric Analysis. Journal of Pedagogical Research, 6(4), 217-233.
      https://doi.org/10.33902/JPR.202217414   
Castro, P., & Gómez, P. (2021). Taxonomy of key terms for mathematics education. International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology (IJEMST), 9(4), 585-613. https://doi.org/10.46328/ijemst.1289
Chavoshi Najafabadi, Z., & Shabani, A. (2009). Study of meanings, definishings and functions of citayions analysis in the field of epistemology. Journal of epistemology library and information science and information technology, 2(4), 15-24.
Dede, E., & Ozdemir, E. (2022). Mapping and Performance Evaluation of Mathematics Education Research in Turkey: A Bibliometric Analysis from 2005 to 2021. Journal of Pedagogical Research, 6(4), 1-19.  https://doi.org/10.33902/JPR.202216829
Donthu, N., Kumar, S., & Pattnaik, D. (2020). Forty-five years of Journal of Business Research: A bibliometric analysis. Journal of business research, 109, 1-14.
      https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.10.039
Ebrahimnia, V., Habibi, S. S., & Hoseinirezaei, S. R. (2022). Analysis of the Urban and Regional Planning Post-Graduate Theses at Shahid Beheshti University (2006- 2016): A Scientometric Perspective and Comparison with the Challenges in this Field in Iran. Scientometrics Research Journal, 8(16), 53-74.
      https://doi.org/10.22070/rsci.2020.5903.1443 [In Persian].
Inan, E., & Mert Uyangör, S. (2022). A Thematic analysis of theses prepared on mathematics education with gifted and talented students in Türkiye. Participatory Educational Research, 9(6), 19-40. https://doi.org/10.17275/per.22.127.9.6
Fernández Cano, A., Torralbo, M., Rico, L., Gutiérrez, P., & Maz, A. (2003). Análisis cienciométrico de las tesis doctorales españolas en educación y matemática (1976-1998). Revista española de documentación científica, 26(2), 162-174.
Gökçe, S., & Guner, P. (2021). Forty years of mathematics education: 1980-2019. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 9(3), 514-539.
      https://doi.org/10.46328/ijemst.1361
Gooya, Z. (2014). What ain’t mathematics education?!. Journal of Theory & Practice in Curriculum. 2(3), 1-24. https://cstp.khu.ac.ir/article-1-2108-en.html  [In Persian].
Gooya, Z., & Gholam Azad, S. (2017). Development of an Interdisciplinary Curriculum at the Graduate Level: Master and Doctoral Program of Mathematics Education in Iran. Journal of higher education curriculum studies, 7(14), 33-52. 
      https://www.icsajournal.ir/article_50075.html?lang=en [In Persian].
Güzeller, C. O., & Çeliker, N. (2018). Bibliometric analysis of tourism research for the period 2007-2016. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 6(1), 1-22. 
Hazeri, A., Makkizadeh, F., & Beyk Khormizi, F. (2016). The Co-word Analysis of Papers Extracted from the Information Science and Knowledge Studies Master Theses. Scientometrics Research Journal, 2 (2), 49-62.  https://doi.org/10.22070/rsci.2016.492 [In Persian].
Ivancheva, L. (2008). Scientometrics today: A methodological overview. Collnet journal of scientometrics and information management, 2(2), 47-56.
      https://doi.org/10.1080/09737766.2008.10700853
Karimi Fardinpour, Y. (2018). Studying the research scope of mathematics education specialists using keywords. Caspian Journal of Scientometrics, 5(2), 48-55. 
      http://doi.org/10.22088/cjs.5.2.48 [In Persian].
Karimi Fardinpour, Y. (2021). Quantitative analysis of farsi-language scientific journals selected by mathematical education specialists from 1993 to 2017. Research in mathematics education, 1(2 ), 81-94. https://rme.cfu.ac.ir/article_1575.html?lang=fa [In Persian].
Kaya, D., & Kutluca, T. (2024). E-learning in mathematics education: a bibliometric analysis (2012-2022). Turkish online journal of distance education, 25(1), 213-246.
Khastar, H., Ghafari, R., Pourezzat, A. A., & Heidari, E. (2012). A study of subject areas and research methods of public administration master’s theses: the case of university of tehran. Iranian journal of management sciences, 6(21), 105-122.
      https://journal.iams.ir/article_96.html [In Persian].
Maz-Machado, A., Gutiérrez-Rubio, D., Madrid, M. J., & Pedrosa Jesús, C. (2022). A Look at Doctoral Theses in Mathematics Education at Andalusian Universities (2010-2020) from a Gender Perspective. TEM Journal, 11(3), 1007-12.  https://doi.org/10.18421/TEM113-03
Mozaffari Gorabba, R., Fadaei, G., & Hori, A. (2007). Citation Analysis of Chemistry Doctoral Dissertations in Tehran and Tarbiat Modarres Universities (1996-2004). Academic Librarianship and Information Research, 39(44).
      https://jlib.ut.ac.ir/article_21087.html?lang=en [In Persian].
Nazarboland, N., Rahmani, R., Rahmani, M., & Erfan Manesh, M. A. (2018). Visualization and Analysis of Word Co-occurrence Network of the Theses in the Department of Consulting of Shahid Beheshti University. Scientometrics Research Journal, 4(7), 179-193.
      https://doi.org/10.22070/rsci.2018.613 [In Persian].
Noroozi Chakoli, A. (2021). Introduction to Scientometric (Foundations, Concepts, Relations and Origins). Tehran: SAMT. https://samt.ac.ir/en/book/3376/introduction-to-scientometric [In Persian].
Oreyzi, H., Abedi, A., & Taji, M. (2010). Relation between learning styles profile with academic performance of middle school students in science and mathematic lessons. Journal of educational innovations, 9(34), 7-24.
      https://noavaryedu.oerp.ir/article_78923.html?lang=en  [In Persian].
Özkaya, A. (2018). Bibliometric Analysis of the Studies in the Field of Mathematics Education. Educational Research and Reviews, 13(22), 723-734.
Phan, T. T., Do, T. T., Trinh, T. H., Tran, T., Duong, H. T., Trinh, T. P. T., Do, B. C., & Nguyen, T. (2022). A Bibliometric Review on Realistic Mathematics Education in Scopus Database between 1972-2019. European Journal of Educational Research, 11(2), 1133-1149. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.1133
Putra, F. G., Lengkana, D., Sutiarso, S., Nurhanurawati, N., Saregar, A., Diani, R., ... & Umam, R. (2023). Mathematical representation: A bibliometric mapping of the research literature (2013–2022). Infinity Journal, 13(1), 1-26. https://doi.org/10.22460/infinity.v13i1.p1-26
Rachamani, A., Nowkarizi, M., & Sharif, A. (2018). Investigating the Quantitative Status of Theses and Dissertations in Humanities with an Islamic Approach at Ferdowsi University of Mashhad in 1984-2014. Scientometrics Research Journal, 4(8), 161-183.
      https://doi.org/10.22070/rsci.2018.641 [In Persian].
Rahimi, S., Soheili, F., & Sharafi, N. (2022). Knowledge structure of iranian higher education studies based on co-word network analysis in ISC database. Journal of higher education curriculum studies, 12(24), 313-331.          
      https://www.icsajournal.ir/article_145791.html?lang=en [In Persian].
Saboury, A. A., Karami, L., & Pirhaghghi, M. (2015). Conventional and New Indicators for Scientometric. Science Cultivation, 06(1), 6-17.          
      https://www.sciencecultivation.ir/article_242347.html?lang=en [In Persian].
Sedighi, M. (2015). Using of co-word analysis method in mapping of the structure of scientific fields (case study: The field of Informetrics). Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(2), 373-396.  https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699297.html?lang=en
      [In Persian].
Siahaan, E. Y. S., Muhammad, I., Dasari, D., & Maharani, S. (2023). Research on critical thinking of pre-service mathematics education teachers in Indonesia (2015-2023): A bibliometric review. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 9(1), 34-50.
Sohaili, F., Shaban, A., & Khase, A. (2016). Intellectual structure of knowledge in information behavior: A co-word analysis. Human Information Interaction, 2(4), 21-36.
      https://hii.khu.ac.ir/article-1-2446-en.html  [In Persian].
Reotutar M. A. C. (2020). A Systematic Review on Graduate Mathematics Theses and Dissertations of State Universities and Colleges in Region I: A Basis for a Proposed Research Direction. Universal Journal of Educational Research, 8(12), 7915-7927.
Ronau, R. N., Rakes, C. R., Bush, S. B., Driskell, S. O., Niess, M. L., & Pugalee, D. K. (2014). A survey of mathematics education technology dissertation scope and quality: 1968–2009. American Educational Research Journal, 51(5), 974-1006.
Yazdani K., Nejat, S., Rahimi-Movaghar, A., Ghalichee, L., & Khalili, M. (2015). Scientometrics: Review of Concepts, Applications, and Indicators. Iranian Journal of Epidemiology, 10(4), 78-88. https://irje.tums.ac.ir/article-1-5292-en.html [In Persian].