گرایش‌های موضوعی تولیدات علمی مرتبط با کووید 19 در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی: مقایسه ایران و کشورهای شاخصِ پنج قاره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه پژوهشی مدیریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه گرایش‌های موضوعی تولیدات علمی مرتبط با کووید 19 در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی در ایران و کشورهای شاخصِ پنج قاره بر اساس آثار وب آو ساینس است.
روش‌شناسی: پژوهش علم‌سنجی حاضر دارای رویکرد میان‌رشته‌ای از نوع تحلیلی است؛ از فنون تحلیل شبکه اجتماعی و هم‌رخدادی و نرم‌افزارهای بیب اکسل، گفی و اس پی اس اس جهت تحلیل داده‌ها و نرم‌افزار وی اُ اس ویوور جهت ترسیم خوشه‌های موضوعی به‌کار ‌گرفته ‌شده ‌‌است.
یافته‌ها: ایالات متحده، انگلیس، چین، استرالیا و آفریقای جنوبی کشورهای شاخص هستند. ایران دارای جایگاه 37 در جهان و 13 در آسیاست. خوشه‌بندی هم‌واژگانی در مطالعات ایالات متحده شش خوشه، چین و آفریقای جنوبی هفت خوشه، انگلیس هشت خوشه، استرالیا و ایران ده خوشه را تشکیل دادند. بیشترین خوشه‌ها در مطالعات کشورهای استرالیا و ایران به دست ‌آمد. همچنین تفاوت معناداری میان کشورها به لحاظ تعداد استنادات دریافتی وجود نداشته است؛ تعداد تولیدات علمی کشورها در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی و حوزه سلامت با یکدیگر تفاوت معنا‌داری ندارند؛ اما میان میزان تولیدات مربوط به کووید 19 در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی و میزان شیوع بیماری (تعداد مبتلایان) در ایران و کشورهای شاخص رابطه مثبت و معنادار است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، ظهور کووید-19 به‌عنوان یک موضوع مهم بهداشتی و اجتماعی، مدیریت عوارض مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. در همین راستا در نتایج این تحقیق تکرار مفاهیمی چون توانمندسازی، مشارکت، حکمرانی، مدیریت و مدیریت بحران و غیره به چشم می‌خورد. این امر نشان‌دهنده وجود تفکر و سیاست‌های جدید در دوران پساکرونا برای کنترل و مهار چنین بحرانی است. همچنین بر اساس نتایج تحقیق «افسردگی، سلامت روان، خطر، رسانه‌های اجتماعی، مدیریت بحران و نفوذ» در مطالعات چینی از قاره آسیا با تأکید بر مفهوم «تاب‌آوری» مهم‌ترین مفاهیمی‌اند که گرایش‌های فکری غالب را پدید آورده‌اند. «آموزش عالی، یادگیری آنلاین، مدیریت، نوآوری، سلامت روان، افسردگی، جامعه، تعامل، انگیزه و دانش» در انگلستان از قاره اروپا با تأکید بر کلیدواژه‌های «بحران و انگیزه» مهم‌ترین گرایش‌های محققان را به دست داده است. «افسردگی، استرس، حمایت اجتماعی، آموزش، مشارکت، نفوذ، مدیریت، رهبری، اشتغال، خودآموزی، آموزش از راه دور و علم» در ایالات متحده آمریکا با تأکید بر کلیدواژه «آموزش از راه دور» مهم‌ترین گرایش‌های موضوعی پژوهشگران آمریکایی در این زمینه است. «رسانه‌های اجتماعی، آموزش، سواد، جامعه، رضایت، تأثیر، سلامت روان، فقر، حکمرانی و علوم انسانی» در مطالعات آفریقای جنوبی مهم‌ترین گرایش‌های فکری محققان در این زمینه را تشکیل می‌دهد. محوری‌ترین آنها «تحصیلات عالی و فقر» است. در مطالعات استرالیا از قاره اقیانوسیه، «آموزش، فناوری، گردشگری، مدیریت، علم، فرهنگ، مددکاری اجتماعی، سلامت روان، افسردگی، اضطراب و نئولیبرالیسم» پرتکرار و مهم بوده و با تأکید بر «بحران و جنسیت» از مهم‌ترین گرایش‌های پژوهشگران است. در مطالعات ایرانی، «افسردگی، تأثیر، رفتار، ادراک خطر» در میان مهم‌ترین گرایش‌های پژوهشگران جایگاه محوری دارد. برجسته‌ترین کلیدواژه «شبیه‌سازی» است. به این ترتیب در حوزه موضوعی مورد بحث نیز تفاوت‌هایی در گرایش‌های موضوعی بین کشورها وجود دارد. بااین‌حال، در نگاهی کلی به نتایج تحلیل خوشه‌ای کشورهای مورد مطالعه، می‌توان گفت که خوشه‌های کشورهای چین و استرالیا با موضوعاتی مانند «فناوری و رسانه، مدیریت و سلامت روان» و خوشه‌های کشورهای انگلستان و آمریکا با موضوعاتی مانند «افسردگی، جامعه، آموزش، مشارکت، مدیریت، یادگیری آنلاین و علم و دانش» هم‌پوشانی موضوعی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Thematic Trends of Scientific Productions Related to Covid-19 in the Fields of Humanities and Social Sciences: A Comparison of Iran and Five Leading Continental Countries

نویسنده [English]

  • Fatemeh Baratlou
Assistant Professor of Management Research Group, Institute for Humanities and Cultural Studies .
چکیده [English]

Purpose: The purpose of the present study is to compare the thematic trends of scientific productions related to Covid 19 in the fields of humanities and social sciences in Iran and the leading countries of the five continents based on the studies of Web of Science. 
Methodology: The present scientometric research has a descriptive-analytical interdisciplinary approach through social network and co-word analysis techniques which is one of the methods of content analysis. Bibexecl, Gephi, and SPSS software were used to analyze the data, and VosViewer software was used to draw thematic clusters.
Findings: The United States, England, China, Australia, and South Africa are the leading countries. Iran ranks 37th in the world and 13th in Asia. Co-word clustering in US studies consisted of 6 clusters, in Chinese and South African studies, 7 clusters, in British studies, 8 clusters, in Australian and Iranian studies 10 clusters. The clusters of "China and Australia", "The UK, and the United States" have thematic overlap, however, there are more clusters in the studies of Australia and Iran. There is a positive and significant relationship between the amounts of scientific production related to Covid 19 in humanities and social sciences and the prevalence of the disease (number of patients) in Iran and the leading countries. There was no significant difference between countries in terms of the number of citations received; The number of scientific productions of countries in the fields of humanities and social sciences and health is not significantly different from each other; There is a positive and significant relationship between the rate of scientific production of Covid 19 in the fields of humanities and social sciences and the prevalence of the disease (number of patients) in Iran and leading countries.
Conclusion: Based on the results, the emergence of Covid-19 as an important health and social issue has made the management of various economic, social, cultural, and political complications inevitable. It is in this direction that in the results of this research, the repetition of concepts such as empowerment, participation, governance, management, and crisis management, etc. can be seen. This shows the existence of new thinking and policies in the post-coronavirus era to control and contain such a crisis. Also, according to the results of the research, "depression, mental health, risk, social media, crisis management, influence" are frequent in Chinese studies from the Asian continent. The most centrality of degree, closeness, and betweenness is related to the concept of "resilience". In England, from the European continent, "higher education, online learning, management, innovation, mental health, depression, society, engagement, motivation, knowledge" are the most important trends of researchers. The most centrality of the degree, closeness, and betweenness is related to the keywords "crisis and motivation". In the United States of America, "depression, stress, social support, education, participation, influence, management, leadership, employment, self-education, distance education, and science" are more common and the most important subject tendencies of researchers in this field. The most centrality of the degree, closeness, and intermediateness is related to the keyword "distance education". The most centrality of the degree, closeness, and intermediation is "distance education". "Social media, education, literacy, society, satisfaction, influence, mental health, poverty, governance, and humanities" are frequent in South African studies from the African continent and constitute the most important intellectual tendencies of researchers in this field; The most centrality of degree, closeness, and intermediateness is "higher education and poverty". In the studies of Australia from the Oceania continent, "education, technology, tourism, management, science, culture, social work, mental health, depression, anxiety, neoliberalism" are frequent and important and are the most important trends of researchers; The most centrality of degree, closeness and intermediateness is related to "crisis and gender". In Iranian studies, "depression, influence, behavior, perception of risk" have a central place among the most important tendencies of researchers; In the studies of this country, the most centrality of degree, closeness, and intermediateness is related to the keyword "simulation". In this way, in the subject area under discussion, there are also differences in the subject tendencies between countries. However, in a general look at the results of the cluster analysis of the studied countries, it can be said that the clusters of the countries of China and Australia with topics such as "technology and media, management and mental health" and the clusters of the countries of England and the United States with topics such as "depression, society, education, participation, management, online learning, and science and knowledge" have thematic overlap.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona Virus
  • Covid 19
  • Content Analysis
  • co-word
  • Social Network Analysis
  • Humanities
  • Social Sciences
آخشیک، سمیه. (1389). خلاصه مباحث روش‌های پژوهش و آمار. تهران: کتابدار.
احمدی، حمید، عصاره، فریده. (1396). مروری بر کارکردهای تحلیل هم‌واژگانی. مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 28 (1)، 125-145.
امامی، مریم، دانیالی، سمیرا. (1399). تحلیل شبکه هم‌تألیفی و شاخص‌های شبکه اجتماعی پژوهش‌های حوزه کرونا ویروس، دو فصلنامه علم‌سنجی کاسپین، 7 (2)، 18-27.  قابل دسترس در: https://civilica.com/doc/1166889
بنیادی نائینی، علی، مقیسه، زهره. (1399). مطالعه آلتمتریک برون‌دادهای علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه ویروس کرونا. پژوهش‌نامه علم‌سنجی. قابل دسترس در: http://rsci.shahed.ac.ir/article_2986.html
جباری، لیلا، جعفری، سمیه. (1399). تحلیل چشم‎انداز پژوهش، نقشه دانش و الگوهای هم‌نویسندگی مطالعات کووید 19. ترویج علم، 11 (1)، 123-144.
جعفری، سمیه، فرشید، راضیه، جباری، لیلا. (1399). تحلیل موضوعی مطالعات کووید 19 در پنج قاره بزرگ. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، 6 (11): 277-297.
جمشیدی، محمدحسین. (۱۳۸۷). علوم انسانی و رسالت انسان علوم انسانی و تحول فرهنگی و معنوی جامعه معاصر مجموعه مقالات کنگره ملی علوم انسانی به کوشش مظفر نامدار.
حسینی، سید حسین، شهابی، روح‌الله. (۱۳۹۷). علوم انسانی در ایران وضعیت کنونی و راهکارهای ارتقای آن با بهره‌گیری از الگوی تحلیل درونی محیطی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 18 (1):۱۰۱-۱۲۶.
دانش، فرشید، قویدل، سمیه. (1398). کروناویروس: علم‌سنجی پنجاه سال تولید علم جهانی. مجله میکروب‌شناسی پزشکی ایران، 14 (1)، 1-16.
ذوالفقاری، ثریا، توکلی‌زاده‌ راوری، محمد، میرزایی، احمد، سهیلی، فرامرز، سجادیان، محمد. (1395). کاربرد نقشه‌های به‌دست‌آمده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان پروانه‌های ثبت اختراع در آشکارسازی دانش فنی. مطالعات ملی و کتابداری سازمان‌دهی اطلاعات، 27 (3)، 147-159.
رمضانی، هادی، علی‌پور حافظی، مهدی، مؤمنی، عصمت. (1393). نقشه‌های علمی: فنون و روش‌ها. فصلنامه ترویج علم، 5 (6)، 53-84.
ریاضی، عبدالمهدی. (۱۳۸۷). ضریب تأثیر پژوهش‌های علوم انسانی را بیشتر کنیم، پیشنهاد مدل تأثیر کنگره عملی علوم انسانی وضعیت امروز و چشم‌انداز فردا تهران ۲۲ تا ۲۴ اسفند.
سهیلی، فرامرز، شعبانی، علی، خاصه، علی‌اکبر. (1395). ساختار فکری دانش در حوزۀ رفتار اطلاعاتی: مطالعۀ هم‌واژگانی. تعامل انسان و اطلاعات، 2 (4)، 21-36.
سهیلی، فرامرز، توکلی‌زاده راوری، محمد، حاضری، افسانه، دوست‌حسینی، ندا. (1396). ترسیم نقشه علمی. تهران: دانشگاه پیام نور.
سیف، حامد، سیف، آرامیس، بروجردی، مهدخت. (1399). اخبار جعلی و بحران کرونا تأکید بر دیدگاه صاحب‌نظران حوزه ارتباطات بحران. مطالعات رسانه‌های نوین، 6 (22). قابل دسترس در: https://journals.atu.ac.ir/article_12743.html
شادروان، سوده، محمدی‌نژاد، مهدیه، حاج‌محمدی، آیدا، رضایی همت‌آبادی، فاطمه. (1399). تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کنترل بیماری کرونا، هفتمین کنفرانس بین‌المللی نوآوری و تحقیق در علوم مهندسی. قابل دسترس در: https://civilica.com/doc/1119805 /
شکفته، مریم، حریری، نجلا. (1392). ترسیم و تحلیل نقشه علمی پزشکی ایران با استفاده از روش هم‌استنادی موضوعی و معیارهای تحلیل شبکه اجتماعی. مدیریت سلامت، 16 (15)، 43-59.
ضیغمی، رضا، باقری نسامی، معصومه، حق‌دوست، فاطمه، یادآور، منصوره. (1387). تحلیل محتوا. فصلنامه پرستاری ایران، 21 (53)، 41-52.
عرفان‌منش، محمدامین، ارشدی، هما. (1394). شبکه هم نویسندگی مؤسسات در مقاله‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 49 (1)، 79-99.
عزیزی، نعمت‌الله. (۱۳۸۷). بررسی چالش‌ها و نارسایی‌های تحصیلات دانشگاهی در حوزه علوم انسانی تأملی بر نظرات دانشجویان مجموعه مقالات کنگره ملی علوم انسانی به کوشش مظفر نامدار.
عسگری، محمد، چوبداری، عسگر، برجعلی، احمد. (1400). تحلیل مضامین ابعاد سلامت روان متأثر از همه‌گیری ویروس کرونا: پژوهشی کیفی. روان‌شناسی بالینی، 13 (2)، 97-110.
علی‌احمدی جشفقانی، حسین. (1399). مدیریت استراتژیک بیماری‌ کووید ۱۹. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ۲۸ (۱۰)، ۳۰۹۲-۳۱۰۳.
مسکرپور امیری، محمد، نصیری، طاها، مهدی‌زاده، پریسا. (1399). تحلیل خوشه‌های موضوعی و ترسیم نقشه علمی پژوهش‌های حوزه کووید-۱۹ در پایگاه علمی اسکوپوس. طب نظامی، ۲۲ (۶)، ۶۶۳-۶۶۹.
منتی، حسین. (1399). بررسی اثرات ویروس کرونا کووید 19 بر اقتصاد جهانی. ارزیابی تأثیرات اجتماعی، (ویژه‌نامه پیامدهای شیوع ویروس کرونا-کووید 19)، 1 (2)، 163-181.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (1391). نقش و جایگاه مطالعات علم‌سنجی در توسعه. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 27 (3)، 723-736.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (1398). سخن سردبیر: بحران کرونا، پژوهش مجازی و علم‌سنجی مجازی. پژوهش‌نامه علم‌سنجی 5 (10)،2-1.
 
Abbasi, A. Hossain, L., Leydesdorff, L. (2012). Betweenness centrality as a driver of preferential attachment in the evolution of research collaboration networks. Journal of Informetrics, 6(3), 403-412.
An, P., Song, P., Lian, K., & Wang, Y. (2020). CT manifestations of novel coronavirus pneumonia: a case report. Balkan medical journal, 37(3), 163-165.
Batooli, Z., Sayyah, M. (2020). Measuring social media attention of scientific research on Novel Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): An investigation on article-level metrics data of Dimensions. Available from: www.researchsquare.com, [https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-21980/v1].
Borner, K., Chen, C., Boyack, K.W., (2003). Visualizing Knowledge Domains. Annual Review of Information Science and Technology, 37:179-255.
Boetto, E., Fantini, M. P., Gangemi, A., Golinelli, D., Greco, M., Nuzzolese, A. G., Rallo, F. (2020). Using altmetrics for detecting impactful research in quasi-zero-day time-windows: the case of COVID-19. arXiv preprint arXiv:2004.06179.
Bonilla-Aldana DK, Quintero-Rada K, Montoya-Posada JP, Ramírez-Ocampo S, Paniz-Mondolfi A, Rabaan AA. (2020). SARS-CoV, MERS-CoV and now the 2019-novel CoV: Have we investigated enough about coronaviruses? –A bibliometric analysis. Travel Med Infect Dis. 33:101566.
Chopra, V., Toner, E., Waldhorn, R., Washer, L. (2020). How should US hospitals prepare for coronavirus disease 2019 (COVID-19)? Available from: https://www.acpjournals.org/doi/
Colavizza, G., Costas, R., Traag, V. A., Van Eck, N. J., Van Leeuwen, T., Waltman, L. (2021). A scientometric overview of CORD-19. PLoS ONE 16(1): e0244839. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0244839.
Cuellar, M. J., Vidgen, R., Takeda, H., Truex, D. (2016). Ideational influence, connectedness, and venue representation: Assessing scholarly capital. Journal of the Association for Information Systems, 17(1), 1.
Dehghanbanadaki, H., Seif, F., Vahidi, Y., Razi, F., Hashemi, E., Khoshmirsafa, M., Aazami, H. (2020). Bibliometric analysis of global scientific research on Coronavirus (COVID-19). Medical Journal of the Islamic Republic of Iran (MJIRI), 34(1), 354-362.
Fang, Z., Costas, R., Tian, W., Wang, X., Wouters, P. (2020). An extensive analysis of the presence of altimetric data for Web of Science publications across subject fields and research topics. Scientometrics, 124 (3), 2519-2549.
Gagne, J. C. de, Walters, K. (2009). Online Teaching Experience: A Qualitative meta-synthesis (QMS). MERLOT Journal of Online Learning and Teaching. 5(4): 577–590.
Gorbalenya, A. E., Baker, S. C., Baric, R., Groot, R. J. D., Drosten, C., Gulyaeva, A. A., Penzar, D. (2020). Severe acute respiratory syndrome-related coronavirus: The species and its viruses–a statement of the Coronavirus Study Group. Available from:  https://digital.csic.es/handle/10261/212994
Haghani, M., Bliemer, M. C. (2020). Covid-19 pandemic and the unprecedented mobilization of scholarly efforts prompted by a health crisis: Scientometric comparisons across SARS, MERS and 2019-nCov literature. ArXiv preprint arXiv: 2006.00674.
Haghani M., Bliemer M.C.J., Goerlandt F., Li J. (2020). The scientific literature on Coronaviruses, COVID-19 and its associated safety-related research dimensions: A scientometric analysis and scoping review. doi: 10.1016/j.ssci.2020.104806.
Handoko, L. H. (2021). COVID-19 research trends in the fields of economics and business in the Scopus database in November 2020. Science Editing, 8(1), 64-71. ‏
Hansen, D. L., Shneiderman, B., Smith, M. A. (2010). Analyzing social media networks with NodeXL: Insights from a connected world. Burlington: Morgan Kaufmann.
Hossain, M. M. (2020). Current Status of Global Research on Novel Covid-19 Disease (COVID-19): A Bibliometric Analysis and Knowledge Mapping. Available at SSRN 3547824. ‏
Kousha, K., Thelwall, M. (2020). COVID-19 publications: Database coverage, citations, readers, tweets, news, Facebook walls, Reddit posts. ArXiv preprint arXiv: 2004.10400.
Laksham, S., Surulinathi, M., Balasubramani, R., Srinivasaragavan, S. (2020). Mapping the Research output on Coronavirus: A Scientometric Study, http://hdl.handle.net/123456789/31756.
Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y. T., Liu, Z., Hu, S., Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7(4), e17-e18.
Li, W., Yang, Y., Liu, Z. H., Zhao, Y. J., Zhang, Q., Zhang, L., Xiang, Y. T. (2020). Progression of mental health services during the COVID-19 outbreak in China. International journal of biological sciences, 16(10), 1732.
Makkizadeh, F. Sa'adat F., (2017). Bibliometric and thematic analysis of articles in the field of infertility (2011-2015). International journal of reproductive biomedicine (Yazd, Iran) 2017; 15(11): 719-728.
[DOI:10.29252/ijrm.15.11.719]
Nasir, A., Shaukat, K., Hameed, I. A., Luo, S., Mahboob, T., Iqbal, F. (2020). A bibliometric analysis of corona pandemic in social sciences: a review of influential aspects and conceptual structure.  IEEE Access, (Volume: 8).
Nobel, Y. R., Phipps, M., Zucker, J., Lebwohl, B., Wang, T. C., Sobieszczyk, M. E., Freedberg, D. E. (2020). Gastrointestinal symptoms and coronavirus disease 2019: a case-control study from the United States. Gastroenterology, 159(1), 373-375.
Patil, S. B. (2020). A Scientometric Analysis of Global COVID-19 Research Based on Dimensions Database. Available at SSRN 3631795
Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General psychiatry, 33(2).
Rothana H.A., Byrareddy S.N. (2020). ‘The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak.’ Journal of Autoimmunity. DOI: 10.1016/j.jaut.2020.102433
Sa’ed, H. Z. (2016). Global research trends of Middle East respiratory syndrome covid 19: a bibliometric analysis. BMC infectious diseases, 16(1), 255.
Sahoo, S., Pandey, S. (2020). Evaluating research performance of Coronavirus and Covid-19 pandemic using scientometric indicators. Online Information Review. ‏
Shapira, P. (2020). Scientific publications and COVID-19 “research pivots” during the pandemic: An initial bibliometric analysis. bioRxiv. ‏
Shaukat, K., Alam, T. M., Hameed, I. A., Luo, S., Li, J., Aujla, G. K., Iqbal, F. (2020). A comprehensive dataset for bibliometric analysis of SARS and coronavirus impact on social sciences. Data in brief, 33, 106520. ‏
Shereen, M. A., Khan, S., Kazmi, A., Bashir, N., Siddique, R. (2020). COVID-19 infection: Origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses. Journal of Advanced Research, 24, 91-98.
Shrivastava, S. R., Shrivastava, P. S. (2020). Employing behavioral tools to define the response to the coronavirus virus disease-2019 pandemic in the European Region. Annals of Indian Psychiatry, 4(1), 96.
Stowell SR, Guarner J. (2020). Role of Serology in the Coronavirus Disease 2019 Pandemic. Clinical Infectious Diseases. Available from: https://academic.oup.com/cid/
Torres-Salinas, D., Robinson-Garcia, N., Castillo-Valdivieso, P. A. (2020). Open Access and Altmetrics in the pandemic age: Forecast analysis on COVID-19 related literature. BioRxiv.
University of Oxford Portal: Date of access: 15/9/2013
University of Uidaho Portal: Date of access: 15/9/2013.
Wang, D., Hu, B., Hu, C., Zhu, F., Liu, X., Zhang, J., Peng, Z. (2020). Clinical characteristics of 138 hospitalized patients with 2019 novel coronavirus–infected pneumonia in Wuhan, China. Jama, 323(11), 1061-1069. ‏
Weiss, S. R. (2020). Forty years with coronaviruses. Journal of Experimental Medicine, 217(5).
WHO - World Health Organization (2020). ‘Surveillance case definitions for human infection with the novel coronavirus (nCoV): interim guidance v1, January 2020 (Report).’ HDL: 10665/330376. WHO/2019 nCoV/Surveillance/v2020.1.
Yazdani K, Rahimi-Movaghar A, Nedjat S, Ghalichi L, Khalili M. A. (2015). 5-year scientometric analysis of research centers affiliated with Tehran University of Medical Sciences. Med J Islam Repub Iran, 29 (1): 375-384.
Zhao, S., Musa, S. S., Lin, Q., Ran, J., Yang, G., Wang, W., Lou, Y., Yang, L., Gao, D., He, D., Wang, M. H (2020). Estimating the unreported number of novel coronavirus (2019-nCoV) cases in China in the first half of January 2020: a data-driven modeling analysis of the early outbreak. Journal of clinical medicine, 9(2), 388.
Akhshik, S. (2008). Summary of research methods and statistics. Tehran: Librarian. [In Persian] 
Ahmadi, H., Osareh F. (2017). An overview of the functions of synonym analysis. National Library and Information Organization Studies, 28(1), 125-145. Doi:  20.1001.1.24767220.1400.11.2.2.2 [In Persian] 
Emami, M., Daniyali, S. (2019). Co-authorship network analysis and social network indicators of research in the field of coronavirus, Caspian Scientific Quarterly, 7(2), 18-27. Doi: 20.1001.1.24234710.1399.7.2.2.6. Available at: https://civilica.com/doc/1166889. [In Persian] 
Bonyadi Naeini, A., moghiseh, Z. (2021). Altimetric study of scientific outputs of Iranian researchers in the field of coronavirus. Scientometrics Research Journals. Doi: 10.22070/RSCI.2020.13360.1447. Available at: http://rsci.shahed.ac.ir/article_2986.html. [In Persian] 
Jabari, L., Jafari, S. (2019). Research perspective analysis, knowledge map and co-authorship patterns of covid 19 studies. Journal of the popularization of science, 11(1), 123-144. Doi: 20.1001.1.22519033.1399.11.1.6.5. [In Persian] 
Jafari, S., Farshid, R., Jabari, L. (2019). Thematic analysis of covid 19 studies in five major continents, Scientometrics Research Journals, 6(11): 277-297. Doi: 10.22070/RSCI.2020.5494.1385. [In Persian] 
Jamshidi, M. H. (2008). Humanities and mission of man, humanities and cultural and spiritual transformation of contemporary society, collection of articles of the National Congress of Humanities, by Muzaffar Namdar. [In Persian] 
Hosseini, S. H., Shahabi, R. (2017). Humanities in Iran, the current situation, and ways to improve it using the internal environmental analysis model, Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts and Programs of Human Sciences), 18(1):101-126. [In Persian] 
Danesh, F., Qavidel, S. (2018). Coronavirus: scientometric analysis of fifty years of global science production, Iranian Journal of Medical Microbiology, 14(1), 1-16.  Doi: 10.30699/ijma.14.1.1 [In Persian] 
Zulfaqari, S., Tavakolizadeh Ravari, M., Mirzaei, A., Soheili, F., Sajjadian, M. (2015). Application of the maps obtained from the co-occurrence analysis of patent license words in revealing technical knowledge, Librarianship and information organization studies, 27(3), 147-159. [In Persian] 
Ramezani, H., Alipour Hafezi, M., Momeni, S. (2013). Scientific maps: techniques and methods. Journal of the popularization of science, 5(6), 53-84. Doi: 20.1001.1.22519033.1393.5.1.4.1 [In Persian] 
Riazi, A. (2008). To increase the impact factor of humanities researches: the proposal of the impact model, Proceedings of the Tehran National Humanities Congress, Tehran, March 22-24. [In Persian] 
Sohaili, F., Shabani, A., Khasse, A. A. (2015). The intellectual structure of knowledge in the field of information behavior: the study of synonyms. Human Information Interaction, 2(4), 21-36. [In Persian] 
Sohaili, F., Tavakolizadeh Ravari, M., Hazeri, A., Dosthosseini, N. (2016). Drawing a scientific map. Tehran: Payam Noor University. [In Persian] 
Seif, H., Seif, A., Boroujerdi, M. (2019). Fake news and the Corona crisis with an emphasis on the opinions of experts in the field of crisis communications, New Media Studies, 6(22). Available at: https://journals.atu.ac.ir/article_12743.html [In Persian] 
Shadarvan, S., Mohammadinejad, M., Hajmohammadi, A., Rezaei Hematabadi, F. (2019). The effect of social networks on the control of corona disease, the 7th international conference on innovation and research in engineering sciences. Available at: https://civilica.com/doc/1119805/ [In Persian] 
Shekofte, M., Hariri, N. (2012). Drawing and analyzing the medical scientific map of Iran using a thematic co-referencing method and social network analysis criteria. Journal of Health Administration, 16(15), 43-59. URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-1152-en.html [In Persian] 
Zeighami, R., Bagheri Nesami, M., Haqdoost, F., Yadavar, M. (2008). content analysis, Iran Journal of Nursing, 21(53), 41-52. URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-408-en.html [In Persian] 
Erfan Manesh, M. A., Arshadi, H. (2014). Co-authorship network of institutions in information science and epistemology articles in Iran. Academic Librarianship and Information Research, 49(1), 79-99. Doi: 10.22059/JLIB.2015.56966 [In Persian] 
Azizi, N. (2008). Examining the challenges and inadequacies of university education in the field of humanities, reflecting on students' opinions, collection of articles of the National Congress of Humanities, by Muzaffar Namdar. [In Persian] 
Asgari, M., choobdari, A., Borjali, A. (2022). Analyzing the themes of mental health dimensions affected by the coronavirus epidemic: qualitative research. Journal of Clinical Psychology, 13(2), 97-110. SID. https://sid.ir/paper/957406/en [In Persian] 
 Ali Ahmadi Joshfaghani, H. (2019). Strategic management of covid 19, Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 28(10), 3092-3103. [In Persian] 
Maskarpour Amiri, M., Nasiri, T., Mahdizadeh, P. (2019). Analyzing thematic clusters and drawing a scientific map of research in the field of Covid-19 in Scopus scientific database, Journal of Military Medicine, 22(6), 663-669. [In Persian] 
Menati, H. (2019). Examining the effects of the Coronavirus, Covid-19 on the global economy, The scientific-specialized quarterly journal of social impact assessment, (special paper on the consequences of the outbreak of the Corona virus-Covid 19), 1(2), 163-181. [In Persian] 
Noroozi Chakoli, A. (2012). The Role and Situation of the Scientometrics in Development. Iranian Journal of Information Processing and Management27(3), 723-736. [In Persian] 
Noroozi Chakoli, A. (2019). Note from the Editor-in-Chief: Corona Crisis, Virtual Research, and Virtual Scientometrics. Scientometrics Research Journal5(10), 1-2. doi: 10.22070/rsci.2019.1129. [In Persian]