اسحاقی، ف.، محمدی، ر.، و پرند، ک. (1378). نظام مناسب ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (ملاکها و رویهها). نامه آموزش عالی، 1 (2)، 93 -111.
باوی، م. (1377). وضعیت رشته علوم سیاسی در ایران. فصلنامه علوم سیاسی، 1 (3)، 286- 310.
جمالی زواره، ب.، نصر اصفهانی، ا.، و نیلی، م. (1397). واکاوی آییننامه ارتقای هیئت علمی: چالشها و پیامدها.
فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، 10 (1)، 79 - 98.
https://ensani.ir/fa/article/519445
حیدری، غ.، قنادینژاد، ف. (1397). تبیین موانع و راهکارهای نظریهپردازی در علوم انسانی و اجتماعی (مطالعه موردی: اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز).
رهیافت، 28 (71)، 19- 32.
https://www.sid.ir/paper/87813/fa
خاکی، غ. (1378). روش تحقیق (با رویکرد پایاننامهنویسی). تهران: انتشارات: مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشارات درایت. 430 ص.
رضایان، ا.، مرزبان، ا.، رضایان، ع.، و مرزبان، م. (1401). تحلیل ساختاری مؤلفهها و شناسایی پیشرانهای سازندۀ آیندۀ آییننامۀ ارتقای مرتبۀ اعضای هیئت علمی مراکز آموزش عالی در ایران در افق 1414.
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 14 (3)، 123 - 155.
https://doi.org/10.22035/isih.2022.4663.4603
روحانی، ش.، و رشیدی، ز. (1397). واکاوی تجربه زیسته اعضای هیئت علمی از روند ارتقای مرتبه علمی؛ مطالعهای به روش پدیدارشناسی.
مجله آموزش عالی ایران، 10 (1)، 133- 157.
https://ihej.ir/article-1-1198-fa.html
روشن، م.، و قاسمی، م. (1397). تحلیل رفتاری اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم انسانی و اجتماعی در فرایند ارتقای علمی.
مجله اموزش عالی ایران، ۱۰ (۱)، 1- 23.
https://ensani.ir/fa/article/519442/
شمشیری، ب.، سلیمی، ق.، وسنگی، ف. (1397). معیارهای ارتقای اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی از منظر تجارب دانشگاههای معتبر دنیا و تجارب اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز پژوهشی ترکیبی.
آموزش عالی ایران، 10 (1)، 99- 131.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.20088000.1397.10.1.5.8
صادقی آرانی، ز. (1400). بهرهگیری از رویکرد تفکر سیستمی بهمنظور بررسی اثرهای جانبی سیاستهای آموزش عالی: نقدی بر مقالهمحوربودن آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی.
فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی،27 (3)، 53- 85.
https://journal.irphe.ac.ir/article_703034.html
صادقیمندی، ف.، محمدی، ر.، و زمانیفر، م. (1394). ارزشیابی کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی در گروههای آموزشی مهندسی (بر مبنای گزارشهای ارزیابی درونی).
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 17 (67)، 91-111.
https://ecc.isc.ac/showJournal/25/66804/842868
عصاره، ف.، و عفیفیان، ف. (1396). نقدی بر آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشى کشور: آسیبشناسى و ارائه راهکارها.
فصلنامه نقد کتاب، اطلاعرسانی و ارتباطات، 4 (15)، 213-223.
http://icbr.faslnameh.org/article-1-437-fa.html
قنبری، ا.، و یوسفی، ه. (1398). اولویتبندی معیارهای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی در ایران بر اساس مطالعهای تطبیقی نظامهای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی در دانشگاههای منتخب.
فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، 11 (4)، 67-94.
http://ihej.ir/article-1-1523-fa.html
محمدی دوستدار، ح.، و میرحسینی، ع. (1387). بررسی تطبیقی معیارهای ارتقای اعضای هیئت علمی در آموزش عالی.
سیاست علم و فناوری، 1 (3)، 91-102.
https://www.sid.ir/paper/403914/fa
مصفا، ن. (1385). سیری در تحولات آموزشی و پژوهشی علوم سیاسی و روابط بینالملل. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 308 ص.
همتی، ع. ر.، گودرزی، م. ع.، و حاجیانی، ا
. (1394). آیندهپژوهی تجاریشدن آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران؛ ضرورت یا الزام!
فصلنامه آیندهپژوهی مدیریت، 26 (102)، 1-14.
https://www.sid.ir/paper/204277/fa
صمدی، ل.، ناخدا، م.، نوروزی چاکلی، ع. ر.، و اسدی، س. (1398). چالشهای آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی برای همترازسازی سنجش و ارزیابی بهره وری علمی پژوهشگران رشته موسیقی در ایران.
پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1 (17)، 59- 84.
https://doi.org/10.22067/riis.v9i1.75959
یوسفی، ه.، اسدبیگی، م.، و رشید حاجی خواجهلو، ص. (1398). استخراج معیارهای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی از طریق کاربست مطالعه تطبیقی دانشگاههای منتخب.
فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 25 (4)، 73-95.
https://www.sid.ir/paper/67999/fa
یوسفی، ه. (1401).
بررسی و آسیبشناسی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی؛2. بسته پیشنهادی اصلاح و بازنگری آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
https://www.sid.ir/paper/1047936/fa
Abed, S., Mohammad Davoudi, A., & Sorani, R. (2019). Examining the performance evaluation of faculty members in universities.
New Research Approaches in Management and Accounting Quarterly,
4(39), 1 - 21.
https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/468 [In Persian].
Arastopour, S. (2013).
A pathological look at the regulations for the promotion of academic staff members and its negative consequences in the field of science production. [In the first national conference on science assessment: evaluation and pathology of scientific outputs
], pp. 1-20.
https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1071037.html [In Persian].
Bavi, M. (1999). The status of political science in Iran. Political Science Quarterly, 1(3), 286-310. [In Persian].
Busaliki, H. (2020). Moral Valuation of Academic Personnel’s Advancement Guideline from the Standpoint of Distributive Justice on the Basis of “Competence” Criterion.
Research Quarterly in Islamic Ethics, 13 (50), 7-24.
https://doi.org/20.1001.1.22287264.1399.13.50.9.7 [In Persian].
Ghanbari, A., & Yousefi, H. (2019). Prioritization of faculty members promotion criteria based on a comparative study in the context of faculty promotion systems in selected universities.
Journal of Iranian Higher Education, 11 (4), 67-94.
http://ihej.ir/article-1-1523-fa.html [In Persian].
Hemmati, A., Goudarzi, M. A., & Hajiani, I. (2015). Exploring the Future of Commercialization of Higher Education in the Islamic Republic of Iran; a Necessity or an Obligation.
Future study Management,
26(102), 1-14.
https://www.sid.ir/paper/204277/fa [In Persian].
Igbojekwe, P. A., Ugo-Okoro, C. P., & Agbonye, C. O. (2015). Performance evaluation of academic staff in universities and colleges in Nigeria: The missing criteria.
International Journal of Education and Research,
3(3), 627-640.
https://www.ijern.com/journal/2015/March-2015/53.pdf
Ishaghi, F., Mohammadi, R., & Parand, K. (2000). A suitable system for evaluating the performance of faculty members of universities and higher education institutions (criteria and procedures). Letter of Higher Education, 1(2), 93-111. [In Persian].
Hosseiny Shavoun, A., & Jahed, H. (2012). The Viewpoint of Faculty Members on Research Obstacles at Tabriz University.
Journal of Science and Technology Policy,
4(4), 49-65.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12858.html [In Persian].
Jamali Zavareh, B., Nasr Esfahani, A., &bNili, M. (2017). Analyzing the regulation of faculty promotion: challenges and consequences.
Journal of Iranian Higher Education,
10(1), pp. 98-97.
https://ensani.ir/fa/article/519445/ [In Persian].
Khaki, G. (2000). Research method (with approach of a thesis writing). Tehran. Publications: The country's scientific research center in cooperation with the cultural center of Drate publications. 430 p. [In Persian].
Kumar, R. (2011). Research Methodology, a step-by-step guide for beginners. 3rd edition, London, SAGE Publications.440 p.
……………………. (2008). A comparative investigation of academic promotion criteria in higher.
Journal of Science and Technology Policy,
1(3), 91-102.
https://www.sid.ir/paper/403914/fa [In Persian].
Mosafa, N. (1385). Review in the educational and research developments of political science and international relations. Tehran: Institute of Cultural and Social Studies, 308 p. [In Persian].
Samadi, L., Nakhoda, M., Noroozi Chakoli, A., & Asadi, S. (2019). The Challenges of the Regulations for the Promotion of Faculty Members for the Equated Comparison of the Assessment and Evaluation Process of Scientific Productivity of Music Researchers in Iran.
Library and Information Science Research,
9(1), 59-84.
https://doi.org/10.22067/riis. v9i1.75959 [In Persian].
Ochsner, M., Hug, S. E., & Daniel, H. D. (2014). Voraussetzungen für die Beurteilung der Qualität geisteswissenschaftlicher Forschung: Zusammenführung der Befunde aus vier empirischen Studien.
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft,
17, 111-132.
https://doi.org/10.1007/s11618-014-0576-4
Osareh, F. & Afifian, F. (2016). A critique on the regulations for the promotion of academic staff members of universities and educational institutions of the country: Pathology and providing solutions.
Information & Communication Quarterly Book Review,
4(15), pp. 213-223.
http://icbr.faslnameh.org/article-1-437-fa.html [In Persian].
Reale, E., Avramov, D., Canhial, K., Donovan, C., Flecha, R., Holm, P., ... & Van Horik, R. (2018). A review of literature on evaluating the scientific, social and political impact of social sciences and humanities research.
Research Evaluation,
27(4), 298-308.
https://doi.org/10.1093/reseval/rvx025
Regulations for promotion of faculty members. (2015). Ministry of Science, Research and Technology, Tehran: Iran. [In Persian].
Rezayan, A., Marzban, E., Rezayan, A., & Marzban, M. (2022). Structural analysis of key factors and identification of driving forces of future faculty promotion regulations in Iran’s higher education over horizon 2035.
Interdisciplinary Studies in Humanities,
14(3), 123-155.
https://doi.org/10.22035/isih.2022.4663.4603 [In Persian].
Rouhani, S., & Rashidi, Z. (2017). Analyzing the lived experience of faculty members from the process of upgrading the academic rank; A phenomenological study.
Journal of Iranian Higher Education,
10(1), pp. 157-133.
https://ihej.ir/article-1-1198-fa.html [In Persian].
Roshan, M., & Ghasemi, M. (2017). Behavioral analysis of faculty members of humanities and social sciences faculties in the process of scientific promotion.
Iranian Higher Education Journal,
10(1), 1- 23.
https://ensani.ir/fa/article/519442/ [In Persian].
Sadeghi-Mandi, F., Mohammadi, R., & Zamanifar, M. (2014). Evaluation of the quality of performance of faculty members in engineering educational groups (based on internal evaluation reports).
Iranian Engineering Education Quarterly, 17(67), 91-111.
https://ecc.isc.ac/showJournal/25/66804/842868 [In Persian].
Sadeqi Arani, Z. (2023). Using a systemic thinking approach to study externalities of higher education policies: a critique of the paper-based faculty promotion regulations.
Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education,
27(3), 53-85.
https://journal.irphe.ac.ir/article_703034.html [In Persian].
Salimi, H., & Haddad, G. R. (2020). Future study of Iranian political science Based on the trend analysis model (STEEP (V)).
Research Letter of Political Science,
15(1), 75-110.
https://doi.org/10.22034/ipsa.2020.394 [In Persian].
Shamshiri, B., Salimi, Q., & Sangi, F. (2017). The criteria for the promotion of faculty members in the field of humanities from the perspective of the experiences of prestigious universities in the world and the experiences of the faculty members of Shiraz Combined Research University.
Iranian Journal of Higher Education,
10(1), 99-131.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.20088000.1397.10.1.5.8 [In Persian].
Shirbagi, N., Saedmochshi, L. (2017). Phenomenology of the experiences of faculty members about the process of scientific promotion.
Iranian Journal of Higher Education,
10(1), 57-77.
http://ihej.ir/article-1-1196-fa.html [In Persian].
Tanaomi, M. M., & Asaadi, R. R. (2017). A Comparative Study of Faculty Members' Career Advancement (Promotion) Systems in the United States and the Islamic Republic of Iran:" Case Analysis of the University of Tehran and Portland State University".
International Journal of Higher Education,
6(4), 111-121.
https://doi.org/10.5430/ijhe.v6n4p111
Yousefi, H., Asadbegi, M., & Haji Khaje Loo, S. R. (2023). Extracting the criteria for faculty members rank promotion through the application of comparative study of selected universities. Quarterly
Journal of Research and Planning in Higher Education,
25(4), 73-95.
https://www.sid.ir/paper/67999/fa [In Persian].
……..….. (1401).
Examination and pathology of the promotion system of academic staff members; 2. The proposal package for the amendment and revision of the regulations for the promotion of faculty members. Islamic Council Research Center.
https://www.sid.ir/paper/1047936/fa [In Persian].