بررسی شاخص‌های ارزیابی و بهره‌وری پژوهشی اعضای هیئت‌علمی رشته‌ی نقاشی دانشگاه های دولتی و آزاد شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد

3 استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد

چکیده

چکیده
هدف: آموزش عالی و بروندادهای اساتید نقش مهمی در توسعه یافتگی هر کشوری دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصهای ارزیابی و بهره وری پژوهشی اعضای هیأت علمی رشته نقاشی دانشگاههای دولتی و آزاد شهر تهران می باشد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که از لحاظ جمع آورده دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است. در این پژوهش از رویکرد علمسنجی جهت انجام پژوهش استفاده گردید.
جامعه آماری شامل 23 نفر از اساتید رشته نقاشی دانشگاههای دولتی و آزاد شهر تهران در مقطع زمانی 1397 تا 1400 بود که به شکلی هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود.بی توجهی به آثار هنری و نمایشگاهها به عنوان برون دادهای این رشته، آشنا نبودن بسیاری از اساتید با روشهای بروز پژوهش در هنر،دوری از سفرها و همایشهای بین المللی به دلیل مشکلات مالی و نبود انگیزه در میان اساتید و مسئولین نسبت به ارتقاء رتبه علمی،به ترتیب از مهمترین موانع ارتقاء منصفانه اساتید حوزه نقاشی بود
نتیجه گیری: بر پایه یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آئین نامه فعلی ارتقاء اساتید،قادر به ارزیابی منصفانه اساتید رشته ی نقاشی نیست و نیاز به اصلاحات ساختاری و ایجاد تمهیدات عملی برای بهبود ارزیابی اساتید این رشته دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Survey of indicators for evaluating the research productivity of painting faculty members of government & free universities in Tehran

نویسندگان [English]

  • Amir Abedi 1
  • laleh Samadi 2
  • Abdoreza noroozi chakoli 3
1 Shahed University of Tehran- Faculty of Humanities- Department of Information Science and Knowledge
2 knowledge management, shahed university
3 Director of Planning Office and Education, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract:
Purpose: Higher education and professors outputs play an important role in the development of any country. The purpose of the study is to examine the indicators and research productivity of faculty members in the field of painting at government and free universities in Tehran city.
Methodology: The present study is an applied study that is a descriptive survey in terms of data collection. In this study, the scientometric approach was used to conduct the research. The statistical population includes 23 professors of painting in government and free universities in Tehran city from 2018 to 2021 that were purposefully selected. Data collection tool was a researcher made questionnaire.
Exhibitions as outputs of this field, many professors are unfamiliar with the methods of research in the art, periodic of travel and international conferences due to financial problems and lack of motivation among professors and officials to improve their academic rank, respectively, the most important obstacles to the fair promotion of professors in the field of painting.
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that the current regulations for promotion of professors are not able to fairly evaluate professors in the field of painting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Promotion of faculty members
  • painting field
  • evaluation indicators
  • research productivity
  • painting field outputs