طراحی و مصورسازی شبکه دانشی مطالعات بانکداری دیجیتال با رویکرد کتاب سنجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتاب‌سنجی تولیدات علمی منتشر شده در پایگاه علمی اسکوپوس در موضوع بانکداری دیجیتال و مصورسازی نقشه علمی دنیا (طی 66 سال اخیر) است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر، از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و به‌لحاظ هدف کاربردی و از نوع مرور نظام‌مند مستندات علمی می‌باشد و تعداد 3488 منبع با موضوع بانکداری دیجیتال از پایگاه علمی اسکوپوس به‌صورت جستجو در عنوان مقاله، چکیده و واژه‌های کلیدی استخراج گردید. بررسی و تحلیل داده‌ها توسط امکانات این پایگاه و همچنین نرم‌افزارهای Excel و نرم‌افزار تحلیل شبکه اجتماعی VOSviewer صورت گرفت تا روند محصولات پژوهشی، نقشة دانشی، شبکه همکاران، شبکه هم‌واژگانی پژوهش‌های انجام شده با موضوع بانکداری دیجیتال احصاء، طراحی و مصورسازی شود.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از روند صعودی تولیدات علمی در حوزة بانکداری دیجیتال به‌خصوص از سال 2000 میلادی می‌باشد و همچنین نشان‌دهنده این موضوعات است: بیش از 97% مستندات نمایه شده به زبان انگلیسی و مابقی مربوط به دیگر زبان‌های دنیا است و در قالب 13 نوع متن بازیابی و دسته‌بندی شده‌اند که بیش‌ترین فراوانی آن‌ها مربوط به مقالات پژوهشی اصیل با 44.70% می‌باشد و کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، انگلستان و هندوستان به‌ترتیب بیش‌ترین اسناد منتشر شده در این حوزه را نسبت به دیگر کشورهای جهان به خود اختصاص داده‌اند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که پژوهشگران ایرانی نیز با ورود به این عرصه، تولیدات علمی و همکاری با دیگر کشورها در این باره را دارند؛ ولی باید این موضوع بیش‌تر توسعه یابد. همچنین نتایج حاصل از هم‌رخدادی واژگان نشان‌دهنده پرتکرار بودن واژه‌های «بانکداری»، «ذخیره‌سازی دیجیتال»، «فین‌تک»، «فناوری»، «بلاک‌چین»، «تجارت الکترونیک» و «احراز هویت» و بیش‌ترین ارتباط آن‌ها با واژة «بانکداری دیجیتال» می‌باشد و طبق نتایج هم‌تألیفی کشورها، مشخص گردید هندوستان، آمریکا، انگلستان، فدراسیون روسیه، اندونزی، مالزی، استرالیا و اسپانیا نسبت به دیگر کشورها بیش‌ترین همکاری علمی را در این زمینه داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and Illustrating the Knowledge Network of Digital Banking Studies with a Bibliometric Approach

نویسندگان [English]

  • Farshid Farokhizadeh 1
  • Azim Zarei 2
  • Abbasali Rastgar 2
  • Seyed Abbas Ebrahimi 3
1 PhD student of industrial management, Semnan University, Semnan, Iran.
2 Professor, Department of Business Administration, Semnan University, Semnan, Iran.
3 Associate Professor, Department of Industrial Management, Semnan University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

Purpose: In the age of information, the increasing competition among banks to gain a larger share of the monetary and financial market has led to a more detailed and profound focus on the needs and demands of customers. Achieving maximum customer satisfaction initially involves understanding their needs and demands and then translating these into appropriate services. Given the growing complexity of financial and banking systems, this can only be accomplished by establishing codified and systematic methods that transform these concepts into an organizational process. Furthermore, with the evolving needs, demands, and expectations of customers, it is essential to first identify what the customer desires and then provide the necessary means to fulfill them. The significant changes in the banking system and services, the competitive and rapidly changing environment in which banks operate, and the recognition that consistently delivering superior quality services compared to competitors can create a stronger competitive advantage have driven banks to shift their focus towards customer satisfaction and enhancing service quality. Consequently, due to the characteristics of digital environments, banks are compelled to transition into digital banks and bridge the gap between the physical and digital realms in a timely manner. The journey of banks towards customer-centricity should commence with the adoption of digital technologies and by establishing targeted partnerships and re-engineering the current processes and structure of banks within the digital banking ecosystem. The primary objective of the current research is to conduct a bibliometric analysis of the scientific publications in the Scopus scientific database on the subject of digital banking from its inception to date and to present the global scientific landscape (over the past 66 years). In scientometric research, it is crucial to emphasize the significance of quantitative and qualitative information about the topic being studied. Such studies unveil hidden realities in every scientific domain. Undoubtedly, remote research points may pose significant challenges in the future or reveal remarkable prospects for further research and narrowing research gaps.
Methodology: This research follows an analytical-applied approach, utilizing scientometric techniques such as synonym analysis and social network analysis. By examining the main results, the research field's topics and boundaries were meticulously gathered through records and citation links. Under a scientific framework, 3488 sources related to digital banking were extracted from the Scopus scientific database by searching the article title, abstract, and keywords. Data review and analysis were conducted using the database's tools, as well as Excel and VOSviewer software, a social network analysis tool. This was done to quantify, design, and visualize the research products' trends, knowledge map, colleagues' network, and the synonymy network of research on digital banking.
 
Findings: The findings of the research indicate the upward trend of scientific productions in the field of digital banking, especially since the year 2000, and it also indicates that; More than 97% of the indexed documents are in English and the rest are related to other languages of the world and have been retrieved and categorized in the form of 13 types of texts, the highest frequency of which is related to original research articles with 44.70% and countries such as the United States of America, England and India has the most published documents in this field compared to other countries in the world.
Conclusion: The findings of the research indicate an upward trend in scientific productions in the field of digital banking, especially since the year 2000. More than 97% of the indexed documents are in English, while the remaining are in various languages from around the world. These documents have been retrieved and categorized into 13 types of texts, with the highest frequency being original research articles at 44.70%. Countries such as the United States of America, England, and India have the most published documents in this field compared to other countries worldwide.
Conclusion: Investigations like this can provide a suitable path and roadmap for future research, investment, and policymaking by executive departments in the field of digital banking. The results of this research show that Iranian researchers have also entered this field and have scientific productions and collaborations with other countries in this area, but this issue should be further developed. Additionally, the co-occurrence results of the words show the frequency of terms such as "banking", "digital storage", "fintech", "digital technology", "blockchain", "e-commerce" and "authentication" and the most relevance to the term "digital banking. The results of co-authored works by countries reveal that India, America, England, the Russian Federation, Indonesia, Malaysia, Australia, and Spain have the most significant scientific cooperation in this field compared to other countries.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital banking
  • Bibliometrics
  • Knowledge network
  • Illustration
استیری، م.، دیواندری، ع.، سیدجوادین، س. ر.، و خداداد حسینی، س. ح. (1394). شناسایی ابعاد بازارگرایی در صنعت خدمات بانکداری کشور با تأکید بر نقش منابع انسانی. مدیریت بازرگانی، 7 (2)، 295-314. https://doi.org/10.22059/jibm.2015.55551
باجی، ف.، پارسایی محمدی، پ.، و صباغی‌نژاد، ز. (1390). بررسی تولیدات علمی حوزة پزشکی کشورهای خاورمیانه در پایگاه استنادی اسکوپوس در سال‌های 2001 – 2010 [مقاله کنفرانسی]. مجموعه مقالات سومین همایش ملی پژوهش و تولید علم در حوزه پزشکی، به کوشش موسی یمین فیروز، افشین موسوی چلک، آرام تیرگر، تهران: کتابدار، 15– 30. https://taaghche.com/book/30046
بانکداری الکترونیک. (1395). نسل هزاره نوپا و نگران، فین‌تک ایران، جرقه یا جریان؟، ماهنامه تخصصی بانکداری و فناوری، (شماره‌77، اسفندماه). http://eghtesadgardan.ir/fa/news/87912/
تلافی داریانی، م.، حیدری، ع.، و حاجی حیدری، ن. (1398). کاربرد تحلیل هم‌رخدادی واژگان در بررسی قلمرو معنایی مشترک میان دو دیدگاه نظری (موردمطالعه: قابلیت‌های پویا و دوسوتوانی). مدیریت اطلاعات، 5(2)، 197-219. https://doi.org/10.22034/aimj.2020.111353
جوزی، ز.، نورمحمدی، ح. ع.، و نوروزی چاکلی، ع. (1401). بررسی جریان دانش از دانشگاه‌ها به‌عنوان منابع تولید علم و فناوری: مقایسه‌ای بین دانشگاه‌های ایران و 100 دانشگاه برتر جهان با استفاده از سنجش استنادی میان مقالات و پروانه‌های ثبت اختراع. پژوهشنامه علمسنجی، 8(2، پاییز و زمستان)، 181-202. https://doi.org/20.1001.1.24233773.1401.8.16.8.6
رمضانی، ه.، علیپورحافظی، م.، و مؤمنی، ع. (1393). نقشه‌های علمی: فنون و روش‌ها. ترویج علم، 5(1)، 53-84. https://www.popscijournal.ir/article_93134.html
زمان فشمی، ر.، حقیقی نسب، م.، سیدامیری، ن.، و احدی، پ. .(1401) شناسایی عوامل مؤثر بازاریابی محتوای دیجیتال بر درگیرسازی مصرف‌کننده با برند: رویکرد بیبلیومتریک. مدیریت بازرگانی، 14 (4)، 573-601. https://doi.org/20.1001.1.20085907.1401.14.4.1.3
سن‌گوپتا، آی. ان. (1372). مروری بر کتاب‌سنجی، اطلاع‌سنجی، علم‌سنجی و کتابخانه‌سنجی. ترجمة مهردخت وزیرپور کشمیری. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 10(2)، 38-58. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_698894.html
شامانی، س.، زرگر، س. م.، حیدریه، س. ع.، و همتیان، ه. (1401). پویاشناسی رویکرد راهبردی مدیریت استعداد در سازمان‌های دانش بنیان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 14 (51)، 141-159. https://jdem.qazvin.iau.ir/article_700028.html
طالاری، م.، و خوشرو، م. (1401). تجزیه و تحلیل روند جهانی پژوهش‌های نسل چهارم بازاریابی: یک رویکرد آمیخته. تحقیقات بازاریابی نوین، 12 (2)، 161-188. https://doi.org/10.22108/nmrj.2022.133127.2677
ظهوریان نادعلی، ا.، سلیمانی روزبهانی، ف.، و اجاقی، ح. (1402). نگاشت نقشه علمی تحقیقات هوش مصنوعی ایران مبتنی بر پایگاه استنادی اسکوپوس (سال‌های 1978-2022). پژوهشنامه علمسنجی، 9 (1، بهار و تابستان)، 469-506. https://doi.org/10.22070/rsci.2022.15866.1565
عابدی جعفری، ح.، ابویی اردکان، م.، آقازاده، ف.، و دلبری راغب، ف. (1390). روش‌شناسی ترسیم نقشه‌های علم: مطالعه موردی ترسیم نقشه علم مدیریت دولتی. روششناسی علومانسانی، 17(66)، 53 – 69. https://method.rihu.ac.ir/article_362.html
قائمی، م. ر.، دهقان دهنوی، م. ع.، و سادات‌مرادی، ن. (1396). بررسی وضعیت استارت آپ‌های بانکی در حوزه خدمات نوین بانکداری (مطالعه موردی سیستم بانکداری ایران). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی، ۶ (۲۰)، ۱3۹-۱19. http://mieaoi.ir/article-1-525-fa.html
گودینی، م.، و صفری، م. (1402). ارائه چارچوب مدیریت نیروی فروش در فروشگاه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با بهره‌گیری از روش بیبلیومتریک و تحلیل مضمون، فصلنامه مدیریت تبلیغات و فروش، 4(2)، 114-141 https://asm.pgu.ac.ir/article_700819.html
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
Abdian, S., Hosseinzadeh Shahri, M., & Khadivar, A. (2023). A Bibliometric Analysis of Research on Big Data and Its Potential to Value Creation and Capture. Iranian Journal of Management Studies, 16(1), 1-24. https://doi.org/ 10.22059/ijms.2021.319211.674442
Abedi Jafari, H., Abooyee Ardakan, M., Aghazadeh, F., & Delbari Ragheb, F. (2011). Methodology of drawing the maps of science: A case study on public management science map. Methodology of Social Sciences and Humanities, 17(66), 53-69. http://method.rihu.ac.ir/article_362.html [In Persian].
Aziz M.R.A., Jali M.Z., Noor M.N.M., Sulaiman S., Harun M.S., & Mustafar M.Z.I. (2021). Bibliometric Analysis of Literatures on Digital Banking and Financial Inclusion Between 2014- 2020. Library Philosophy and Practice (e-journal), 5322. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5322
Baji, F., Parsai Mohammadi, P., & Sabbaghinejad, Z. (2011). Review of scientific productions in the field of medicine in the Middle East countries in the Scopus citation database in the years 2001-2010 [Conference presentation]. Proceedings of the third national conference on research and production of science in the field of medicine, by Musa Yamin Firouz, Afshin Mousavi Chalak, Aram Tirgar, Tehran: Ketabdar, 15-30. https://taaghche.com/book/30046 [In Pesian].
Batchelor, S. (2012). Changing the financial landscape of Africa: an unusual story of evidence- informed innovation, intentional policy influence and private sector engagement. IDS Bull. 43(5), 84-90. https://doi.org/10.1111/j.1759-5436.2012.00367.x
Biglu M. H. (2008). Editor Scientometric study of patent literature in medicine [Conferene presentation]. Fourth International Conference on Webometrics, Informetrics and Scientometrics & Ninth COLLNET Meeting. 2008, Berlin. https://edoc.hu-berlin.de/bitstream/handle/18452/16387/biglu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Campos-Teixeira, D., & Tello-Gamarra, J. (2022). Fintechs: a global bibliometric analysis and research trends. Journal of Technology Management & Innovation, 17(2), 71–86. https://doi.org/10.4067/S0718-27242022000200071
Donthu, N., Kumar, S., Pandey, N., Pandey, N., & Mishra, A. (2021). Mapping the electronic word-of-mouth (eWOM) research: A systematic review and bibliometric analysis. Journal of Business Research, 135, 758–773. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.07.015
Electronic Banking. (2016). the nascent and worried millennial generation, Iran's fintech, spark or flow?, Specialized Banking and Technology Monthly, No. 77, March. http://eghtesadgardan.ir/fa/news/87912/ [In Persian].
Ghaemi, M. R., Dehghan Dehnavi, M. A., & Sadat Moradi, N. (2017). Analyzing the status of banks start-ups in the field of innovative services (case study: Iranian banking system), Journal of Islamic Economics & Banking, 6 (20), 119-139. http://mieaoi.ir/article-1-525-fa.html [In Persian].
Goudini, M., & Safari, M. (2023). Providing Sales force management framework in Refah Chain Stores utilizing the Bibliometric and Thematic Analysis methods. Journal of Advertising and Sales Management, 4(2), 114-141. https://asm.pgu.ac.ir/article_700819.html    https://doi.org/ 10.52547/JABM.3.27483i.1 [In Persian].
Ivancheva, L. (2008). Scientometrics Today: A Methodological Overview, Collnet Journal of Scientometrics and Information Management, 2, 47-56. https://doi.org/10.1080/09737766.2008.10700853
Johnson, J. David. (2009). Managing Knowledge Networks, Cambridge University Press. https://a.co/d/2x6t6t7
Jozi, Z., Nourmohammadi, H., & Noroozi Chakoli, A. (2022). Survey of Knowledge Flow from Universities as Sources of Science and Technology Production: A Comparison Between Iranian Universities and the Top 100 Universities in the World Using Citation Measurement Between Articles and Patents. Scientometrics Research Journal, 8 (Issue 2, Autumn & Winter), 181-202. https://doi.org/ 20.1001.1.24233773.1401.8.16.8.6 [In Persian].
King, B. (2013). Bank 3.0: Why Banking Is No Longer Somewhere You Go but Something You Do. https://a.co/d/bsI8kXF
Mala, I. K., Pratikto, H., Churiyah, M., Winarno, A., Sudarmiatin, Soetjipto, B. E., & Rahma, A. (2023). A The Rise Strategy Marketing Msmes: Transformation Digital Seabank as Branchless Banking in Indonesia, International Journal of Professional Business Review, 8(4), e01553. https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i4.1553
Molinari, A., & Molinari, J. F. (2008). Mathematical aspects of a new criterion for ranking scientific institutions based on the h index, Scientometrics, 75, 339-356. https://doi.org/10.1007/s11192-007-1872-z
Nicoletti, B. (2017). The Future of Fin Tech Integrating Finance and Technology in Financial Services, Rome, Italy. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51415-4
Ramezani, H., Alipour-Hafezi, M., & Momeni, E. (2014). Scientific Maps: Methods and Techniques. Popularization of Science, 5(1), 53-84. https://doi.org/ 20.1001.1.22519033.1393.5.1.4.1 [In Persian].
San Gupta, I. N. (1993). An overview of bibliometrics, information metrics, scientific metrics and library metrics. Translated by Mehrdokht Vazirpour Keshmiri. Iranian Journal of Information Processing and Management, 10(2), 38-58. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_698894.html [In Persian].
Shamani, S., Zargar, S. M., Heidarieh, S. A., & Hemathian, H. (2023). System Dynamics of strategic approach to Talent Management in Knowledge-based Organizations, Journal of Development & Evolution Mnagement, 14(51), 141-159. https://jdem.qazvin.iau.ir/article_700028.html [In Persian].
Stiri, M., Divandari, A., Seyed Javadin, S. R., & Khodadad Hoseini, S. H. (2015). Market orientation in Iran banking Industry with an emphasis on HR roles, Journal of Business Management, 7(2), 295-314. https://doi.org/10.22059/jibm.2015.55551 [In Persian].
Talafidaryani, M., Heidari, A., & Hajiheydari, N. (2020). Application of Word Co-Occurrence Analysis in Exploring the Shared Semantic Territory between Two Theoretical Views: A Study of Dynamic Capabilities and Ambidexterity. Iranian Journal of Information Management, 5(2), 197-219. https://doi.org/ 10.22034/aimj.2020.111353 [In Persian].
Talari, M., & Khoshroo, M. (2022). Analyzing the Global Trend of Marketing 4.0 Researches: A Mixed-methods Approach. New Marketing Research Journal, 12(2), 161-188. https://doi.org/ 10.22108/nmrj.2022.133127.2677 [In Persian].
Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software survey: Vosviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2, 523-538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
Zaman Fashami, R., Haghighinasab, M., Seyyedamiri, N., & Ahadi, P. (2022). Designing a Digital Content Marketing Framework to Engage Consumers with Brands on social media: A Bibliometric Review. Journal of Business Management, 14(4), 573-601. https://doi.org/ 20.1001.1.20085907.1401.14.4.1.3 [In Persian].
Zohoorian Nadali, I., Soleimani Roozbahani, F., & Ojaghi, H. (2023). Iranian Artificial Intelligence Research Map Based on Scopus Citation Database (1978-2022). Scientometrics Research Journal, 9 (Issue 1, spring & summer), 469-506. https://doi.org/ 10.22070/rsci.2022.15866.1565 [In Persian].