عوامل موفقیت در فعالیت‌های پژوهشی بر اساس تجربیات پژوهشگران برتر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر کسب نظرات و تجربیات پژوهشگران برتر پیرامون عوامل خرد و کلان مؤثر در موفقیت آن‌ها در پژوهش است.
روش‎شناسی: جامعه پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی مشغول به کار و بازنشسته دانشگاه اصفهان بوده که 40 نفر از ایشان بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله‌برفی انتخاب شده‌اند. تحلیل یافته ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی MAXQDA 2020 بوده است.
یافته‌ها: مواردی که شرکت‌کنندگان در مصاحبه‌ها به عنوان عوامل مؤثر بر موفقیت در عرصه پژوهش به آن اشاره نموده‌اند را می‌توان بر اساس فراوانی و در نتیجه میزان اهمیت هر کدام در چهار مفهوم طبقه‌بندی نمود: 1. عوامل مربوط به اعضای هیأت علمی؛ 2. عوامل مربوط به دانشگاه؛ 3. عوامل مربوط به دانشجویان؛ و 4. عوامل مربوط به علوم انسانی که هر کدام شامل مؤلفه هایی هستند.
نتیجه‌گیری: آشنایی با تجربیات پژوهشگران برتر پیرامون نقاط قوت و ضعف عوامل انسانی و سازمانی مؤثر در دانشگاه، علاوه بر اینکه در جهت تدوین چشم اندازی جهت تعیین سیاست های دانشگاه اصفهان است، می تواند به عنوان الگویی برای سایرین برای برنامه ریزی دقیق تر و با شناخت بیشتر نیز به حساب آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Success factors in research activities based on the experiences of top researchers

نویسندگان [English]

  • Ali Mansouri 1
  • Elahe Ebrahimi Dorche 2
1 Associate professor, Department of Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Isfahan. Iran.
2 PHD Candidate, Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

purpose: The purpose of this study is to obtain the opinions and experiences of top researchers about micro and macro factors affecting their success in research.
Methodology: The study population included all employed and retired faculty members of the University of Isfahan, 40 of whom were selected based on purposive sampling and snowball method. In order to know the opinions, semi-structured interviews were conducted in person. Findings were analyzed in three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA 2020 qualitative data analysis software.
Findings: The items mentioned by the participants in the interviews as effective factors on the success of the research field can be classified based on the frequency and consequently the importance of each in four concepts: Factors related to faculty members; Factors related to the university; Factors related to students; And Humanities factors, each of which has components.
Conclusion: Familiarity with the experiences of top researchers about the strengths and weaknesses of human and organizational factors affecting the university, in addition to developing a vision to determine the policies of the University of Isfahan, can serve as a model for others for more accurate planning and more knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Success Factors
  • Research
  • Researchers
  • Faculty Members
  • University